  • 11. Data: 2009-08-15 11:46:34
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Kawał czasu temu, ktoś wrzucał na grupę link do pomiarów ch-ki
    > prądowo/napięciowej dynama przy różnych prędkościach. Z tego co
    > pamiętam, to nieobciążone dynamo potrafiło dać kilkadziesiąt woltów p-p
    > i bliżej mu było do źródła prądowego (duża rezystancja wyjściowa) niż
    > napięciowego. Proste układy ze stabilizatorem low-drop, traktował bym
    > raczej w kategorii żartu niż poważnej propozycji.
    >
    > Link do pomiarów:
    > http://www.n-s.pl/krudnik/nx30/

    Dynamo dynamie nierówne.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 12. Data: 2009-08-15 12:07:45
    Od: gdL <j...@g...com>

    "W rejonach świata gdzie ciężko o elektryczność ludzie muszą sobie
    jakoś radzić, zwłaszcza w kwestii ładowania telefonów komórkowych.
    Dwaj studenci z Kenii zaprojektowali ładowarkę wykorzystującą prąd
    jaki podczas szybkiej jazdy generuje zwykłe dynamo rowerowe."

    http://technowinki.onet.pl/1,356,2016221,1,wiadomosc
    .html

    Ostatnio w rowerowym widziałem też fajne dynamo montowane w piaście
    koła...
    Podstawa to redukcja pików napięcia, które mogą zabić nawigację GSM.
    Drugą rzeczą jest uproszczenie przetwornicy, minimalna ilość strat
    mocy. Dobrze zobaczyć charakterystykę napięciową na jałowo i na
    obciążeniu, żeby ocenić jak to zaprojektować.

  • 13. Data: 2009-08-15 12:22:07
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

> [...]
    > mocy. Dobrze zobaczyć charakterystykę napięciową na jałowo i na
    > obciążeniu, żeby ocenić jak to zaprojektować.

    A co ja napisałem?
    Mój układ jest sprawdzony.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 14. Data: 2009-08-15 12:30:56
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Dynamo dynamie nierówne.

    Chcesz powiedzieć, że inne dynama mają wbudowany regulator?

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 15. Data: 2009-08-15 12:31:27
    Od: "Zygmunt M. Zarzecki" <z...@m...zarzecki.kom.wytnij.malpe.zmien.kom.na.com>

    > Czy w takim razie dobrze sobie to wyobrażam mniej więcej tak:
    > http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat.png ?
    > Ten drugi kondensator 22 uF na wyjsciu stabilizatora wzialem ze schematu
    > aplikacyjnego, ktory byl na stronie ktora mi podales.

    Jest dobrze.

    > Nie wiem ile ten GPS bierze pradu kiedy ma akumulator w pelni naladowany,
    > ale kiedy ladowalem go z pustym akumulatorem z ladowarki o nominalnych
    > parametrach wyjscia 5V/500mA to ladowarka dosc mocno sie grzala, z czego
    > wniosek ze chyba te 500 mA (albo i wiecej) bral...

    Grzanie ładowarki ma się nijak.
    Oblicz ile pobiera prądu ta nawigacja:
    Pojemność akumulatora podziel przez ilość godzin pracy.
    Wyjdzie pewnie ze 250-450mA.

    > A nawet jesli byloby wieksze napiecie to stabilizator chyba powinien
    > sobie poradzic?

    Po to jest stabilizator i kondensator na wejściu.
    Daj jeszcze równolegle do wyjściowego kondensatora elektrolitycznego
    kondensator 100nF jak najbliżej stabilizatora.

    zyga
    --
    A fe, A psik, A ha

  • 16. Data: 2009-08-15 12:39:45
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Zygmunt M. Zarzecki pisze:

    > Daj jeszcze równolegle do wyjściowego kondensatora elektrolitycznego
    > kondensator 100nF jak najbliżej stabilizatora.

    Proponujesz zrobienie generatora z tego stabilizatora? Bo jeśli nie, to
    należałoby zacząć od sprawdzenia wymagań na ESR kondensatorów na
    wyjściu. Datasheet zaleca ESR=0,1...1R przy małych prądach. Ceramiczny
    100n raczej nie spełnia tego wymagania. Zwykły tantal na wyjściu
    powinien wystarczyć.

  • 17. Data: 2009-08-15 13:04:19
    Od: T...@s...in.the.world

    In article
    <6...@d...go
    oglegroups.com>,
    anu <p...@g...com> wrote:

    > Nie pamiętam w jakim dziale dokładnie, ale tu ktoś pokazywał gotową
    > ładowarkę na dynamo- konstrukcja własna, ale sprzedawana również w
    > przystępnej cenie.

    Charbike.

    TA

  • 18. Data: 2009-08-15 18:08:18
    Od: jacek duma <d...@s...pl>

    Jaroslaw Rafa pisze:

    > Pozdrowienia,
    > Jaroslaw Rafa
    > r...@a...krakow.pl

    Ja bym przekopał elektrodę i google, widziałem w wersji
    angielsko-języcznej parę takich projektów których nie powstydził by się B&M.

    Rozwiązanie Zarzeckiego jest marnotrastwem. Tylko przetwornica
    impulsowa. Zbych to zauważył ale wszyscy go zignorowali ;-)

    Tu jest opisany taki wlaśnie pomysl od 7805 a skończywszy na
    przetwornicach.

    W sieci jest sporo projektów ładowania GPS,iPODów, zasilania LEDów 3W z
    dynama. Więcej w angielskim niż naszym. Jest w czym wybierać.

    jd

  • 19. Data: 2009-08-15 18:26:17
    Od: Grzegorz <b...@t...pl>

    Hello Jaroslaw Rafa !:
> [...]
    > zrobiła mi 5V na całej instalacji) i kondensator który będzie wyrównywał
    > wahania napięcia? O ile jest to prąd zmienny, to jeszcze na samym początku
    > jakiś mostek prostowniczy...
    > Czy też przy tak niedużej różnicy napięć (6V - 5V) zrezygnować z diody
    > Zenera i liczyć że GPS sam sobie powinien poradzić z ustabilizowaniem
    > napięcia?
    > Czy powinna być jeszcze przed kondensatorem jakaś zwykła dioda
    > zabezpieczająca przed tym, żeby prąd się nie "cofał" do dynama?
    > Za wszelkie pomysły i pomoc będę bardzo wdzięczny.

    Zwykły prostownik, potem stabilizator 5V i gniazdo USB. Powinno
    zadziałać. Ew. ogranicznikiem na 500 mA, jak w USB. Reszta siedzi w GPSie.

    pzdrw.
    --
    Grzegorz

  • 20. Data: 2009-08-15 18:55:26
    Temat: Re: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: "newsrider" <a...@b...w.podpisie>

    Battery Extender na 4 paluszki AA - wystarczy na ok 6-8 h jazdy na
    jednym koplecie baterii z nawigacją 4,3'' z włączonym maksymalnym
    podświetlaniem ekranu.
    Odnośnie braku odporności na wstrząsy i deszcz rozwiązanie było już
    opisywane przeze mnie. Proszę poszukać w archiwum.