    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: popcorn polymer
    Date: Thu, 21 Mar 2024 01:18:19 GMT

    On 2024-03-20, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > To mi się niespecjalnie zgadza.
    > Piszą popcorn, i sugerują, ze to początkowo jakies małe granulki.
    > Jak wzrosnie, to będzie porowaty czop.
    >
    > A jak wzrośnie dalej, to przestanie być porowaty, i przestanie nowy
    > monomer dopływać.
    > I nie będzie dalszego wzrostu cisnienia.

    Ten wzrost ciśnienia wynika z niekontrolowanej reakcji ekgzotermicznej.
    Wtdy nawet resztki monomeru to ciśnienie wytworzą bo objętość gazu
    będzie dużo większa niż monomeru. 1 mol daje nam w przybliżeniu 20l
    gazu. 1 mol butadienu to ledwo 54g cieczy.

> [...]
    > oxygen or other reactive agents the lifetime of the radical site can
    > be measured in years. That means if polymer is not thoroughly cleaned
    > from the tower, active seeds will remain and resume growth once
    > hydrocarbon is introduced.
    >
    > No i nadal nie rozumiem - te ziarna są mocno posieciowane i po
    > podgrzaniu mogą sie zachowac jak prawdziwy popcorn i zwiększyc
    > objętosć.
    >
    > Czy raczej sugeruja, ze po pęknięciu ujawniają się nowe rodniki,
    > ktore powodują szybką polimeryzacje otaczającego monomeru ...

    Ja myślę, że to jest mechanizm doprowadzający do niekotrolowanej reakcji
    egzotermicznej, ale to nadal nie wyjaśnia co rozsadza lokalnie taką
    rurę.

    > No chyba, ze to jakos z natury przy polimeryzacji zwieksza objętość,
    > niczym lód.
    > Ale w tej rurze jest gazowy butadien, czy ciekły?
    > Temperatura wrzenia -4 C, preznosc par w 20C 2.4 atm - to chyba łatwo
    > może być skroplony.

    Jednym z klasycznych błędów popełnianych przez początkujących chemików
    polimerowców jest niezdawanie spobie sprawy jak istotny jest czynnik
    odprowadzenie ciepła w polimeryzacji rodnikowej. Robią eksperyment w
    kolbie 250cm3, potem chcą tego więcej, więc zwiększają objętość (w tym
    reagentów) do 1l i lądują w szpitalu.

    > gęstośc wikipedia podaje 0.64 g/cm3 w -6C, to wątpię aby polimer był
    > lżejszy, a więc zwiększał objętość.
    >
    > ale jest jeszcze drugie
    > 0.6149 g/cm3 at 25°C, p>1 atm
    >
    > i znów nie rozumiem - albo to gaz i coś im się pomyliło,
    > albo cisnienie jednak wyższe ..

    No właśnie nie wiem co by tam miało innego rozsadzać niż parujący
    butadien w tym czopie.

    --
    Marcin