  • Data: 2020-11-05 12:53:10
    Temat: Re: wzorzec napi?cia mo?e by? poczebny...
    Od: a...@m...uni.wroc.pl szukaj wiadomości tego autora

    sundayman <s...@p...onet.pl> wrote:

    > No mnie si? te? s?abo to podoba, ale jak inaczej zrobi? 1V z 2.5V ?
    > Nie wiem, czy rezystory 0.02% albo 0.02% maj? gdzie? poza NASA.
    > I w cenie racjonalnej.

    Jak rozumiem potrzebujesz konkretny stosunek podzialu, wartosc
    jest mniej istotna. Przy podziale 1/2 jest prosta sztuczka:
    mierzysz dwa razy, raz "normalnie" a raz "do gory nogami"
    i usredniasz wyniki. Nawet jak dzielnik ma odchylke to
    srednia teoretycznie to dokladnie 1/2.

    Budujac z 4 "identycznych" opornikow rozne mostki i mierzac
    napiecia na przekatnej daje sie wyznaczyc stosunki
    wartosci opornikow. Potem mozna dodac male oporniki
    korekcyjne, tak by dostac podzial 1/2. Istotne jest
    ze miernik o dokladnosci rzedu 0.5% powinien pozwolic
    dobrac dzielnik z dokladnoscia rzedu 0.01%.

    Oczywiscie pomiary dzielnikow i korekcje to sporo
    roboty, jak liczysz czas to pewnie opornik 0.01 za 30 zl
    bedzie tanszy...

    Mozesz tez szukac gotowych dzilnikow, przy dzielniku
    na wspolnym podlozu tolerancja podzialu jest lepsza
    od tolerancji oporow.

    > Pytanie jest sk?d w og?le ta koncepcja, ?e r?wnoleg?e ??czenie poprawia.
    > Mo?e jednak to nie jest g?upie ?

    Zaklada sie ze wartosci sa losowe a po laczeniu sie usrednia.
    Z ta losowoscia nie jest tak calkiem dobrze. Jest tez
    kwestia roznicy miedzy oczekiwana odchylka a maksymalna.
    Jak nie masz mozliwosci pomiaru, to konserwatywnie wypadaloby
    wziasc troche wiecej opornikow, wtedy dzielnik powinien byc OK.
    Jak masz mozliwosc pomiaru, to dodanie opornikow korekcyjnych
    wydaje sie latwiejsze. Oddzielna sprawa to stabilnosc,
    jak dobierasz dzielnik i zaraz potem go uzywasz to nie powinno
    byc problemu, ale w dluzszym czasie wartosci moga sie
    zmienic.

    --
    Waldek Hebisch