  • 131. Data: 2009-12-25 18:39:05
    Temat: Re: skrócona superheterodyna AM na lampach
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:

    > Ależ proszę bardzo:
    >
    > http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-10-Mini_od
    biornik.pdf

    Przejrzałem na razie dość pobieżnie to archiwum i udało mi się znaleźć
    kilka konstrukcji, które odpowiadają na część pytań, które zadałem na
    grupie w ciągu ostatnich kilku tygodni.

    Reakcyjniak na lampie:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/58-MT-03-Odbiorn
    ik_radiowy.pdf
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/58-MT-04-Odbiorn
    ik_radiowy_2.pdf

    Tutaj kolejna konstrukcja na lampach bateryjnych z opisem wykonania
    cewek na D/S/K:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/58-MT-09-Odbiorn
    ik_trzyzakresowy.pdf

    Amatorska superheterodyna:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-12-Odbiorn
    ik_superheterodynowy.pdf

    Superreakcyjniak na UKF:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-06-Superre
    akcyjny_odbiornik.pdf

    I jeszcze odnośnie UL1111. Z tego co widzę układ był dość powszechnie
    stosowany w rozmiatych amatorskich konstrukcjach (przynajmniej ja często
    się z tym stykałem w archiwalnych wydawnictwach). Jestem tylko ciekaw
    czy te tranzystory wchodzące w jego skład mają jakiś konkretny
    odpowiednik wśród elementów dyskretnych produkowanych przez CEMI? Czy w
    przypadku kłopotów z dostępem do układu można było go zastąpić zwykłymi
    tranzystorami?
    Czy na wyższych pasmach ten układ też się sprawdza?

  • 132. Data: 2009-12-25 18:40:48
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 25 Dec 2009 19:39:05 +0100, Atlantis wrote:
    >I jeszcze odnośnie UL1111. Z tego co widzę układ był dość powszechnie
    >stosowany w rozmiatych amatorskich konstrukcjach (przynajmniej ja często
    >się z tym stykałem w archiwalnych wydawnictwach).

    Bo tani :-)

> [...]
    >odpowiednik wśród elementów dyskretnych produkowanych przez CEMI? Czy w
    >przypadku kłopotów z dostępem do układu można było go zastąpić zwykłymi

    Raczej zwykle BC, bez jakis fajerwerkow.
    Jedyne co moze byc to dobre sparowanie - ten sam proces, ta sama
    temperatura .. no, prawie. W wielu zastosowaniach nie mialo to
    znaczenia.

    >Czy na wyższych pasmach ten układ też się sprawdza?

    Mowiac szczerze to raczej nie widzialem zeby ktos to tak stosowal.

    J.

  • 133. Data: 2009-12-25 19:06:46
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > tranzystorami?
    > Czy na wyższych pasmach ten układ też się sprawdza?

    Jako zamienniki można użyć dowolne tranzystory krzemowe n-p-n o
    częstotliwości granicznej min. 300 MHz, typowo 550 MHz. W czasach jego
    "świetności" nikt nie stosowałby UL1111 do zastosowań RF. Były wtedy
    dostępne inne, specjalizowane US. Np. w torze przemiany nieśmiertelny UL1042
    (zamiennik SO 42). W torze IF - UL1200, UL1202, UL1242 itp.
    Dobrym przykładem, ukazującym obszar stosowania US polskiej produkcji są
    dwie książki autorstwa Marii i Wojciecha Nowakowskich z cyklu "24 proste
    układy elektroniczne do samodzielnego wykonania": "Dla domu" oraz "Moje
    hobby". I oczywiście "sztandarowe" dzieło z tego okresu czyli "Układy
    scalone w urządzeniach krótkofalarskich" autorstwa Wiktora Chojnackiego.

    Pozdrawiam świątecznie - Krzysztof Kucharski

  • 134. Data: 2009-12-25 19:15:46
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    J.F. pisze:

    > Mowiac szczerze to raczej nie widzialem zeby ktos to tak stosowal.

    "Tak" to znaczy w radiu ogólnie czy na "wyższych pasmach"? Tutaj też
    należy się zastanowić co te "wyższe pasma" znaczą. Bo tutaj wracamy do
    rozmowy sprzed kilku tygodni. Na długich i średnich chyba nie ma to
    wielkiego znaczenia - widziałem trochę projektów prostych odbiorników
    opartych na proste tranzystorki pokroju BC107. W konstrukcjach
    krótkofalarskich z powodzeniem pracują 2N3904, 2N2222 i tak dalej.
    Oczywiście nie pytałem czy UL1111 można stosować na VHF albo mikrofalach. ;)

    Przy AM chyba jednak może okazać się przydatny?

  • 135. Data: 2009-12-25 19:31:07
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Krzysztof Kucharski pisze:

    > "świetności" nikt nie stosowałby UL1111 do zastosowań RF. Były wtedy
    > dostępne inne, specjalizowane US. Np. w torze przemiany nieśmiertelny
    > UL1042 (zamiennik SO 42). W torze IF - UL1200, UL1202, UL1242 itp.

    Wiem, wiem. Parę z tych scalaków pewnie gdzieś będę miał. ;)
    W bardziej złożonych układach oczywiście bardziej opłacało się
    skorzystać z gotowych układów. Jednak jak widać po tym miniaturowych
    odbiorniczku w radiu UL1111 nawet się sprawdzał. Teraz jestem
    (teoretycznie) ciekaw czy temat dałoby się drążyć i te tranzystory
    wykorzystać w innych układach, choćby nawet w klasycznej
    superheterodynie z czasów odbiorników takich jak Migo. ;)

    > Dobrym przykładem, ukazującym obszar stosowania US polskiej produkcji są
    > dwie książki autorstwa Marii i Wojciecha Nowakowskich z cyklu "24 proste
    > układy elektroniczne do samodzielnego wykonania": "Dla domu"

    Mam. ;)

    > oraz "Moje hobby".

    Kiedyś miałem w rękach. ;)

    > I oczywiście "sztandarowe" dzieło z tego okresu czyli "Układy
    > scalone w urządzeniach krótkofalarskich" autorstwa Wiktora Chojnackiego.

    Z tym niestety nie miałem okazji się zapoznać. ;)

  • 136. Data: 2009-12-25 21:17:05
    Od: "Krzysztof Kucharski" <s...@p...onet.pl>

    [...]
> [...]
    > wykorzystać w innych układach, choćby nawet w klasycznej
    > superheterodynie z czasów odbiorników takich jak Migo. ;)

    Oczywiście, że da się na tym US popełnić jakiś bardziej rozbudowany
    odbiornik. Pytanie tylko: po co? Bo sensu praktycznego nie miałoby to
    żadnego. Chyba, że jako wyraz "czystej sztuki" ;-) Tylko, że wtedy sam
    musisz wznieść się na wyzyny sztuki projektowania ;-) Dałoby się wykorzystać
    UL1111 w roli toru odbiorczego AM - DSK. Samodrgający mieszacz, 1 - 2
    stopnie p. cz., detektor AM na tranzystorze, przedwzmacniacz i wzmacniacz
    końcowy m. cz. Proponuję przejrzeć kilkanaście schematów odbiorników
    tranzystorowych, z rodzaju tych prostych i zastanowić się na zrealizowaniem
    ich na rzeczonym US.
    Do tej pory bywają dostępne gdzieniegdzie polskie obwody 7x7, tak więc
    realizacja układu nie powinna przysparzać wielu problemów.
    Na koniec - polecam kolejną książkę: Henryk Chaciński "Urządzenia radiowe".
    Jest tam sporo teorii + układy praktyczne. Łącznie ze sztandarowym układem -
    tyner FM stereo na trzech polskich US: UL1042 + UL1200 + UL1621.

    Życzę powodzenia ;-)

    Pozdrawiam - Krzysztof Kucharski

  • 137. Data: 2009-12-26 16:55:20
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    > http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-10-Mini_od
    biornik.pdf

    Aha, jeszcze jedno pytanie w sprawie tych miniodbiorniczków. Niby
    drobiazg, ale wolę się upewnić. W opisie układu wspomniano, iż można w
    nim zastosować dowolną słuchawkę o rezystancji 100-400 omów. Tak się
    składa, że mam dwie sztuki W66 produkowanej przez Tonsil, o rezystancji
    (zmierzonej) około 250 omów.

    W spisie części stoi jednak coś takiego: "C5 - 220nF dla słuchawek 100
    omów, 47nF dla 400 omów". Jak sądzę ta pojemność tworzy wraz z
    rezystancją słuchawki filtr dolnoprzepustowy. Jaki kondensator powinno
    się zastosować ze słuchawką 250 omów?

    I przy okazji ktoś z was mógłby rzucić okiem na schemat i opis tego
    odbiornika superreakcyjnego:
    http://www.mlodytechnik.pl/archiwum/84-Nw-06-Superre
    akcyjny_odbiornik.pdf
    Chodzi mi o stwierdzenie jakie poprawki trzeba byłoby wykonać, aby
    działał na współczesnym UKF. Z pewnością w grę wchodzi zmiana cewki L1
    i/lub pojemności C2. Ale co z innymi elementami?

  • 138. Data: 2009-12-27 07:52:49
    Od: Tomasz Szczesniak <t...@s...pl>

    Dnia Thu, 24 Dec 2009 11:40:43 +0100 na fali pl.misc.elektronika stacja
    J.F <j...@p...onet.pl> nadala:

    > No ale 50mA przepuszczaly ... ?

    Niektóre z trudem :)

    > Bo tak jak piszesz .. 1V skuteczne, czyli 2.8Vpp, obnizylbym napiecie
    > do 4.5V i byloby w sam raz ..

    Akurat założyłem amplitudę 1V, czyli 2Vpp. Z jakichś powodów typowym
    napięciem zasilającym było 6V (a czasami nawet 9V lub 12). Nie wiem
    czemu, może przy niższm zasilaniu nie udawało się uzyskać odpowiedniej
    czułości i stabilności układu? No i przy braku tranzystorów
    komplementarnych prościej jes dać dwa transformatory (sterujący i
    wyjściowy) + 3 tranzystory (driwer + 2 * końcówka) niż i dwa
    transformatory niż sporo (zależy od układu) tranzytorów i zero
    transformatorów. Pomijając fakt, że tranzystor był droższy, to jeszcze
    był też bardziej awaryjny. A do tego german lubił sobie pływać wraz
    z temperaturą.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 139. Data: 2009-12-27 12:09:02
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 27 Dec 2009 07:52:49 +0000 (UTC), Tomasz Szczesniak wrote:
    >J.F <j...@p...onet.pl> nadala:
    >
    >Niektóre z trudem :)

    No fakt ..
    http://tubedevices.com/alek/polprzewodniki/tg5/tg5.h
    tm
    Bez trafa o stosownej rezystancji strach podlaczac :-)

    A juz pare lat pozniej, TG51-55 - tym Wojciechowski nie bal sie 4A
    przelaczac :-)

> [...]
    >napięciem zasilającym było 6V (a czasami nawet 9V lub 12). Nie wiem
    >czemu, może przy niższm zasilaniu nie udawało się uzyskać odpowiedniej

    Tez jestem ciekaw. Wydawaloby sie ze germanowym nawet 3V nie straszne
    ..

    >No i przy braku tranzystorów
    >komplementarnych prościej jes dać dwa transformatory (sterujący i
    >wyjściowy) + 3 tranzystory (driwer + 2 * końcówka) niż i dwa

    Nawet tylko jedno trafo
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/Kolib
    er.html

    Widze ze raz sprobowali z drugim, ale im przeszlo - za drogo czy wrecz
    gorzej ?

    >transformatory niż sporo (zależy od układu) tranzytorów i zero
    >transformatorów.

    No wlasnie .. usiluje sobie przypomniec, jak zrobic prosto
    beztransformatorowca .. i nie bardzo moge, a stare ksiazki gleboko :-)

    Ktos pamieta radziecki odbiornik taki zabawkowy .. Zwiezdoczka chyba -
    jak u niego koncowka wygladala ?

    A przy okazji guglania - to mi sie spodobalo - czy to klasa AA ? :-)
    http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/jasiu/oldtr/radia
    /Eltra-schemat.png

    J.

  • 140. Data: 2009-12-27 12:36:49
    Od: Krzysztof Tabaczyński <k...@w...pl>

> [...]
    > beztransformatorowca .. i nie bardzo moge, a stare ksiazki gleboko :-)
    >
    > Ktos pamieta radziecki odbiornik taki zabawkowy .. Zwiezdoczka chyba -

    Ja go miałem i chyba było BEZ transformatorów.
    Para komplementarna?

    Pozdrowienia. Krzysztof z Tychów.