  • Data: 2023-01-04 03:41:27
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> szukaj wiadomości tego autora

    On 2023-01-03, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Co innego zabawka, co innego obiektyw kolo czułego filmu.

    > A wyglada w miare nowoczesnie. I kolorki ma.
    > I jesli to numer seryjny, to 5-cio milionowy.
    > I cos tam mowia "pentax", a to chyba co najmniej lata 50-te.
    >
    > A tu
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Pentax_cameras
    > "1971: The world's first Super Multi-Coated lenses (Takumar lens
    > series)"
    >
    > I to jest to, co napisane na tym obiektywie.

    Mój wszedł do produkcji pod koniec lat 60.
    https://global.canon/en/c-museum/product/fl102.html

    Poza tym nie ma się co podniecać bo zdaje się nie ma żadnych ograniczeń
    np. w produkcji, handlu czy gromadzeniu ceramiki opartej o tzw szkło
    uranowe (uranium glass, vaseline glass). Zawierają one zwykle min. 2%
    uranu (w takiej czy innej formie). Uzywanie substancji radioaktywnych
    zostało porzucone gdzieś na poczatku lat 70. ale niekoniecznie dlatego,
    że produkty je zawierające są jakoś szkodliwe (przy normalnym
    uzytkowaniu).

    Nb. próbki rudy uranu można było jeszcze w zeszłym roku kupić na
    Amazonie. Samoświecące rurki z izotopami Ameryku, mozna bez problemu
    dostać na Alim etc. etc. Oczywiście to już nie epoka cudownej wody
    radowej, ale tez nie jest tak, że nic w konsumenckiej przestrzeni
    publicznej radioaktywnego nie istnieje.

    --
    Marcin