  • Data: 2021-09-22 09:41:04
    Temat: Re: nowe drogi
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan J.F napisał:

    > No to jestem zdziwiony. Jak oni szalunki stropow zrobili?
    >
    > Chyba, ze po amerykansku - konstrukcja stalowa, beton to tylko na
    > koniec.

    Odwrotnie. Cały czas miałem na myśli wyłącznie betonowy rdzeń budynku,
    do którego później dokłada się "technikami swobodnymi" stropy pięter.

    Teraz przypomniał mi się *najwolniej* budowany warszawski wieżowiec,
    ten przy Placu Bankowym (primo voto Dzierżyńskiego). Funadamenty lali
    zdaje się już za Bieruta. Planowaną wysokość osiągnął chyba pod koniec
    Gomułki, może trochę póżniej. Z końcem Gierka były już nawet elewacje
    -- wtedy w kolorze różowopomarańczowym. Potem rozebrano je w pierony,
    biurowiec wszedł w okres intensywnych przemian wewnętrznych i zmian
    zasadniczych. Zmieniła się chyba nawet liczba pięter (przy tej samej
    wysokości), a zewnętrzny wystrój zyskał kolor błękitu. I najważniejsze,
    pierwotnie planowany rdzeń, wyłacznie ze stali, został wybetonowany.
    To wzystko już lata 90.

    --
    Jarek