    From: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>
    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    Subject: Re: moc urządzeń bluetooth
    Date: Fri, 17 Mar 2023 11:58:10 +0100

    PiteR <e...@f...pl> napisał(a):
    > Może ktoś z was wie w jakiej klasie pracują moduły bt
    > w telefonach, laptopach, telewizorach?

    Zazwyczaj w klasie 2, czyli nadaje z mocą między 1 a 2,5 mW.

    > W mojej lokalizacji
    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen 7 metrów i więcej
    > komórka (50 metrów), telewizor, usb dongle
    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen ledwo 1 metr
    > karta wifi+bt, dwa laptopy z fabrycznym bt na pcb
    > laptopy rozumiem ale ta karta ma takie anteny
    > że drzewa powinno wyginać.
    > https://static.tp-link.com/overview-02_large_1585645
    973493w.png

    To są anteny przede wszystkim do WiFi a ich kształt jest zabiegiem
    marketingowym. Jakie są konkretnie parametry BT tej karty, nie wiadomo.
    Producent podaje jedynie, że wspierany jest Bluetooth w wersji 5. Można na
    tej podstawie domniemywać, że BT potraktowano tam po macoszemu. W każdym
    razie urządzenie musi trzymać się specyfikacji a nie zajmować się wyginaniem
    drzew. Zasięg zależy m.in. od czułości odbiornika, mocy nadawania, zysku
    anten i warunków propagacji. O ile wiem, nie ma negocjacji mocy nadawania.

    Warto pamiętać, że w BT 4.0 wprowadzono Bluetooth Low Energy, który jest tak
    naprawdę oddzielnym protokołem, mającym z Bluetoothem wspólną praktycznie
    tylko nazwę. Służy on bardziej to zastosowań telemetrycznych, ale dźwięk też
    da się nim przesyłać.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/