    From: Marek S <p...@s...com>
    Newsgroups: pl.misc.samochody
    Subject: Re: smarowanie srub
    Date: Sat, 17 Mar 2018 21:37:39 +0100

    W dniu 2018-03-17 o 09:18, Uzytkownik pisze:

    > Pisałem o ogólnym problemie dotyczącym wszystkich samochodów, zarówno z
    > felgami aluminiowymi jak i stalowymi.
    > Problem zapiekania się śrub oczywiście dotyka bardziej kół z felgami
    > stalowymi, które słabiej oddają ciepło.(...)
    > To, że felga jest tylko letnia nie oznacza, że śruby też są letnie.

    Ok, aby nie przedłużać wróćmy do korzeni. Miałem kilka aut w swojej
    karierze. Od najbardziej tandetnych Daewoo po auta z górnej półki jak mi
    finansowo przyfarciło. Właśnie od czasów Daewoo (też z tarczami)
    nauczyłem się smarowania śrub mocujących koła. Miałem dość podróżowania
    na lawetach. Od tego czasu mam święty spokój. Nic się nie zapieka. Nigdy
    w życiu nie poparzyłem się o felgę, żaden plastikowy kołpak mi nie
    spłonął, a przy myciu alufelg i beztroskiego dotykania ich w trakcie tej
    czynności, dopiero od Ciebie dowiedziałem się, że życiem ryzykowałem :-)

    Zgodzę się, że gdzieś w jakimś aucie problem może fabrycznie występować
    ale ja nie piszę o "jakimś" lecz o moim obecnym. A powyżej dodałem moje
    podobne historyczne doświadczenia. Raz, jedyny raz, zdarzyło mi się w
    pradawnych dziejach, że zacierał dość mocno klocek na tarczy i wtedy
    rzeczywiście pamiętam jak śniegiem chłodziłem felgę. Ale to była
    nienormalna sytuacja.

    W obecnym aucie łby śrub po w/w jeździe były letnie w dotyku - pomijając
    pirometr, bo tam faktycznie olałem ustawianie współczynnika. Zwyczajnie
    z lenistwa - przyznaję. Nie wiem oczywiście jaka jest temperatura
    rdzenia śruby chłodzonej wielkim radiatorem w postaci felgi. Jednakże z
    całą pewnością nie taka by smar się zapiekł - bo tylko o tym mowa.
    Zmieniam koła 2x w roku. Alufelgi są co prawda i w kołach zimowych i w
    letnich. Wierz mi - śruby wyłażą bez problemu.

    > Poza tym problem z zapiekaniem/blokowaniem się śrub w przypadku felg
    > aluminiowych nie dotyczy tylko i wyłącznie temperatury. Bardzo często
    > ludzie smarują śruby smarem miedzianym, a ten po prostu w kontakcie z
    > aluminium tworzy ogniwo galwaniczne, które skutkuje tzw. elektrokorozją.

    Ten wątek mnie zaintrygował bo nie bardzo rozumiem zjawisko. Po pierwsze
    przecież nie jest tak, ze cała śruba jest zatopiona w grubej warstwie
    smaru jak w Rudym 102, gdy go uszczelniono towotem przed wodowaniem.
    Smaruje się delikatnie gwint śruby, a raczej jego końcówkę by cieniutka
    warstwa pokryła resztę. Czy jeśli ktoś w takich warunkach użyje smaru
    miedzianego, to faktycznie elektrokorozja powstanie?

    Elektrokorozja kojarzy mi się z różnicą potencjałów. Jaka ona jest gdy
    felga dotyka piasty? Czy nie zerowa?

    > Pisałeś, że jak nie smarowałeś śrub to były problemy z ich odkręcaniem i
    > ci się zrywały.  Ja nigdy nie smarowałem śrub i nigdy nie miałem
    > problemów z zerwaniem się śruby.

    No widzisz. A ja co pół roku jeżdżąc na wymianę kół słyszałem fucki
    mocujących się ze śrubami oponiarzy. Zmiana warsztatu wskutek
    przeprowadzki nie zmieniła sytuacji. Po ukręceniu śruby piasta poszła do
    wymiany, pomijając lawetę bo zapasówki nie dałem rady osadzić.

    Przyznaję - dotyczyło to jednego, dawnego auta. Tak jak wspomniałem, od
    tego czasu zacząłem smarować.

    > Z odkręcaniem także nie miałem
    > problemów, a systematycznie eksploatuję po kilka samochodów. Większość z
    > aut ma na lato felgi aluminiowe, zaś na zimę stalowe. Ale koła każę
    > dokręcać kluczem dynamometrycznym. Niestety nie wszyscy oponiarze je
    > mają, wtedy wyciąga się swój klucz z bagażnika i mówi np. "proszę z
    > momentem 100Nm", albo samemu się ustawia klucz i wręcza go mechanikowi.

    Przy okazji mam pytanie - spotykasz się z możliwością ręcznego
    odkręcania i dokręcania śrub aby nie uszkadzać delikatnych gniazd w
    alufelgach? W DE widziałem w warsztacie jakimś nasadki na klucz
    pneumatyczny z plastikowym czy gumowym kołnierzem. W PL takich cudów nie
    doświadczyłem.

    > Ale zanim cokolwiek zmierzysz to musisz się nauczyć jak się używa
    > pirometru i jak się interpretuje wyniki.

    Ok, nie zignoruję ich następnym razem. Zresztą ja nie mam
    laboratoryjnego przyrządu - to jest chyba Topex. Nie wiem co to jest
    warte. Kupiłem go do zastosowań w elektronice przy chemicznej obróbce
    obwodów a nie do zabaw w detektywa felgowego.

    > Poza tym musisz też sięgnąć w dokumentację producenta, bo może się
    > okazać, że pomiary przy użyciu tego pirometru w gole nie są możliwe, bo
    > np. minimalna odległość z jakiej można wykonać prawidłowy pomiar to
    > kilkadziesiąt centymetrów, a wtedy pole wizowania wychodzi na felgę poza
    > szczelinę w której widać tarczę, a mierząc temperaturę śrub mierzy się
    > tak naprawdę temperaturę felgi.

    To nie ma problemu bo kilka cm wystarczy.

    > Najdokładniejszy pomiar można wykonać przy użyciu specjalnego miernika
    > termoparowego z termoparą w postaci dwóch szpilek, które delikatnie się
    > wbija w mierzoną powierzchnię.

    Bez przesady :-) Czy biały fartuch i gogle też mam dokupić? :-D

    --
    Pozdrawiam,
    Marek