    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    Subject: Re: popcorn polymer
    Date: Wed, 20 Mar 2024 19:12:29 +0100

    On Wed, 20 Mar 2024 02:22:13 GMT, Marcin Debowski wrote:

    > Tak.

    > Od polimeryzacji. Przy czym nie mogę znależć jaki jest mechanizm wzrpstu
    > ciśnienia. Obstawiam, że polimeryzacja zachodzi głownie na powierzchni
    > tego popkornu i proces postępuje lawinowo. W pewnym momencie tworzy się
    > taki czop, ale tam dalej w środku polimeryzuje a ten czop zaczyna
    > ograniczać wymianę ciepła, rosnie w środku temperatura, reakcja dalej
    > przyspiesza, butadien zaczyna wrzeć, rośnie cisnienie i mamy bum.

    To mi się niespecjalnie zgadza.
    Piszą popcorn, i sugerują, ze to początkowo jakies małe granulki.
    Jak wzrosnie, to będzie porowaty czop.

    A jak wzrośnie dalej, to przestanie być porowaty, i przestanie nowy
    monomer dopływać.
    I nie będzie dalszego wzrostu cisnienia.

    chyba że ...
    https://www.shilohsciences.com/blog/popcorn-polymer

    Popcorn polymer is problematic in part because of its forceful
    expansion during growth - this is what caused the 2019 explosion at a
    TPC butadiene plant n Port Neches, TX, for example. The reason why
    popcorn polymer is so insidious is that it grows from the inside out,
    with free radical active sites created every time it "pops," i.e.
    breaks bonds somewhere in the polymer network; that newly created pair
    of radicals is buried inside the polymer matrix. Not only does this
    cause the polymer to expand very forcefully, but the polymer itself
    acts like a "living seed," since the radical site is attached to the
    polymer itself and terminating agents have difficulty reaching the
    radical to quench it.

    This "living seed" concept has extremely important ramifications for
    process safety and reliability. A piece of popcorn polymer can be
    removed from the monomer solution it was grown from, transferred to
    another flask with fresh monomer and continue growing right where it
    left off. No separate initiation step is required - the free radical
    is stabilized inside the chunk of polymer, and in the absence of
    oxygen or other reactive agents the lifetime of the radical site can
    be measured in years. That means if polymer is not thoroughly cleaned
    from the tower, active seeds will remain and resume growth once
    hydrocarbon is introduced.

    No i nadal nie rozumiem - te ziarna są mocno posieciowane i po
    podgrzaniu mogą sie zachowac jak prawdziwy popcorn i zwiększyc
    objętosć.

    Czy raczej sugeruja, ze po pęknięciu ujawniają się nowe rodniki,
    ktore powodują szybką polimeryzacje otaczającego monomeru ...
    ale wtedy patrz pierwszą uwagę.

    No chyba, ze to jakos z natury przy polimeryzacji zwieksza objętość,
    niczym lód.
    Ale w tej rurze jest gazowy butadien, czy ciekły?
    Temperatura wrzenia -4 C, preznosc par w 20C 2.4 atm - to chyba łatwo
    może być skroplony.

    gęstośc wikipedia podaje 0.64 g/cm3 w -6C, to wątpię aby polimer był
    lżejszy, a więc zwiększał objętość.

    ale jest jeszcze drugie
    0.6149 g/cm3 at 25°C, p>1 atm

    i znów nie rozumiem - albo to gaz i coś im się pomyliło,
    albo cisnienie jednak wyższe ..

    J.