    From: "Tornad" <t...@v...pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: maszyna do orzechów
    Date: Sat, 03 Oct 2009 04:13:48 +0200
    Sender: n...@n...onet.pl

    nalezy szukac na walnut peeling

    > To było pierwsze co zrobiłem. Zauważ co widać: wsypują orzech do bębna,
    > połamany podskakuje na sicie, obrany w kontenerze. A mnie, głupiego,
    > interesuje co się dzieje między tymi obrazkami. O ile rozgniatanie nie jest
    > problemem, to dalej nie rozumiem rozdzielania miąższu od łupek. Chyba że
    > uzysk na poziomie 10% jest wystarczający. I tu brakuje języka bo pewnie jest
    > to opisane :(
    >
    > Wojtek

    Przed ta cala operacja oni te orzechy przez 24 godziny susza powietrzem o
    temperaturze 103 C. Wtedy po rozgnieceniu zawartosc orzecha latwo odpada od
    skorupki.
    Proces segregacji polega na zasysaniu skorupek z tasmociagu czyms zblizonym
    do odkurzacza. Skorupka zapewne ma korzystniejszy dla zassania ksztalt i sie
    unosi podczas gdy miazsz jedzie dalej.

    Ja probowalbym ten proces "skomputeryzowac". Wyobrazam sobie to nastepujaco.
    Najpierw nalezaloby skonstruowac urzadzonko, z ktorego sypalyby sie
    rozgniecione wczesniej w mlynie zarowno skorupki jak i miazsz ale w odstepach
    co powiedzmy 0.2 sekundy. Ponizej wylotu tej mieszanki nalezaloby zainstalowac
    dwie fotodiody i uklad wykonawczy, ktory dzialby tak, ze gdy
    fotodiody "zobacza" kawalek skorupki (ktora ma kolor ciemniejszy), to uklad na
    moment otworzy elekrozawor dyszy ze sprezonym powietrzem. Ten impuls boczny
    dmuchnie ja z boku i skieruje skorupke do pojemnika na skorupki. Gdy
    fotokomorki "zobacza" miazsz, ktory jest bielszy od skorupki to uruchomia one
    druga dysze ustawiona z przeciwnej strony, ktora zdmuchnie miazsz do drugiego
    pojemnika. Jesli zobaczy miazsz w kawalku skorupki to zaden zawor nie zostanie
    otwarty i ten niedognieciony agregat poleci nadal pionowo do pojemnika do
    powtornego zmielenia. Cos w tym stylu do dopracowania...

    Oczywiscie bedzie to segregator wolniejszy od sit ale chyba dokladniejszy i
    latwiejszy do samodzielnego skonstruowania. Po sezonie orzechowym mozna to
    wykorzystac np. do "przebierania" grochu w celu oddzielenia nasion jasnych od
    ciemnych.

    Na zakonczenie prosty sposob na miazdzenie orzechow w przypadku braku dziadka.
    Nalezy to robic w pozycji siedzacej. Orzecha wkladamy pod obcas lewego buta i
    lekko go przyciskamy do podlogi po czym ze srednia sila, piescia prawej dloni
    walimy sie w lewe kolano. Orzech peka. Nalezy dobrac sile uderzenia w
    zaleznosci od gatunku orzecha tak aby on nie zostal calkowicie zmiazdzony lecz
    jedynie w stopniu umozliwiajacym latwe rozdzielenie tresci od skorupki. Nawet
    niewprawnemu lamaczowi skorupek udaje sie juz za trzecim razem.

    Pzdr.