  • Data: 2023-01-17 15:34:02
    Temat: Re: radioaktywny obiektyw
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Sat, 14 Jan 2023 22:28:36 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Facet pisze, że nawet 24 kcpm = 400 cps = 650 razy tło. Ale odległość to
    > jest sprawa kluczowa - odległość znacznie mniejszą od średnicy soczewki
    > i wymiarów detektora (G-M jak przypuszczam) możemy pewnie potraktować
    > jako zero (wtedy nie ma efektu "źródła punktowego").

    IMO - srednica soczewki, rozmiar detektora i odleglosc byla w tym
    filmie podobna.

    > Z tyłu ten aparat generuje 300 cpm = 5 cps, czyli jak rozumiem
    > ok. 8 razy tło, albo ok. 1 uSv/h*. Musiałby robić zdjęcia przez
    > 6 tygodni w roku (ciągłej ekspozycji z głową = dozymetrem przy
    > aparacie), żeby przekroczyć dawkę uznawaną za dopuszczalną - i to tylko
    > dla osób, które nie zajmują się promieniowaniem zawodowo (dla tych
    > nie ma tylu tygodni w ciągu roku).

    Ale Ty o zagrozeniu dla czlowieka, a ja o filmie.
    Film przed tylną scianką korpusu, ktora alfe i bete chyba dobrze
    tlumi.

    > No i te dawki zakładają ekspozycję
    > całego ciała, a nie tylko fragmentu twarzy, chociaż to wiele może nie
    > znaczyć np. dla oczu.

    No wlasnie - chcesz przeliczac dawke na cale cialo, czy oczy i nos sa
    narazone zgodnie z pomiarem przez niewieki/punktowy detektor

    > * założyłem, że tło ma jak w Polsce, bo nie mam pojęcia jaka jest
    > czułość tego urządzenia. Biorąc pod uwagę prawdopodobne rozmiary
    > detektora, i czułość podobnych urządzeń, to pewnie tak jest.

    jak detektor byl dalej od obiektywu, to tak jakby tych 420cpm nie
    bylo.

    J.