  • 1. Data: 2023-03-17 00:25:37
    Temat: moc urządzeń bluetooth
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Może ktoś z was wie w jakiej klasie pracują moduły bt
    w telefonach, laptopach, telewizorach?

    W mojej lokalizacji

    - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen 7 metrów i więcej
    komórka (50 metrów), telewizor, usb dongle

    - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen ledwo 1 metr
    karta wifi+bt, dwa laptopy z fabrycznym bt na pcb

    laptopy rozumiem ale ta karta ma takie anteny
    że drzewa powinno wyginać.

    https://static.tp-link.com/overview-02_large_1585645
    973493w.png

    --
    Piter

    odwieczna walka dobra ze magazynierem

  • 2. Data: 2023-03-17 10:52:40
    Temat: Re: moc urządzeń bluetooth
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 16 Mar 2023 23:25:37 GMT, PiteR wrote:
> [...]
    >
    > W mojej lokalizacji
    >
    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen 7 metrów i więcej
    > komórka (50 metrów), telewizor, usb dongle

    Z telewizorem, z iphone czy innym?

    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen ledwo 1 metr
    > karta wifi+bt, dwa laptopy z fabrycznym bt na pcb
    >
    > laptopy rozumiem

    Nieslusznie - BT ma około 10m zasiegu, nawet z laptopa.

    > ale ta karta ma takie anteny
    > że drzewa powinno wyginać.
    >
    > https://static.tp-link.com/overview-02_large_1585645
    973493w.png

    Hm ...
    a) wifi moze jej przeszkadzac,
    b) wstawione gdzies za metalową obudowe ... moze anteny stlumione,
    albo w inną stronę promieniują

    c) iphone (nowszy) ma jakis ambitny chip do odbierania, ustala
    kierunki itp. Ale te 5-10m to kazdy BT powinien miec.

    d) wynegocjowało sie jakies low power i oszczedza?

    J.

  • 3. Data: 2023-03-17 11:58:10
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    PiteR <e...@f...pl> napisał(a):
    > Może ktoś z was wie w jakiej klasie pracują moduły bt
    > w telefonach, laptopach, telewizorach?

    Zazwyczaj w klasie 2, czyli nadaje z mocą między 1 a 2,5 mW.

> [...]
    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen ledwo 1 metr
    > karta wifi+bt, dwa laptopy z fabrycznym bt na pcb
    > laptopy rozumiem ale ta karta ma takie anteny

    To są anteny przede wszystkim do WiFi a ich kształt jest zabiegiem
    marketingowym. Jakie są konkretnie parametry BT tej karty, nie wiadomo.
    Producent podaje jedynie, że wspierany jest Bluetooth w wersji 5. Można na
    tej podstawie domniemywać, że BT potraktowano tam po macoszemu. W każdym
    razie urządzenie musi trzymać się specyfikacji a nie zajmować się wyginaniem
    drzew. Zasięg zależy m.in. od czułości odbiornika, mocy nadawania, zysku
    anten i warunków propagacji. O ile wiem, nie ma negocjacji mocy nadawania.

    Warto pamiętać, że w BT 4.0 wprowadzono Bluetooth Low Energy, który jest tak
    naprawdę oddzielnym protokołem, mającym z Bluetoothem wspólną praktycznie
    tylko nazwę. Służy on bardziej to zastosowań telemetrycznych, ale dźwięk też
    da się nim przesyłać.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 4. Data: 2023-03-17 13:36:58
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:ujua3a2pgtv$.j6byv5xvtyfp.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > Z telewizorem, z iphone czy innym?

    telewizor Samsung UE58RU7100KXXU, smartfon J5 2017 i usb dongle UB5A ze
    wszystkim ładnie się łączą i dają zasięg około 7 metrów. Muzyka bez
    jąkania się. Słuchawki AirPods, słuchawki JVC, głosniki bt, myszy,
    klawiatury i inne gady.

    za to dwa laptopy dell 7280 i karta Archer TX50E to tych samych
    urządzeń grających to porażka 1 metr i dzwięk chrypi. Wystarczy zakryć
    uszy dłońmi i po muzyce. Stąd wnioskuje że sygnał rf jast bardzo słaby.

    Jestem zszokowany że laptopy nie grają ładnie.
    Być może windows adaptuje moc na najniższą.

    Archer TX50E
    https://static.tp-link.com/overview-02_large_1585645
    973493w.png
    https://www.tp-link.com/uk/home-networking/adapter/a
    rcher-tx50e/

    Czym sie rożni smartfon że może wysłać sygnał do słuchawek na 50
    metrów? Tym że dopracowany? tym ze Samsung? tym że jest wsumie mocnym
    nadajnikiem?

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 5. Data: 2023-03-17 15:49:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 17 Mar 2023 12:36:58 GMT, PiteR wrote:
> [...]
    >
    > Jestem zszokowany że laptopy nie grają ładnie.
    > Być może windows adaptuje moc na najniższą.

    Troche wątpie.
    Wyłacz wifi i sprawdz wtedy.

> [...]
    >

    > Czym sie rożni smartfon że może wysłać sygnał do słuchawek na 50
    > metrów? Tym że dopracowany? tym ze Samsung? tym że jest wsumie mocnym

    50 metrow na Bluetooth to jest naprawde dużo.
    A łącznosc jest dwustronna - trzeba jeszcze odebrac.

    Te wieloantenowe ponoc potrafią dobrac anteny i wyprodukować wiązkę
    kierunkową - ale w Bluetooth to tego nie slyszalem.

    J.

  • 6. Data: 2023-03-17 20:29:11
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:4mweoobgxpob.14s2l3odt0ri2.dlg@40tude.net>
    user J.F pisze tak:

    > 50 metrow na Bluetooth to jest naprawde dużo.
    > A łącznosc jest dwustronna - trzeba jeszcze odebrac.

    To jest w metalowej hali 80x60m, która nie wpuszcza nawet gsm do
    środka. Rzadko da się zadzwonić. W środku z 50 smartfonów. Ze 20
    komputerów z wifi. Zanim kupiłem AirPods chodziłem w takich słuchawkach

    https://www.amazon.co.uk/JVC-Wireless-Bluetooth-Ligh
    tweight-Headphones-Black/dp/B07PFX42BJ

    Być może odbicia pomagają w uzyskaniu zasięgu.

    Najciekawsze dla mnie jest, że taka mała słuchaweczka jest w stanie
    dotrzeć przez te 50m do smartfona i zatrzymać odtwarzanie.

    --
    Piter

  • 7. Data: 2023-03-19 20:44:05
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:641447c0$0$19623$65785112@news.neostrada.pl>
    user Grzegorz Niemirowski pisze tak:

    > To są anteny przede wszystkim do WiFi a ich kształt jest zabiegiem
    > marketingowym. Jakie są konkretnie parametry BT tej karty, nie
    > wiadomo.

    Tak podejrzewam, że do wifi. Samo życie. Skoro karta ma kabel do usb to
    może wcale się nie łączy do anten wifi tylko ma antene na pcb ;)

    Szkoda, że tplink produkuje coś co nie działa.
    Mogliby spytać Samsunga jak to zrobił w komórce że działa.

    > Producent podaje jedynie, że wspierany jest Bluetooth w
    > wersji 5. Można na tej podstawie domniemywać, że BT potraktowano
    > tam po macoszemu.

    bo?

    > warunków propagacji. O ile wiem, nie ma negocjacji mocy nadawania.

    Podobno wszystkie są class 1 a programowo są ograniczane
    do class jaki ma być.

    nie rozumiem co ma do rzeczy 4.0
    musisz jaśniej

    --
    Piter

  • 8. Data: 2023-03-23 06:28:21
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:XnsAFC9EE4FB2504PanElektronik@127.0.0.1>
    user PiteR pisze tak:

    > - zasięg do słuchawek AirPods 2nd gen ledwo 1 metr
    > karta wifi+bt, dwa laptopy z fabrycznym bt na pcb

    Siedzę teraz na lotnisku wokół mnie pierdylion ludzi.
    Zasięg bt z laptopa 0.5m :)

    Jak wyciągnę ręce to przerywa muzyka.

  • 9. Data: 2023-03-23 10:04:13
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 23.03.2023 o 06:28, PiteR pisze:

    > Siedzę teraz na lotnisku wokół mnie pierdylion ludzi.
    > Zasięg bt z laptopa 0.5m :)
    >
    > Jak wyciągnę ręce to przerywa muzyka.

    Córa miała to samo. BT w lapku, sterowniki Microsoft. Kupiłem jej
    "dongla" na USB 5
    https://allegro.pl/oferta/baseus-adapter-bluetooth-5
    -0-usb-do-komputera-12383345858
    ale ściągnąłem inny sterownik (oryginalny) niż M$ i teraz może chodzić
    ze słuchawkami po mieszkaniu, 2 tygodnie temu to było.

    Oryginalny BT w lapku wyłączyłem w BIOS.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2023-03-23 10:46:32
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    PiteR <e...@f...pl> napisał(a):
    > bo?

    Pewnie to był zbyt daleko idący wniosek, ale spodziewałem się, że
    Bluetoothem bardziej się pochwalą niż tylko stwierdzą, że jest.

    > nie rozumiem co ma do rzeczy 4.0
    > musisz jaśniej

    Nie chodzi o wersję 4.0 jako taką, ale że od pewnego czasu istnieją
    równolegle niejako dwa Bluetoothy: tradycyjny i niskomocowy. Nie wiem jakie
    są dokładnie różnie w zasięgo, ale warto mieć to na uwadze.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/