-
X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr638652qen.25.1363364896436; Fri, 15 Mar
2013 09:28:16 -0700 (PDT)
X-Received: by 10.49.48.71 with SMTP id j7mr638652qen.25.1363364896436; Fri, 15 Mar
2013 09:28:16 -0700 (PDT)
Path: news-archive.icm.edu.pl!agh.edu.pl!news.agh.edu.pl!news.cyf-kr.edu.pl!news.nask
.pl!news.nask.org.pl!news.unit0.net!news.glorb.com!dd2no1405542qab.0!news-out.g
oogle.com!k8ni188qas.0!nntp.google.com!dd2no1405534qab.0!postnews.google.com!gl
egroupsg2000goo.googlegroups.com!not-for-mail
Newsgroups: pl.misc.samochody
Date: Fri, 15 Mar 2013 09:28:16 -0700 (PDT)
In-Reply-To: <khvedd$vev$1@node1.news.atman.pl>
Complaints-To: g...@g...com
Injection-Info: glegroupsg2000goo.googlegroups.com; posting-host=91.215.236.226;
posting-account=x86jFAoAAADi1bnuRu44JP1B4RcQdrfC
NNTP-Posting-Host: 91.215.236.226
References: <khug9d$s62$1@node1.news.atman.pl>
<4...@g...com>
<khva4l$3hg$1@node2.news.atman.pl> <khvedd$vev$1@node1.news.atman.pl>
User-Agent: G2/1.0
MIME-Version: 1.0
Message-ID: <5...@g...com>
Subject: Re: jechac od razu czy czekac az sie zagrzeje
From: Adam Adamaszek <c...@g...com>
Injection-Date: Fri, 15 Mar 2013 16:28:16 +0000
Content-Type: text/plain; charset=ISO-8859-2
Content-Transfer-Encoding: quoted-printable
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.misc.samochody:2486403
[ ukryj nagłówki ]W dniu piątek, 15 marca 2013 16:22:51 UTC+1 użytkownik szufela napisał:
> >> postój na zimnym silniku powyżej półtorej minuty jest szkodliwy i należy pojazd
> >> unieruchomić.
> > dla kogo/czego jest szkodliwy?
>
> Moim zdaniem oprocz eko rowniez dla silnika. Chodzi o to, zeby stosunkowo szybciej
> rozgrzac olej na troche wyzszych obrotach.
> W dodatku smarowanie bedzie lepsze bo masz wyzsze cisnienie.
Nie zgadzam się. W skrócie, po chłopsku tłumacząc, im większe obciążenie silnika
przy niedoborach smarowania, tym szybsze zużycie.
Silnik nie jest smarowany ciśnieniem, a przepływem oleju (inaczej mówiąc, objętością
przepływającego oleju w czasie). To działa tak:
1/ Zimny olej jest cholernie lepki, więc
2/ przy tym samym przepływie (wynikającym z obrotów pompy) na zimnym oleju
będzie wyższe ciśnienie (bo opory przepływu większe),
3/ zwykle system smarowania zaprojektowany jest tak, by _w temperaturze pracy_
uzyskać maksymalny przepływ oleju przy maksymalnych obrotach silnika,
4/ czyli jeśli zwiększysz lepkość (zimny olej), wzrośnie ciśnienie przy tym
samym przepływie
4/ w każdym silniku (zwykle na pompie oleju) jest zawór przelowowy, który
otwiera się przy pewnym granicznym ciśnieniu,
5/ na zimnym oleju zawór otworzy się wcześniej (przed odcinką).
Czyli, jeśli w przykładowym silniku benzynowym z odcinką na 6500rpm na gorącym oleju
zawór otworzyłby się przy 9krpm (bo ciśnienie rośnie wraz z obrotami), to
na zimnym otworzy się przy 4krpm, w związku z czym kręcąc zimny silnik powyżej
tej wartości, możesz go łatwiej zatrzeć (tym łatwiej, im wyższe ciśnienie w
komorze spalania w relacji do ilości przepływającego oleju).
Ergo, lepiej rozgrzać na wolnych obrotach, niż wysokich pod obciążeniem.
Znowu na wolnych obrotach obciążenie panewek jest praktycznie zerowe (nie działają
siły zwrotne z układu napędowego, bo sprzęgło jest rozpięte).
Dlatego też nie powinno się wysoko kręcić zimnego silnika.
pozdr
AA
Następne wpisy z tego wątku
- 15.03.13 18:41 k...@g...com
- 15.03.13 18:49 Bydlę
- 15.03.13 19:44 PiteR
- 15.03.13 20:03 szufela
- 15.03.13 21:00 Artur Maśląg
- 15.03.13 22:21 MadMan
- 16.03.13 10:04 T.
- 16.03.13 11:00 Myjk
- 16.03.13 13:38 Michoo
- 16.03.13 13:48 h.w.d.p.
- 16.03.13 13:49 h.w.d.p.
- 16.03.13 14:14 Michoo
- 16.03.13 14:25 h.w.d.p.
- 16.03.13 15:37 Bydlę
- 16.03.13 15:38 Bydlę
Najnowsze wątki z tej grupy
- Spalinowa trauma
- Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- [UOKiK] Jeronimo Martins, właścicielowi sieci Biedronka, [przedstawił zarzut] udział[u] w zmowie z 32 firmami transportowymi.
- Re: Dwa dylematy
- Re: Dwa dylematy
- Re: Rz?Âd ZAKAZUJE magazyn?Â?w energii ?!! Nowe prawo od 14 lipca to SZOK! ??Â
- dlaczego gadacie z tym debilem
- Kolega Mastera z Konfy, a jakże :D
- Re: 3 km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli ewolucję
- Reklama: "Oferujemy samochód bez konieczności ładowania"
- Elektromobilność lewel haj.
- Kolejna ofiara elektryczności
- mija rok jeżdzenia po lewej
- Elektryki jednak są NIEBEZPIECZNE
Najnowsze wątki
- 2025-07-19 Zakrzewo => SAP HCM Consultant <=
- 2025-07-19 Poznań => Konsultant SAP HCM <=
- 2025-07-19 Poznań => SAP HCR Consultant <=
- 2025-07-18 celnicy pobili policjanta
- 2025-07-18 Warszawa => Technik IT - Konfiguracja i Wsparcie Sprzętowe <=
- 2025-07-18 Warszawa => Specjalista ds. Sprzętu IT i Wsparcia Technicznego <=
- 2025-07-18 Białystok => Kotlin Developer <=
- 2025-07-18 Warszawa => Sales Director (Cloud solutions) <=
- 2025-07-18 Spalinowa trauma
- 2025-07-18 Polska => Senior Key Account Manager <=
- 2025-07-18 Białystok => Programista Kotlin <=
- 2025-07-18 Szczecin => Key Account Manager IT <=
- 2025-07-18 Łódź => Programista Mainframe (z/OS, Assembler) <=
- 2025-07-18 Łódź => Mainframe (z/OS, Assembler) Developer <=
- 2025-07-18 Lublin => Delphi Programmer <=