  • 1. Data: 2021-09-21 07:42:05
    Temat: nowe drogi
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    https://www.auto-swiat.pl/wiadomosci/aktualnosci/dro
    ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t

    "Nowa nawierzchnia o zbrojeniu ciągłym nie ma dylatacji poprzecznych,
    co powoduje poprawę komfortu jazdy. Odkształcenia termiczne
    występujące w płytach nawierzchni betonowej są przenoszone przez
    zbrojenie podłużne. "

    Hm - to zbrojenie to z wlokna szklanego?
    Bo stal sie przeciez rozszerza termicznie ... choc na kolei ostatnio
    jakby mniej dokuczliwe ...

    J.

  • 2. Data: 2021-09-21 11:46:32
    Temat: Re: nowe drogi
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 07:42:24 UTC+2, J.F wrote:
> [...]
    > zbrojenie podłużne. "
    >
    > Hm - to zbrojenie to z wlokna szklanego?
    > Bo stal sie przeciez rozszerza termicznie ... choc na kolei ostatnio

    Szyna się rozszrza jak ma gdzie. A jak nie ma gdzie, bo nie ma przerw, wszędzie jest
    jakaś następna szyna dospawana bez luzu, to generuje wewnętrzne naprężenie. Jak ktoś
    nie umi danej szyny zaprojektować to mu może się wyboczyć, znaczy jak ma
    wystarczającą swobodę wygiąć się na bok, to się wygnie. W takiej Korei szyny są
    przyśrubowane do podkładów, ale te podkłady nie leżą swobodnie na tłuczniu, tylko są
    mocowane do betonowego fundamentu. I słońce niech sobie smaży, nic się nie wygina.

    No więc gdzie ma się w bok wygiąć pręt zbrojeniowy zalany grubą warstwą betonu?
    Wzdłużnie też się nie wyślizgnie, bo go ktoś zawczasu sprytnie użebrował. Nic tylko w
    stresie (ściskającym) żyć mu pozostanie. Ja tu widzę inne pytanie: Jeśli cały ten
    żelbet jest po to żeby naprężenia ściskające przenosił beton, a rozciągające
    przenosiła stal, to takie przęsło mostu w upalny dzień, kiedy stal się chce
    rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest naprężenie ściskające a w betonie
    rozciągaające- no więc ta belka chyba trochę słabsza jest w upał, bo stal zamiast
    ciągnąc, to pcha i betonowi łatwiej jest pęknąć. Pal sześć prefabrykowaną belkę
    wyprodukowaną z rygorami naciągania tych prętów zanim beton stwardnieje. A taka droga
    lana na glebę, bez tam żadnych naciągów? Nic się nie da nadrobić, osłabi się na
    słońcu. Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w
    gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych Malezjach?

  • 3. Data: 2021-09-21 13:43:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Jest tu jeszcze jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu
    > w gorący dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych
    > Malezjach?

    Przypuszczam, że jak lali beton, gorąc też mógł być sakramencki. Jak to
    w Emiratach czy tam innych Malezjach. Do tego wiążący cement wytwarza
    ciepło, temperatura jeszcze wzrasta. Często muszą tam dodawać lodu do
    mieszanek betonowych, by nie przekroczyć punktu wrzenia wody. Rzadko
    taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
    narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty
    klimatyzowanymi pomieszczeniami.

    Jarek

    --
    O tej porze bywa w Bośni i Hercegowinie strasznie gorąco. Jakem tam służył
    w wojsku, to naszemu oberlejtnantowi musieli na głowę lód przykładać.

  • 4. Data: 2021-09-21 14:51:23
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 13:43:34 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > taki beton ma okazje przebywać w temperaturze wyższej, niż w chwilach
    > narodzin. Zwałaszcza, że w wieżowcu to przeważie rdzeń, osłonięty

    Niczego to nie tłumaczy, poza tym że faktycznie ciepłe kraje nie są najlepszym
    przykładem dużych różnic temperatur. No ale w danej Korei zimą jest -20C przez całą
    dobę, a latem +40C. I nie czekają z budową do lata, leją beton wtedy kiedy
    przyjedzie. Że jak twardniał to był ciepły? Ale był miękki, znaczy naprężenia w nim
    się nie zbudowały mimo że się zagrzał i nawet chciał się cieplnie rozszerzyć.
    Odkształcił się tak jak mu pasowało Gdzieś w bok, w poprzek prętów), wtedy zastygł w
    stanie wydłużonym cieplnie (stal też) bez naprężeń. Nie wiem czy dłużej świeży beton
    jest ciepły czy miękki, bo jak stygnące pręty zaczną go ciągnąć a on jeszcze słaby,
    to weźmie i popęka. Jakoś nie pęka, znaczy trzyma to ciepło dość długo.

  • 5. Data: 2021-09-21 15:19:55
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > Niczego to nie tłumaczy, poza tym że faktycznie ciepłe kraje nie są
    > najlepszym przykładem dużych różnic temperatur. No ale w danej Korei
    > zimą jest -20C przez całą dobę, a latem +40C.

    Korea nie jest najlepszym przykładem na bycie "Emiratami czy tam inną
    Malezją" -- a tych krajów dotyczyło pytanie.

    > Nie wiem czy dłużej świeży beton jest ciepły czy miękki, bo jak
    > stygnące pręty zaczną go ciągnąć a on jeszcze słaby, to weźmie
    > i popęka. Jakoś nie pęka, znaczy trzyma to ciepło dość długo.

    Ciepły. Ciepło właściwe ma duże, a wznosi się takie budynki bardzo
    szybko, z dodatkami powodującymi wiązanie w kilka godzin. (Nie że się
    na tym jakoś szczególnie znam, ale mam miłego sąsiada, speca od takich
    preparatów, jak już przy płocie o czymś gwarzymy, to prędzej o tych
    jego betonach, bo on moją dziedzinę ogarnia słabo).

    Jarek

    --
    Nie pękaj koleś, nie łam się przecie
    To o nas wczoraj stało w gazecie

  • 6. Data: 2021-09-21 18:10:17
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 15:19:57 UTC+2, Jarosław Sokołowski wrote:

> [...]
    > preparatów, jak już przy płocie o czymś gwarzymy, to prędzej o tych
    > jego betonach, bo on moją dziedzinę ogarnia słabo).

    Ja nie mam sąsiadów z którymi dam radę się dogadać, ale mieszkam w Gwangpyeong dong,
    dość intensywnie budującej się dzielnicy. W telefonie mam kamerkę termowizyjną, więc
    przyglądam się czasem jak taki budynek wygląda w podczerwieni. Nie mogą go za szybko
    betonować, bo niższe piętra muszą wytrzymać ciężar betonu lanego wyżej, trzeba dać im
    ileś czasu żeby stwardniały. Kilka najwyższych pięter jest ogaconych izolującymi
    plandekami, tam jest ciepło, nawet kiepska kamerka widzi to z daleka. Betoniarki
    przyjeżdżają zawsze tego samego dnia w tygodniu, pompuje się ileś tam betonu w
    szalunki na samej górze, zdjęte 7 pięter niżej. 50-piętrowy blok betonują parę
    miesięcy, takie super szybkie to nie jest. Tylko najwyższych parę pięter jest
    ciepłych, reszta zdąży wystygnąć.

  • 7. Data: 2021-09-21 18:17:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 02:46:32 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:
    ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t

    [...]
> [...]
    > się chce rozszerzyć a beton nie chce, znaczy w stali jest
    > naprężenie ściskające a w betonie rozciągaające- no więc ta belka

    a beton sie nie rozszerza?
    Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.

    Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
    przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.

> [...]
    > jakiś budowlaniec kumający jak działa zbrojenie betonu w gorący
    > dzień? Jak oni zbudowali te wieżowce w Emiratach czy tam innych

    Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
    O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.

    W Malezji bywa zimno?
    Bo w Emiratach to ponoc noce zimne, ale wiezowiec przeciez ogrzewany

    J.

  • 8. Data: 2021-09-21 19:13:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 18:17:58 UTC+2, J.F wrote:
    ga-s7-nowa-technologia-betonowa-na-budowie/wr5w59t

    > [...]
    > a beton sie nie rozszerza?
    > Szczeliny dylatacyjne na betonowych drogach robia.

    A może to nie są szczeliny dylatacyjne, tylko szalunki, bo nie dałoby się
    jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na raz wylać. Gdzieś trzeba
    skończyć i trochę roboty zostawić sobie na później.

    > Moze i masz racje ... co do mostu, ale jak jest 10km jezdni, to sie
    > przeciez beton nie rozszerzy, bo na koncach kolejne km drogi.

    Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między rozszerzalnością
    betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.

    > Pewnie normalnie - zalali betonem zbrojenie w szalunku i tyle.
    > O ile to konstrukcja zelbetowa, a nie stalowa.

    Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii. Kamienia portlandzkiego też
    nie mają, ale piasek mają. Chociaż też jakiś nie teges do betonu...

    > W Malezji bywa zimno?

    Przy tankowcu LNG trochę jest zimno. A poza tym wszędzie gorąc.

    > Bo w Emiratach to ponoc noce zimne, ale wiezowiec przeciez ogrzewany

    No a droga, most itd ogrzewane nie są. Raz zimne, raz ciepłe, mało tego: rano
    zimniejsze w środku, a cieplejsze na powierzchni, a wieczorem wręcz przeciwnie.

  • 9. Data: 2021-09-21 19:46:45
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 10:13:42 -0700 (PDT), Konrad Anikiel wrote:

> [...]
    > dałoby się jednocześnie betonu przygotować na całą drogę i go na
    > raz wylać. Gdzieś trzeba skończyć i trochę roboty zostawić sobie na

    Szczeliny.
    Czy to nie ty mi pisales o ciaglym zalewaniu budynkow w Korei,
    a drogi sobie nie wyobrazasz?

    Nawiasem mowiac - torowisko tramwajowe remontuja, tzn ukladaja od nowa
    ... i mam wrazenie, ze szczeliny sa gesto i nacinane po wylaniu ..

    > Nie chodzi o rozszerzalność samego betonu tylko o różnicę między
    > rozszerzalnością betonu i stali. Znaczy tak do końca to ja nie wiem
    > o co chodzi, bo to Ty zacząłeś.

    Jak masz kawal drogi, miedzy innymi drogami, to beton sie nie
    rozszerzy, bo nie ma gdzie.
    I mamy taka dziwna sytuacje, ze beton chce sie rozszerzyc, ale nie
    moze, bo konce nie maja luzu, wiec sie sciska ... a w srodku jeszcze
    te prety zbrojeniowe, ktore sie chca rozszerzyc bardziej.
    Co z tego wyjdzie?

    > Nie mają swojej stali, trzeba wieźć co najmniej z Indii.
    > Kamienia portlandzkiego też nie mają, ale piasek mają.
    > Chociaż też jakiś nie teges do betonu...

    No wlasnie.
    A w dodatku te bardzo wysokie budynki, to chyba lubia konstrukcje
    stalowe.
    I mocniejsze, i szybciej sie stawia, a przy 100+ pietrach to dosc
    istotne.

    P.S. Empire State Building budowano nieco ponad rok.
    Dzis tez sie tak szybko buduje?
    Poza Chinami, bo oni to potrafia dopiero zaskoczyc :-)

    J.

  • 10. Data: 2021-09-21 20:02:08
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 21 September 2021 at 19:46:51 UTC+2, J.F wrote:

> [...]
    >
    > P.S. Empire State Building budowano nieco ponad rok.
    > Dzis tez sie tak szybko buduje?
    > Poza Chinami, bo oni to potrafia dopiero zaskoczyc :-)

    Tak mi się pomyślało że te szczeliny w drodze to pomagają wcale nie na wahania
    temperatury dzień/noc ani zima/lato, tylko na stygnięcie betonu po wylaniu. Ale ja
    się nie znam.