  • Data: 2021-04-15 15:12:05
    Temat: Re: ktoś wie jak to działa ?
    Od: viktorius <v...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2021-04-15 o 14:11, LordBluzg(R) pisze:

    > Dziwne, bo on miał już przetwornicę zamiast klasycznego trafo. Widocznie
    > była kiepska fabrycznie, bo w tych modelach wahania napięć były już
    > kompensowane w zasilaczu. ZTCP był tam nawet PR do regulacji napięcia.

    Jak już kupiłem sobie pierwszy miernik elektryczny, to najpierw
    zmierzyłem ile prądu jest w gniazdku.
    Następnie, po wymianie bezpiecznika, sprawdziłem ile napięcia jest w tym
    samy gniazdku, choć już osmolonym...
    Oporności gniazdka postanowiłem nie sprawdzać ;)

    Ale do rzeczy: wynik pomiaru był imponujący, 250V.
    Już wiadomo było, gdzie uciekły brakujące volty od sąsiada, bo on miał
    około 200V tylko.

    Wyjaśniło się dlaczego u nas żarówki 40W paliły się za często i świeciły
    za jasno, a sąsiad wkręcał "setki" żeby cokolwiek widzieć.
    Elektrycy przyjechali, na mój widok, dzieciaka z miernikiem, zażądali
    świadectwa kalibracji miernika, jego klasy dokładności i innych
    tajemniczych wyrazów, które poznałem parę lat później w technikum. Bo
    pewnie dlatego taki wynik, że sprzęt badziew bez legalizacji, a ja się
    nie znam.
    Oni sami dysponowali dwoma żarówkami w szeregu jako wskaźnikiem fazy...

    WLZ w bloku była aluminiowa jeszcze, utlenione kable były przyczyną
    usterki, dodatkowo ujawniły się "pozostałości" po poprzednim lokatorze,
    czyli zero do rurki z wodą...

    Po awanturze elektrycy poprawili okablowanie, sprężarka w lodówce
    przestała się palić co pół roku, być może już nie trzeba było
    stabilizatora do TV. No i żarówki stały się bardziej żywotne, choć
    niektóre trzeba było wymienić na 60W

    --
    viktorius