  • 91. Data: 2023-09-05 17:28:38
    Temat: Re: aku w latopach nieużywanych
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F napisał:

    > A propos ... przy tych małych do UPS, to mi chyba nie naliczyli kaucji

    Do ogromnych stacjonarnych (np. centrale telefoniczne) też nie. To działa
    branżowo -- czyli "coś jest do samochodu".

    > Sa jeszcze na stacjach akumulatory?

    Są. Na tej, co zwykle tankuję, zawsze stoi kilka.

    > Ostatnio chyba poznikały z supermaketów ... ale poczekajmy do
    > listopada :-)

    A ja z kolei w supermarkecie nigdy nie widziałem.

    > Wrzucasz do piwnicy, i masz potem jeden na pewno zepsuty akumulator do
    > zwrotu, i jeden słaby z auta :-)

    Tego bym chciał uniknąć. Po co mi słaby?

    > IMO - z reguły tak jest.
    > No chyba, ze porządny jestes i wymieniasz z zapasem :-)

    Przecież napisałem, że zawsze się staram. Ale tym razem zdechł ekspresowo,
    w pół minuty było po ptokach.

    --
    Jarek

  • 92. Data: 2023-09-06 19:56:16
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, September 5, 2023 at 7:33:58 a.m. UTC-5, io wrote:

    > O to to. I to, co dalej opisujesz.

    "stojaku" a teraz tylko 1.5 tygodnia. Czyli trza by wymienic.
    gasna i wyglada ze spi ale nie spi. Komp caly czas pracuje czekajac az drzwi sie
    domkna i sie nie doczeka bo czujnik felerny.

    nie tak i skrocily czas szukania problemu.
    > No ale ... czym monitorujesz? Ja ESP8266 dałem w gniazdo OBD2 co byłoby
    > nawet ok, gdybym tego ESP usypiał. Teraz sobie myślę, że można to
    > wszystko, czyli pomiar i uspypianie, zrobić nawet w ESPHome by mieć w
    > HomeAssistancie.

    Narazie niczym. W razie W podmieniam akumulatory.
    Ale montuje se pomalu cos na esp zasilane z osobnych 18650.

  • 93. Data: 2023-09-06 20:48:34
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Tuesday, September 5, 2023 at 10:27:01 a.m. UTC-5, J.F wrote:

    "stojaku" a teraz tylko 1.5 tygodnia. Czyli trza by wymienic.

    > a) współczesne samochody troche biorą na postoju. Glupie 20mA i 50Ah
    > po 100 dniach znika. Aku ma np 60Ah, ale jak troche zuzyty,
    > to zostało 40Ah, i juz nie zapali.

    Paaaaanie. 60Ah? Toc to kobyla.
    Do wspolczesnych suv-ow wtyka sie popierdolki na miare 24-36Ah.

    BCI Group Size: 96R
    Cold Cranking Amps (@ -18°C): 600
    Cranking Amps (@ 0°C): 740
    Reserve Capacity Minutes (@ 25A): 90

    Nawet nie wiem czy te co w polskich sklepach pisza ze 60Ah to tyle maja. Moze ten
    jutuber mr akumulator to testowal, trza by pocztytac...

    > b) jest samorozładowanie akumulatora, i tu podają np od 0.1% do 0.7%
    > dziennie. Im cieplej, tym szybciej.
    >
    > c) rozładowanie akumulatora ołowiowego szkodzi mu, wiec nie wiem czy
    > nawet ten 1 miesiąc do dobrze.
    >
    > d) a tu masz przyklad, ze jest jeszcze gorzej
    > https://forum.toyotaklub.org.pl/index.php?topic=4124
    5.0

    > Hybryda ma duzy akumulator trakcyjny, i mały 12V.
    > Elektroniki przybyło, akumulatora ubyło, i 2 tygodnie nie sa
    > gwarantowane :-)

    Ta, sporo takich regresow w technice.
    Czasem ma sens, czasem jest glupie. Tak jak dojazdowka czy zestaw naprawczy ktorego
    teraz nie djaa wogole bo sie do bagaznika nie miesci :)

    > Tylko mówimy o aucie, które mało jeżdzi, a duzo stoi.

    No, piszemy, ale niektorych przerasta czytanie...

    GSM/ SMS/SIM card
    > Mozna oszczedne radio, mozna ten GSM raz na dzien włączyc, albo tylko
    > w razie potrzeby ..
    > Nie dla bab.
    > I nie dla chlopów, bo kto bedzie zaglądał.
    > Kamerke zamontowac? to dopiero rozładuje aku :-)
    > IMO - zawsze przygasają.
    >
    > Tylko ... jak kiedys dojechałem aku do 4Ah pojemnosci.
    > Słownie: cztery Ah.

    A widzisz, amerykanie juz dawno odpuscili podawanie pojemnosci. Gadaja o cold
    cranking amps (CCA) i od biedy reserve capacity (czyli Ah ale zwane inaczej)

    > Zapalał bez problemu. Ale swiateł nie mogłem włączonych zostawic nawet
    > na 15 minut ...

    W kinach samochodowych maja dyzurne akumulatory dla tych co film obejrzeli i aku
    braklo na pokrecenie. To w kanadzie i usa :)

    > A ktorego?
    > A na jakiej podstawie wymieniacie?

    Na podstawie bajek z mchu i paproci. Nie zawsze wymienia, podepna do miernika
    (nazywam go grzalka z wieszka) i zobacza czy mu prad opadnie.
    Jak aku dobry to usmiechna sie i odmowia. No, moze costco przyjmie takiego zwrota.
    Nie badalem tematu.

  • 94. Data: 2023-09-06 21:50:35
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 04.09.2023 o 22:52, io pisze:

    > Dlatego monitoring.

    Sroring.

    > Wiele nie trzeba by zrobić lepszy niż mi wyszedł :-)

    Apowiec, mipowiec, co robisz jak Ci z monitoringu wyjdzie, że akumulator
    jest rozładowany?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 95. Data: 2023-09-07 17:01:20
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 06.09.2023 o 19:56, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    >
    > Narazie niczym. W razie W podmieniam akumulatory.
    > Ale montuje se pomalu cos na esp zasilane z osobnych 18650.

    A co te osobne aku mają wnosić?

  • 96. Data: 2023-09-08 10:34:57
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Wednesday, September 6, 2023 at 2:51:44 p.m. UTC-5, LordBluzg(R)?? wrote:

    > Sroring.

    > Apowiec, mipowiec, co robisz jak Ci z monitoringu wyjdzie, że akumulator
    > jest rozładowany?

    Celem jest sie nie dowiedziec ze rozladowany. Majac monitoring mozna sie dowiedziec
    wczesniej ze szybko mu napiecie opada. Za szybko.
    I albo doladowac nieco dziadujac albo znalezc co zzera ten aku jesli wyjdzie ze w
    sumie pojemnosc ma.

    Problem ktory probowalem rozwiazac jest jak wykryc prady na poziomie 20-200mA tak aby
    wieksze nie powodowaly problemow.
    Reszta to juz trywializm.

    Cala ta dyskusja imho jest prostym nieporozumieniem.
    To nie tak ze aku albo dobre albo do wymiany.
    "Dobry" aku to albo roczny od biedy dwuletni albo taki co mrozu nie zaznal i w aucie
    jezdzonym zamontowany. Taki aku nawet jak pasciak to podziala ok.

    Jak aku musi dzialac przy -20 w aucie ktore stalo tydzien i ma niedomkniete drzwi czy
    inny szpej zjada prad to czasem co roku trza wymienic.
    A to trzy stowki lub wiecej...
    No i jedno spoznienie do roboty plus ewentualne odmrozone paluchy. Plus ewentualna
    jazda taxi czyli kolejna stowa.

    Monitorujac nawet samo napiecie co pol godziny wiadomo czy trzeba doladowac albo
    jechac po nowy na spokojnie i do roboty sie nie spoznic i oszczedzic te stowe na
    taxi.
    Albo zmienic strategie i do tego akuratnego auta aku odpinac i trzymac w biurze
    zamiast w aucie bo i tak sie wyladuje.

    Jak ktos powyzszego nie widzi i uwaza ze to bez sensu to zadna inna dyskusja go nie
    przekona.
    A jakies proste esp z 18650 kosztuje psi pinionc, nadaje do maliny za darmo (zabrane
    dziecku co jednak woli grac durne gry a nie programowac) a ta malina wysle obrazek z
    jakiegos pehapa z wykresem. Przejrzenie floty nawet 10 aut to doslownie minuta.

    Taki monitoring jest bardziej pozyteczny od tego co ludki ogladali kiedys w temacie
    solarow i ich uzysku na cieplej wodzie.

  • 97. Data: 2023-09-08 10:38:56
    Od: "ptoki (ptoki)" <s...@g...com>

    On Thursday, September 7, 2023 at 10:01:23 a.m. UTC-5, io wrote:

> [...]
    domkna i sie nie doczeka bo czujnik felerny.

    jest nie tak i skrocily czas szukania problemu.

    nie zaburzaja ukladu w aucie. Z praktyki wiem ze dobrze zrobione spanie w esp i jeden
    dobrej jakosci 18650 potrafia dac 4-6 tygodni takiego nadawania.
    Wiec wymienia sie raz na miesiac.
    Mozna wpiac w te 12V ale tu problem jest taki ze przetwornica swoje zje, i takie esp
    jak nie usnie to aku pomalu wyzre.
    Nie jest to fundamentalnny ficzer ale imho lepsze niz wpiecie sie w samo aku.
    No I nie wiem jak tam z zakloceniami na zasilaniu jak esp mierzy "swoje zasilanie"
    moze zero problemow, a moze cos tam sie czasem dzieje i mialbym kolejny problem do
    drapania sie po glowie.

  • 98. Data: 2023-09-08 17:20:52
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.09.2023 o 10:38, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    esp jak nie usnie to aku pomalu wyzre.
    > Nie jest to fundamentalnny ficzer ale imho lepsze niz wpiecie sie w samo aku.

    Skoro usypiasz to nie bardzo widzę czemu nie z aku, przede wszystkim nie
    sądzę by mi się chciało te aku zmieniać. Powiedzmy, że same aku mają
    sens, ale osobiście bym to podpiął do gniazdka 12V za stacyjką by mi się
    niekiedy przy okazji ładowały, nie były jednak od tego aku zależne i nie
    byłoby ryzyka dojenia na postoju.

    > No I nie wiem jak tam z zakloceniami na zasilaniu jak esp mierzy "swoje zasilanie"
    moze zero problemow, a moze cos tam sie czasem dzieje i mialbym kolejny problem do
    drapania sie po glowie.

    MZ mało prawdopodobne, ale rób co chcesz.

  • 99. Data: 2023-09-08 17:22:35
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 08.09.2023 o 10:34, ptoki (ptoki) pisze:

> [...]
    minuta.

    > Taki monitoring jest bardziej pozyteczny od tego co ludki ogladali kiedys w temacie

    Co ludki oglądali w temacie ...?

  • 100. Data: 2023-09-08 20:59:44
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    wczesniej ze szybko mu napiecie opada. Za szybko.
    > I albo doladowac nieco dziadujac albo znalezc co zzera ten aku jesli wyjdzie ze w

    To akurat rozwiązuje porosty woltomierz wpięty w gniazdo (mam taki) jak
    aku jest kiepskie, to po nocy pokaże 12V, jak dobry to 12,3V i więcej.
    Nie piszę o usterkach żarówki bagażnika czy spierdolonym radiu...bo
    monitoring temu nie zapobiega. Trzeba szukać usterki skoro nie ma
    napięcia albo zmierzyć aku nie przez monitoring a przyrządem np. nożowym
    na obciążenie. Generalnie piszę o jednej, nagłej usterce.

    > Problem ktory probowalem rozwiazac jest jak wykryc prady na poziomie 20-200mA tak
    aby wieksze nie powodowaly problemow.
    > Reszta to juz trywializm.

    J/w. Sam monitoring online niewiele tutaj zmienia (przerabiałem). Po
    rozładowaniu, trzeba ładować.

    > Cala ta dyskusja imho jest prostym nieporozumieniem.

    No jest, bo imputuje monitoring 24h zamiast punktowego, czyli 12h
    podczas rozruchu, czyli wtedy kiedy aku jest potrzebny. Potem aku jest
    już niepotrzebny bo działa alternator.

> [...]
    taxi.
    > Albo zmienic strategie i do tego akuratnego auta aku odpinac i trzymac w biurze

    Jeśli mowa o doładowaniu, to lepiej podłączyć pod ładowarkę za pisiąt
    złoty 'smart' i mieć w dupie monitoring a zyskać pewność.

> [...]
    minuta.

    > Taki monitoring jest bardziej pozyteczny od tego co ludki ogladali kiedys w temacie

    Mam taki, sam robiłem do obserwacji aku na działce przy PV. Tam zdaje
    egzamin. Przy samochodzie nie. Pierwszą rzeczą, jeśli monitoring wykryje
    nieużyteczność aku podczas rozruchu jest albo dłuższe ładowanie albo
    wymiana zużytego aku. Jak pisałem, załatwia to prosty woltomierz w
    gnieździe zapalniczki, który również pilnuje stanu ładowania z
    alternatora podczas jazdy. Jakakolwiek reakcja czy to z monitoringiem
    czy bez, jest taka sama...czyli to co napisałem wcześniej. Monitoring
    można sobie zatem darować bo niczego nie wnosi. Nie naładuje akumulatora
    a stan faktyczny po podejściu do auta jest taki sam, czy jest monitoring
    czy go nie ma.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>