  • Data: 2009-02-18 22:49:47
    Temat: Re: szybkowar
    Od: Adam Moczulski <a...@p...neostrada.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Padre pisze:

    > Dla tego jednym z punktów instrukcji jest podanie maksymalnej ilości
    > płynu w szybkowarze, poza tym w szybkowarze nie wolno jest gotować
    > potraw gęstych które kipią - szybkowar nie służy do gotowania krupniku.
    > Podejrzewam również ze w tego typu szybkowarze jak autora wątku właśnie
    > uszczelka stanowi ostateczne zabezpieczenie przy kipieniu zawartości i
    > zatkaniu zaworu. Oczywiście o niczym nie przesądzam ale jeśli przez
    > jakikolwiek otwór szybkowara wydostaje sie zamiast pary potrawa to wina
    > leży po stronie użytkownika - za dużo, za gęste lub za silne ogrzewanie.

    Nie wiem co oznacza w Twoim słowniku "kipieć", ale jeśli masz na myśli
    wrzenie, to z podręcznika chemii fizycznej możesz łatwo sie dowiedzieć,
    iż każda substancja wrze, czyli paruje całą swą objętością. Dotyczy to
    zarówno wody jak i krupniku. Ciekłego azotu i wolframu też. W
    szybkowarze wysokie ciśnienie zapobiega wrzeniu potrawy w temperaturze
    dobrze ponad 100 stopni Celsjusza. Jednak w momencie rozszczelnienia
    (czyli np wywalenia uszczelki, ciśnienie raptownie spada co doprowadza z
    kolei do raptownego wrzenia potrawy. Bąble pary powstającej przy dnie
    naczynia wypychają zaś wszystko jak leci otworem powstałym przy
    wywaleniu uszczelki.

    Pozdrawiam
    Adam