  • 81. Data: 2009-08-22 19:59:01
    Temat: Re: pyt.: zasilanie GPS-a z dynama rowerowego
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Aug 2009 17:25:36 +0000, Jaroslaw Rafa napisał(a):

    > Nie wlutowalem jeszcze diody Zenera - tez sie zastanawialem czy moc 3W
    > wystarczy ale wydaje mi sie ze jak dioda Zenera zacznie przewodzic to
    > napiecie powinno spasc - swoja droga nie wiem czy nie wytworza sie wtedy
    > oscylacje typu - napiecie wzrasta powyzej 25V, zenerka zaczyna
    > przewodzic, napiecie spada, zenerka przestaje przewodzic, napiecie
    > wzrasta... i tak w kolko, i czy ewentualnie czyms to moze grozic jesli
    > tak bedzie.
    Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla
    sprzezenia.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 82. Data: 2009-08-22 21:28:18
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 22 Aug 2009 21:59:01 +0200, Jaroslaw Berezowski wrote:
    >Nie bedzie. Zenerka jest bardzo szybka i nie jest to stabiliztaor z petla
    >sprzezenia.

    A jednak
    http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design
    /browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8d
    a9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:s
    ci.electronics.*

    J.

  • 83. Data: 2009-08-22 21:44:40
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello J,

    Saturday, August 22, 2009, 11:28:18 PM, you wrote:

> [...]
    /browse_thread/thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8d
    a9?hl=en&q=oscillating+avalanche+zener+diode+group:s

    Jarku, bez przesady - kontekst. Tu mowa o dynamie a nie o skrajnie
    niskich prądach, gdzie nie wiadomo, czy to już oscylacje czy jeszcze
    fluktuacje i szum.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 84. Data: 2009-08-23 18:32:29
    Od: Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl>

    In pl.misc.elektronika Jaroslaw Rafa <r...@w...krakow.pl> wrote:
    > http://www.ap.krakow.pl/~raj/schemat2.png

    Zmontowalem ostatecznie uklad jak na schemacie z powyzszego linka.

    Wszystko dziala znakomicie, tylko zenerka faktycznie przydalaby sie troche
    wiekszej mocy. Jak mierzylem prad na niej bez obciazenia, to jak punkt
    Zenera wystepuje gdzies mniej wiecej przy 20 km/h, to dla 25 km/h prad na
    zenerce jest okolo 40 mA, a dla 30 km/h juz okolo 70 mA. Dla wiekszych
    predkosci nie mialem mozliwosci zmierzyc, ale tak pi razy drzwi mozna
    wnioskowac, ze maksymalna moc 3W - czyli prad ok. 120 mA - wydzieli sie
    przy niecalych 40 km/h. Czyli dla calkowitego bezpieczenstwa pasowaloby
    dac diode 5W. Na razie jednak poki co zostawilem ta 3W, nie chce mi sie
    juz tego przerabiac - to i tak ma byc przeciez tylko na wypadek jazdy bez
    obciazenia, kiedy w zasadzie ten zasilacz powinien byc odlaczony od dynama
    wylacznikiem (nie ma go na schemacie, wlaczony na poczatku przed
    mostkiem), a predkosci powyzej 30 km/h dla mnie sa realne do osiagniecia
    tylko przy zjezdzie z gorki ;)

    Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
    wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
    bezpiecznie :)

    Jeszcze raz dzieki za wszystkie wskazowki i uwagi, a schemat moze przyda
    sie komus na przyszlosc - jest sprawdzony i dziala :)
    Pozdrowienia,
    Jaroslaw Rafa
    r...@a...krakow.pl
    --
    Zapraszam na moja nowa strone: http://www.ap.krakow.pl/~raj/

  • 85. Data: 2009-08-23 19:03:41
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Jaroslaw Rafa pisze:

    > Przy obciazeniu ukladu GPS-em napiecie na kondensatorze przy 30 km/h
    > wynosi okolo 15V, tak wiec do punktu Zenera jeszcze daleko, mozna jechac
    > bezpiecznie :)

    Tylko jak twój GPS pobiera 0,2...0,3A z 5V to będziesz miał jakieś 2..3W
    strat na stabilizatorze. Zamknięta szczelnie plastikowa obudowa będzie
    kiepskim pomysłem w takim wypadku.

    --
    przeciez moje rozumowanie bylo bez skazy,
    no sam bym wskoczyl do tego wulkanu,

  • 86. Data: 2009-08-23 19:45:48
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 22 Aug 2009 23:28:18 +0200, J.F. napisał(a):

> [...]
    > http://groups.google.pl/group/sci.electronics.design
    /browse_thread/
    thread/399b6a0bf6cfa4f5/342f1ef11fd8da9?hl=en&q=osci
    No ale tam pisza o RR. Tu dioda jest polaryzowana tylko zaporowo, to
    gdzie masz problem tRR?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 87. Data: 2009-09-08 08:30:51
    Od: Jan Cytawa <c...@h...umcs.lublin.pl>

    J.F. napisał:

> [...]

    Ja sprawdzilem w praktyce.

    uzylem:
    1. Pradnica w piascie Shimano Nexus.
    2. Kabel usb do GPS z wlutowanym opornikiem zabezpieczajacym 8om.
    3. Ladowarka impulsowa na ukladzie MC34063 ustawiona na napiecie 6.6V. Z
    pradnicy prad do ladowarki plynal przez zwykly mostek prostowniczy z
    dolozonym kondensatorem 1000u. Taka ladowrka wytrzymuje i pracuje w
    zakresie napiec pierwotnych 10-35 V.

    Uzywalem tego zestawu przez 2 tygodnie.
    W czasie wolnej jazdy ladowarka z takimi parametrami nie doladowuje.

    Jan Cytawa

  • 88. Data: 2009-09-08 09:35:08
    Od: Jan Cytawa <c...@h...umcs.lublin.pl>

    Zygmunt M. Zarzecki napisał:

    > Grzanie ładowarki ma się nijak.
    > Oblicz ile pobiera prądu ta nawigacja:
    > Pojemność akumulatora podziel przez ilość godzin pracy.
    > Wyjdzie pewnie ze 250-450mA.

    moja nawigacja pobiera 150 mA. To juz jest wystarczajaco duzy prad by
    nie stosowac stabilizatora liniowego bez dodatkowego radiatatora.
    Uzywalem stabilizatora impulsowego kupionego z ladowarka samochodowa za
    kilka zl. :). Dopasowalem tylko napiecie.

    Jan Cytawa