    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: bez wybuchu
    Date: Wed, 26 Oct 2022 09:44:14 GMT

    On 2022-10-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale raczej trudno spowolnic działanie CaO z wodą :-)

    > O ile zacznie zamarzac od górnej strony.

    Niekoniecznie. Nawet jak zacznie zamarzać od dołu to spodziewam się, że
    w którymś momencie dupnie, o ile tylko nie będzie zamarzało w cienkiej
    warstwie.

    > No i nawet jak zacznie, to warstwa lodu cienka, cisnienie ją zlamie,
    > zacznie wyplywac woda srodkiem.

    Tam też w końcu zacznie zamarzać.

    > Co bedzie dalej ... butelki i słoiki czasem na mrozie pękają.

    > Szczegolnie, ze i masa wzrosla.
    >
    > Czyli mamy jakis trop, ale jak spowolnic wchlanianie wody, to czasu
    > zestalenia przez cement?

    Ja bym zbyt dużej wagi do tego cementu nie przykładał. Ścianki
    szorstkie, masa lepka a potem stała. Trochę potrzeba aby taki słup
    niechby i w miarę miękkiej masy sciąć.

    Nb., budowlańcem nie jestem, ale kiedyś wyrównywałem żonie podłogę w
    biurze i miałem do tego taki zwykły szary cement i jakieś coś w płynie z
    czym się go mieszało. Twardniało na kamień w parę minut. A w tych SDSach
    są wspomniane "dodatki".

    --
    Marcin