    From: heby <h...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: "gumowa" powłoka termoprzewodząca w domowych warunkach
    Date: Wed, 18 Oct 2023 11:54:10 +0200

    On 18/10/2023 11:09, Robert Wańkowski wrote:

    > To może jednak "guma". W drukarkach 3D podkładki magnetyczne są na
    > jakiejś gumie i jakoś działa.

    Hmmm, nic mi o tym nie wiadomo.

    W drukarce zazwyczaj masz tak: aluminiowa płyta, pod spodem przyklejona
    mata grzewcza. Na górze przyklejony magnes (to samo co w lodówce) i na
    to nakładana jakaś podkładka PEI, stalowa albo "ceramika na tworzywie"
    (pewnie też PEI).

    Nie ma tam "gumy", tylko od razu magnes (który wygląda faktycznie jak
    guma) naklejony wprost na aluminium.

    Ten magnes wytrzymuje 80 stopni, przy 90 zaczyna śmierdzieć i traci
    własności magnetyczne, przy 110 robi się miękki. No i jest sliski.

    Ogólnie góra stołu drukarki 3D, wbrez obiegowej opinii, jest śliska i
    niewiele rózni się od gołego aluminium w moim zastosowaniu.

    > A tak ogólnie, to temperatura raczej przez konwekcję niż przewodnictwo z
    > podgrzewacza do płytki. Powierzchnia styku jest bardzo mała.

    Tak, ale jeśli zastosuje warstwę gumy izolującą terminicze to z
    konwekcji nici.

    Fabryczne, profesjonalne podgrzewacze mają emitery IR, ale ja nie
    potrzebuję takiego wypasu. Wystarczy gorące pole robocze i trochę więcej
    cierpliwości.

    > Czyli może tylko uchwyt do płytki, a stół goły.

    Tak mam teraz. Nie jestem zachwycony, podczas lutowania płytkę musze
    obracać dziesiętki razy. Z uchwytem oznacza to wielokrotne spowolnienie
    na bezustanne zmiany jego mocowania.

    Tak naprawdę potrzebuje duży termopad z wmiarę odpornego materiału,
    najlepiej takiego jak w "chinskich, niebieskich podkładkach
    silikonowych". One jednak przewodzą ciepło w stopniu pomijalnym.