-
Data: 2013-03-15 17:28:16
Temat: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
Od: Adam Adamaszek <c...@g...com> szukaj wiadomości tego autora
[ pokaż wszystkie nagłówki ]W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
> >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
> >> unieruchomić.
> > dla kogo/czego jest szkodliwy?
>
> Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
> rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
> W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością
przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
samym przepływie
4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju
zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
pozdr
AA
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.13 18:41 k...@g...com
- 15.03.13 18:49 Bydlę
- 15.03.13 19:44 PiteR
- 15.03.13 20:03 szufela
- 15.03.13 21:00 Artur Maśląg
- 15.03.13 22:21 MadMan
- 16.03.13 10:04 T.
- 16.03.13 11:00 Myjk
- 16.03.13 13:38 Michoo
- 16.03.13 13:48 h.w.d.p.
- 16.03.13 13:49 h.w.d.p.
- 16.03.13 14:14 Michoo
- 16.03.13 14:25 h.w.d.p.
- 16.03.13 15:37 Bydlę
- 16.03.13 15:38 Bydlę
Najnowsze wątki z tej grupy
- Uszkodzenie na parkingu a odpowiedzialność sprawcy z OC
- OBD2 napięcie akumulatora
- Zasieg elektrykow
- Gwarancja na używane AUTO. Czy dziś WARTO?
- Komitet kolejkowy :-)
- #Motodziennik Używane - OGROMNE PRZEBIEGI - najlepsze silniki diesla i benzynowe ostatnio
- Dlaczego Heweliusz zatonął? Kulisy tragedii I Heweliusz. Prawdziwa historia #1
- Masz 20 sekund na poddanie się :)
- automat czy manual
- Co może być gorsze od pożaru elektryka?
- brylant
- dziś ostatni raz
- pizza motorek
- HYUANDAI NIE POJEDZIE DALEJ! Potrzebuje PILNIE POMOCY!
- Sprężarka klimy
Najnowsze wątki
- 2025-11-08 Uszkodzenie na parkingu a odpowiedzialność sprawcy z OC
- 2025-11-08 Środa Wielkopolska => SAP FI/CO Konsultant wewnętrzny <=
- 2025-11-08 Gdańsk => Senior Software Developer C++ <=
- 2025-11-08 Uszkodzenie na parkingu a odpowiedzialność sprawcy z OC
- 2025-11-08 Warszawa => Programista Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D
- 2025-11-07 Warszawa => International Freight Forwarder <=
- 2025-11-07 Warszawa => C Programmer <=
- 2025-11-07 Warszawa => Starszy Programista C <=
- 2025-11-07 Warszawa => Senior Programmer C <=
- 2025-11-07 Warszawa => Developer Microsoft Dynamics 365 Finance & Operations (D36
- 2025-11-07 Warszawa => Programista C <=
- 2025-11-07 Warszawa => Asystent ds. Sprzedaży i Rozwoju Klienta <=
- 2025-11-07 Wrocław => Programista React ze znajomością C++ <=
- 2025-11-07 Lublin => Programista Delphi <=
- 2025-11-07 OBD2 napięcie akumulatora




Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei