  • 21. Data: 2017-01-22 14:11:02
    Temat: Re: odbior AM
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 22 Jan 2017 13:04:31 +0100, Tomasz Wójtowicz napisał(a):

    > Już się kiedyś zastanawiałem, czy działanie radia kryształkowego nie ma
    > więcej wspólnego z bezprzewodowym przesyłem energii (sprzężenie
    > pojemnościowe) niż radiami działającymi na krótszych falach.

    To tylko sposób ujęcia :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 22. Data: 2017-01-22 18:51:32
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > No i działa, na filmach YT wcale nienajgorzej.

    Jak na 300 zł, to działa :)

    > Coś fazowo-homodynowego można by zrobić, jako ćwiczenie... Albo radio i
    > dołączony nadajnik, przez układzik który zadba o to, by w.cz. z nadajnika
    > nie zrobiło krzywdy radiu, a ANT była dopięta i emitowała.

    Jest na liście rzeczy do zrobienia... gdzieś daleko na liście :)

    > Mnie w schemacie zastanowiło co innego, ale może źle czytam - ileś-tam
    > obwodów, gdzie takowy jest dwucewkowy, a jedna z cewek wisi w powietrzu.
    > OIDP, takie coś średnio dobrze wpływa na jakość takiego obwodu...

    Wisi w powietrzu tzn.? Nie jest podpięta do masy?

    > Hobby jest tak obszerne, że chyba nie da sie wszystkiego,

    Ale jednak anteny do w krótkofalarstwie podstawa.

    > jeden DX-uje, inny tłucze satelity, inny dorabia sterowanie cyfrowe,
    > kolejny wali po zawodach, następny zbiera dyplomy, dalej, to mamy QRP,
    > czy nawet QRPP, potem szybką telegrafię, emisje komputerowe i telegrafii
    > automatycznej, MS, EME, poniżej poziomu szumów, wąskopasmowo, SSTV, to
    > przy odrobinie szczęścia nawet komputera nie trzeba, ATV, którego coraz
    > mniej, a przecież nasi krótkofalowcy nawet przemiennik skonstruowali
    > ATV, itd, itp...

    W jaki sposób odbierać SSTV bez komputera?

    > Tylko teraz, jak to ofiltrować i po(d)łączyć, żeby spełniło swoja rolę i nie
    > zatkało układu przy mocnym sygnale gdzieś z boku pasma?

    Może regulowany tłumik?

    > Najpierw niech może będzie jakikolwiek należycie działający filtr, zeby się
    > nie okazało, że zrobione będzie całe sterowanie, strojenie, a efekt będzie
    > nieprzystający do włożonego wysiłku... Ale pomysł fajny i popieram. Byle
    > cyfra w układzie nie zakłóciła...

    Cyfra będzie tylko przy przestrajaniu. A filtr... tak, to prawda, możnaby
    zrobić jakiś prosty na jedną częstotliwość albo pasmo i przetestować.

    > A chociażby... Choćby dla przećwiczenia składania takich układów w
    > przyszłości.

    To swoją drogą.

    > BTW2 Miał ktoś kiedyś odbiór S9+80? :) Bo ja tak, choć było to w klubie
    > SP5PKN).

    Ja chyba w czasach klubowych najwięcej miałem S9+40.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 23. Data: 2017-01-22 18:56:28
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    HF5BS <h...@...pl> wrote:

    > Zdecydowanie przetwornice i wpływ szerokiego wejścia w.cz., z naciskiem na
    > to pierwsze.

    Musiałbym powyłączać wszystko elektroniczne w domu i wtedy zobaczyć...
    tylko czym bym wtedy nagrał? Odłączanie zasilacza od laptopa nie zmieniło
    odbioru.

    Po czym poznałeś, że przetwornice?

    > Nie ma nigdzie takiego zakresu, to jest 540-1600 kHz, z niezbyt zrozumiałego
    > dla mnie względu, podaje się wartości, które trzeba pomnożyć przez 10.

    No tak, to ma sens. W sumie teraz spojrzałem, jak byk jest napisane x10 :)

    Pewnie chodzi o miejsce na skali - 160 może być gabarytowo większe i
    czytelniejsze, niż 1600.

    > ze miejsca na napisy na skali za dużo nie ma, mniej trzeba napisać, jeśli
    > się da, że mniżnik jest x 10 kHz i urwie się ostatnie zero z napisanej
    > wartości. Masz fale średnie w tym RTV, najzwyklejsze średnie. Zresztą nad
    > napisem "kHz" masz drugi - "x10". Tak ktoś zrobił i poszło. Choć czasem
    > zdarza się, że nie urywają zera, nie podają "x10" i też się mieści. Tu by
    > się spokojnie zmieściło.

    O właśnie tak :)

    http://c.allegroimg.com/s400/01c939/2b3451e048fabf94
    b7e5d3a3d76c

    Zdjęcie nie moje, ale taki sam mam.

    h_Black_and_White_TV_With_AM_FM_Radio/5_Inch_Black_a
    nd_White_TV_With_AM_FM_Radio.html

    > Wiem, że takie, bądź podobne, wozili kierowcy cieżarówek w trasę. Drobna
    > niedogodność, jak brak RGB, ale za to Wolnej Europy posłucha, jakiejś
    > lokalnej stacji, meczyk, czy film w lokalnej telewizorni, odpocznie - i w
    > drogę dalej.

    Pewnie do tego to służy. Ja kupiłem kiedyś (dawno) na wakacje.

    A co to za bunkry były?

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 24. Data: 2017-01-22 23:38:45
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" <g...@s...invalid> napisał w wiadomości

    > Wisi w powietrzu tzn.? Nie jest podpięta do masy?

    T602 (obok IC6 po lewej), T202 przy dekoderze stereo IC2 (przełączający?),
    po prawej stronie IC6 T1, wisi środek uzwojenia, ale tego to bym się tak
    "nie bał".

    > Ale jednak anteny do w krótkofalarstwie podstawa.

    Nie inaczej.

    > W jaki sposób odbierać SSTV bez komputera?

    Lampa z długą poświatą, odpowiednia przystawka do zwykłego telewizora
    (widziałem chyba w jakiejś książce dla krótkofalowców, tytułu nie pomnę).
    A to praktycznie - lampa z d.p., krótkofalowiec z Izraela,
    https://www.youtube.com/watch?v=kaVMrGkLWk4 od 4:55.
    W szóstej minucie wkłada kasetę do magnetofonu i z niej odgrywa obrazek na
    ekranie lzdp.

    > Może regulowany tłumik?

    Na pewno warto, ale wraz z odcięciem zbędnych "boczków", bo bez tego sam
    tłumik może nie zaradzić.

    > Cyfra będzie tylko przy przestrajaniu. A filtr... tak, to prawda, możnaby
    > zrobić jakiś prosty na jedną częstotliwość albo pasmo i przetestować.

    Ano właśnie, żeby po prostu zobaczyć, czy to w ogóle zadziała.

    > Ja chyba w czasach klubowych najwięcej miałem S9+40.

    To miałeś ledwie 5 mV na odbiorze, ale to i tak mocno. Pół wolta, te 80 dB
    (szkoda, ze nie pomyślałem o energii wolnodostępnej) :)). Bo cuś mi lekko
    potrzaskiwało na paśmie, ale porządne radio, bo FT101Z (jeszcze bez "D"),
    więc byle śmiecia nie złapie. Przeszukałem i znalazłem, stacja
    okolicznościowa Towarzystwa Przyjaciół Dzieci, nadawali chyba z ul. Jasnej,
    a mój klub, to SP5PKN w PKiN, więc bardzo blisko. Zawołałem, chwilę
    pogadaliśmy :) A najmocniejszy QRP, to gość z Krakowa, mocą 5W, 59+40,
    wieczorem.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 25. Data: 2017-01-22 23:44:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Musiałbym powyłączać wszystko elektroniczne w domu i wtedy zobaczyć...
    > tylko czym bym wtedy nagrał? Odłączanie zasilacza od laptopa nie zmieniło

    Smartfonem... Dyktafonem...

    > odbioru.
    >
    > Po czym poznałeś, że przetwornice?

    Po charakterze zakłóceń, jedne pierdzą, inne gwiżdżą, oba rodzaje tu
    wystąpiły. To inny gwizd, niż od nakładania się stacji. Nie zapomnijmy, że
    znaczenie może tu mieć też niezbyt dobre ofiltrowanie wejścia w radiu.

    > No tak, to ma sens. W sumie teraz spojrzałem, jak byk jest napisane x10 :)
    >
    > Pewnie chodzi o miejsce na skali - 160 może być gabarytowo większe i
    > czytelniejsze, niż 1600.

    Najpewniej tak. Amerykańce lubią wygodę :P

    > O właśnie tak :)
    >
    > http://c.allegroimg.com/s400/01c939/2b3451e048fabf94
    b7e5d3a3d76c

    > Zdjęcie nie moje, ale taki sam mam.

    Ano, trudno by było 4 cyfry zmieścić...

    > A co to za bunkry były?

    Międzyrzecki Rejon Umocniony.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 26. Data: 2017-01-23 10:49:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2017-01-21 o 12:50, Vernon L. Pinkley pisze:

    >Nic zaskakującego, biorąc pod uwagę fakt, że nadawanie LW to jest w
    >zasadzie pompowanie ładunku pomiędzy dwiema okładkami kondensatora, z
    >których jedną jest ziemia a drugą maszt.

    W Konstantynowie to troche inaczej wygladalo.

    Ale efektem tego nadawania sa jednak fale el-m.

    I to wypadaloby napisac, ze odbieranie LW to jest pompowanie ... ale
    czy tylko LW ? UKF chyba tez.

    Tylko ... jak bedzie podlaczona ziemia, a anteny nie, to niewiele
    powinno odebrac.

    Chyba ze Vernona nalezy tak rozumiec:
    -podlaczona tylko antena - gra cicho,
    -podlaczona antena i uziemienie - gra glosno i wyraznie.
    -podlaczone zamo uziemienie - nie gra.

    Tak swoja droga - za mlodu, jakies proste radyjka z radzieckich
    klockow, to mi zazwyczaj lapaly wolna europe alb glos ameryki - wtedy
    jeszcze nie rozroznialem.
    Wroclaw blizej nadajnikow, ale przeciez daleko.
    A za antene robilo np lozko polowe ...

    J.

  • 27. Data: 2017-01-23 11:06:29
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 22.01.2017 Adam Wysocki <g...@s...invalid> napisał/a:

    > uV to wiadomo, że czułość odbiornika - przy takim napięciu na wejściu, na
    > wyjściu pojawi się sygnał o jakimś określonym poziomie (tak?), a może to
    > próg detekcji? No w każdym razie napięcie. Ale tego, dlaczego podają też
    > mV/m, nie rozumiem... tzn. wiem że jedno to napięcie, a drugie to gęstość
    > pola (zgadza się?), ale czemu tu jest tak, a tu tak?

    V/m to natężenie pola elektrycznego. Czułość w jednostkach natężenia pola
    podawana jest dla zakresów odbieranych pzrez antenę ferrytową, tam nie ma
    wejścia dla którego możesz podać czułość w woltach. Czułość podana jest
    w postaci wartości natężenia pola dla której odbiornik osiąga zadany poziom
    mocy wyjściowej.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 28. Data: 2017-01-23 12:23:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Tak swoja droga - za mlodu, jakies proste radyjka z radzieckich
    > klockow, to mi zazwyczaj lapaly wolna europe alb glos ameryki -
    > wtedy jeszcze nie rozroznialem.

    Ruskie radyjka do składania raczej nie odbierały fal krótkich,
    a Wolna Europa nadawała tylko w tym zakresie. To musiał być
    Głos Ameryki nadawany na średnich.

    Jarek

    --
    Słyszę kędy się motyl kołysa na trawie.
    Kędy wąż ślizką piersią dotyka się zioła...

  • 29. Data: 2017-01-23 12:28:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    l...
    Pan J.F. napisał:

    >Ruskie radyjka do składania raczej nie odbierały fal krótkich,
    >a Wolna Europa nadawała tylko w tym zakresie. To musiał być
    >Głos Ameryki nadawany na średnich.

    Zdecydowanie srednie - a skad nadawali ?
    Jak gdzies z Norymbergii, to do wroclawia bylo dosc blisko ... ale
    jednak kilkset km ...

    J.

  • 30. Data: 2017-01-23 12:30:43
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    -podlaczona tylko antena - gra cicho, = 10% sygnału
    -podlaczona antena i uziemienie - gra glosno i wyraznie = 100% sygnału
    -podlaczone zamo uziemienie = 90% sygnału