  • Data: 2022-10-28 06:26:07
    Temat: Re: bez wybuchu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2022-10-26, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Jak bedzie zamarzac od dolu, to woda moze podnosic swoj poziom.

    Do pewnego momentu. Woda to przecież nie elastyczny, płyyny glut, więc
    taki czop zacznie się w końcu też zakotwiczać generująć naprężenia w
    kierunku scianek.

    > No ale czy nie na koncu wlasnie.
    >
    > Widziales te wzniesienia w kostkach lodu ..

    Płytkie i o mały stosunku szerokości do długości.

    > Ale cisnienie takie, ze beton i granit rozrywa :-)

    A na czym polega proces erozji skał z granitem włącznie?

    > Ale wlasnie chodzi o to, ze musi sie najpierw zestalic, a potem
    > spuchnąc.
    > Bo jak najpierw spuchnie, to miekką mase wywali z otworu,
    > i zestali sie na zewnątrz.

    Z tych broszurek wynika, że wcale nie jest to taki szybki proces (to
    pęcznienie). Może np. być kontrolowany dyfuzyjnie, może następować tez
    jakaś reabsorbcja wody.

    A rozważania z woda są tez o tyle ciekawe, że jak wiemy, woda (lód) dość
    łatwo topi się pod w sumie niewielkim ciśnienie - inaczej w zimie, nie
    trzebaby by było posypywać chodników. A nadal nie trzeba jakiś cudowań,
    żeby rozsadziło otwartą z jednogo końca rurę.

    --
    Marcin