    From: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>
    Subject: Re: odpowiedzialnosc OC
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Date: Mon, 9 Feb 2015 02:02:01 +0100

    Dnia Mon, 9 Feb 2015 01:15:53 +0100, J.F. napisał(a):

    > posiadaczy w stosunku do _ich_ grzecznosciowych pasazerow. Pasazer od
    > pojazdu przeciwnego moze odszkodowania dochodzic.
    > Kierowca-posiadacz faktycznie nie.
    > Ale zona-pasazer, ktora jest jednoczesnie wspolposiadaczem ?

    No to jest kolejny ciekawy temat poboczny.
    Bo czy jeżeli odwożę kolegę jego samochodem (ja kieruję, on siedzi jako
    pasażer), to jestem posiadaczem? IMO nie.

    > No tak tam jest napisane. Ale co to znaczy ?
    > Wylaczna wina poszkodowanego - ok, trudno zeby wyplacac odszkodowanie
    > sprawcy. Ale dzik wybiegajacy z lasu to chyba sila wyzsza ?

    No chyba tak to należy interpretować, chociaż to podobno(?) zwyczajowo(!?!)
    zależy od tego czy był na drodze znak "uwaga dzikie zwierzęta".

    > A pieszy czy rowerzysta wyjezdzajacy z boku to wylaczna wina osoby
    > trzeciej ?

    Pewnie tak - i tu w zasadzie problemu nie ma, bo to jest odpowiedzialność
    na zasadzie winy, bo jest jakiś tam sprawca.

    Tylko tu jest jeden myk - jeśli kierowcy można przypisać choćby minimalny
    udział w winie, no to wina już nie jest "wyłączna".

    > No to co obejmuje ta zasada ryzyka ? Awaria hamulcow, odpadniecie
    > kola? Bo urwanie na dziurze to rzeklbym ze sila wyzsza.
    > Awaria hamulcow ... w sumie tez.

    Głównie to chyba chodzi o to, że jak narobi się szkód pojazdem, to
    odpowiedzialność za te szkody nie wymaga udowodnienia winy.

    Czyli jak Ci ktoś wpadnie do ogródka samochodem, to płaci odszkodowanie za
    szkody nawet jak twierdzi że jest niewinny bo go ktoś wypchnął z drogi.

    Ciekawe czy jak pokaże na rejestratorze że faktycznie ktoś go wypchnął (ale
    nie wiadomo kto), to czy to wyłącza zasadę ryzyka czy nie? Czy tą
    "wyłącznie winną osobę" trzeba wskazać, zidentyfikować, czy wystarczy że
    wiadomo że był to ktoś.

    No a w przypadku zderzenia pojazdów zasada ryzyka jest wyłączona - czyli
    zawsze trzeba udowodnić winę.
    Czyli jak dojdzie do zderzenia bez winy kierowcy (np. z powodu nagłego i
    niezawinionego uszkodzenia pojazdu), no to odszkodowania z OC nie ma, nawet
    dla tego któy jechał spokojnie i był bez wątpienia poszkodowanym.

    > No chyba ze nie wylaczna wina pieszego, bo to kierowca go omijal i do
    > kolizji doprowadzil, zamiast przejechac.
    > Ciekawe - przy sile wyzszej nie ma "wylaczna".
    >

    > Gdzies mi tam jeszcze chodzi po glowie przypadek dziecka wybiegajacego
    > na jezdnie ... "poniewaz maloletniemu winy przypisac nie mozna ...".

    Ale może można opiekunowi?
    A jak nie można, to na zasadzie ryzyka płaci kierowca, no chyba że
    zderzenie z innym pojazdem, to nikt nie płaci.

    > No, w sumie to motocyklista powinien sie ubezpieczyc :-)

    No tylko jak tu się ubezpieczyć?
    Sumy gwarancyjne w OC przynajmniej spore.

    > Ano tak.
    > Czyli ... umowic sie na zlotowke zaden problem, pobierac nie trzeba,
    > ale czy nie bedzie problemu z ubezpieczeniem ... gdzie nie bylo
    > "przewoz osob" ?

    Problemu z ubezpieczeniem raczej nie będzie, to od obowiązkowego OC nie ma
    wyłączeń, a "uprawnienia do kierowania pojazdem mechanicznym" były
    niezależnie od ewentualnych kontrowersji co do uprawnień do wykonywania
    usługi przewozu osób, więc nawet regresu nie będzie.

    Ewentualnie tylko jakieś problemy przed US i ITD, no bo taki przewóz osób
    inny niż grzecznościowy to już oni by chcieli żeby była kasa fiskalna,
    uprawnienia itp. itd.
    Podobno nawet w tym kraju jak się dwóch kolegów umówi że jeżdżą razem do
    pracy, raz samochodem jednego, raz drugiego, to to jest przestępstwo, bo to
    działalność niezarejestrowana, nierejestrowane transakcje, przewóz osób bez
    uprawnień i nieprzystosowanym pojazdem, rozliczane barterem.