    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Robert Wańkowski <r...@w...pl>
    Subject: Reakcja łańcuchowa
    Date: Thu, 29 Jul 2021 02:13:18 +0200

    To, że się popaliło o czym dalej, to przebolałem.
    Ale jaka była przyczyna?

    Włączam do gniazda z bolcem (bolec w gnieździe połączony z N) wtyczkę od
    drukarki 3D.
    Drukarka ma zasilacz

    https://imgur.com/z6qgN8A

    zasilacz był wyłączony wyłącznikiem. Widać go na zdjęciu. Odcina tylko
    jedną linię. Na tylko jedno wyjście 24V.

    Wkładając wtyczkę do gniazda wywaliło zabezpieczenie w domu. Uprzednio
    było widać błysk z płytki wyświetlacza.

    https://imgur.com/Uno6NeT

    Wypaliło ten zaznaczony pad na płytce wyświetlacza.

    https://imgur.com/d7BVf5l

    Po włączeniu prądu zasilacz żyje, wyświetlacz świeci i tylko kilka linii
    wyświetla.

    Komputer, który był połączony z drukarką przez USB nie działa. Był na
    tej samej fazie. TV działa, który był podłączony do komputera przez
    HDMI. HDMI w TV, gdzie był pokudłaczy PC też działa.

    Płyta główna z drukarki 3D nie wiem czy działa.

    Zasilacz nie ma, żadnych widocznych przypaleń.

    Co się stało?
    Jednorazowe przebicie na wtórne transformatora? Bo zasilacz działa.
    Przepięcie nie, bo wyłącznik był wył. Którędy ta faza przeszła?

    Czy rozłączanie tylko zera przy bolcu podłączonym do N ma jakieś znaczenie?

    No i gdy wkładałem wtyczkę do gniazda, to chwilę się z nią walczyłem i
    pewnie faza pojawiała się i znikała podczas próby wetknięcia jej w gniazdo.

    Robert