  • Data: 2021-05-18 17:45:13
    Temat: Re: prad
    Od: Myjk <m...@n...op.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Tue, 18 May 2021 17:28:53 +0200, Michal Jankowski

    > No właśnie ciekawe, jak to działa i jakie są skale czasowe takich
    > operacji. Rozruch elektrowni szczytowo-pompowej to jest kilka minut,
    > energia z importu też się nie pojawi na pstryk. A w międzyczasie co?
    > Jakoś trzeba sobie poradzić z brakiem mocy.

    Myślisz że tam ktoś na granicy musi nachuchać na zwrotnicę żeby prąd
    popłynął? :P

    > Były jakieś wyłączenia?

    ZTCP nie było.

    > Kiedyś, w czasach dominacji odbiorników o charakterze obciążenia
    > omowego, można było sterować przez obniżanie napięcia. Żarówki przygasły
    > i jakoś poszło. Teraz, elektroniczne zasilacze mogą brać tę samą moc
    > nawet przy 100 woltach...

    Ja właśnie planuję wymianę mojego falownika ongrid (Fronius) na falownik
    hybrydowy (GoodWe) -- bo się potrafi jak UPS, przełączać na zasilanie z
    paneli/baterii. Zawsze planowałem sobiew domu globalnego UPSa, a tu
    proszę, jeszcze zintegrowane z falownikiem zrobili.

    > Jakoś to wszystko ulgowo poszło, wypadnięcie jednego bloku w co większej
    > elektrowni potrafiło wygasić całe województwo.
    > A co się robi w elektrowni z produkowaną przez kocioł i nieodbieraną
    > przez turbinę mocą? Para w gwizdek?

    Tak, mniej lub więcej (zazwyczaj więcej) pary idzie w gwizdek. Dlatego
    wielokrotnie pisałem o tym, że ładowanie EV czy ogrzewanie domu prądem poza
    szczytem (literalnie w 2T x12/13) wcale nie jest takie brudne (nawet w PL)
    jak się niektórym wydaje -- bo czy się ładuje/grzeje to tak czy siak węgiel
    idzie z dymem.

    > 4 gigawaty?

    Tylko gdy się przyjmie że te 4GW były faktycznie zbyteczne.
    Ale nie było tak.

    --
    Pozdor
    Myjk