    Newsgroups: pl.sci.inzynieria
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: popcorn polymer
    Date: Sun, 24 Mar 2024 03:14:46 GMT

    On 2024-03-21, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > No ale:
    > -musi być w stanie ciekłym ... ok, może jest, kilka atm starcza,
    > -musi reakcja zaczopować jeden koniec, drugi - no i wtedy w srodku
    > jest niebezpiecznie. Bo inaczej to tworzący się gaz po prostu wypchnie
    > monomer spomiędzy granulek, a rura długa.

    MZ to idzie jak na początku napisałem. Pierwszy etap jest stosunkowo
    wolny, tworzy się ten czop, który ogranicza i mechnicznie i pod względem
    odprowadzania ciepła. A jak już gdzieś zaczyna się przegrzewać to jest
    to reakcja lawinowa. Dałem ten przykład o młodych chemikach
    polimerowcach, bo to nie jest tak, że wykipi z kolby. Wypadek, który z
    grubsza znam to odłamki szkła wyciągano z ciała, bo po prostu erdolnęło.
    Ograniczenia transporu masy pewnie i występują i być może dlatego nie ma
    jakiejś spektakularnej eksplozji a kończy się na
    wybrzyszeniach/pęknięciach.

    > No chyba że ... mają np 50m rury wypelnionej ciekłym monomerem,
    > z jednej strony pompa, z drugiej zawór, a w rurze troche popcornu
    > ktory nagle działa jak katalizator i powoduje polimeryzacje w całej
    > rurze ...

    Wtedy nie powinno ebnąć, a się tylko zestalić.

    > No ale jak podają gęstość gazu, to przecież nie taka, jak gęstość
    > cieczy, chyba ze kilkaset atm ...

    Nie skupiałbym się za bardzo na tym. Z pewnym przybliżeniem, wzrost
    temperatury o 10C przyspiesza reakcję 2-3x. To z kolei ogrzewa dalej
    mieszaninę i tak to idzie aż ebnie.

    --
    Marcin