  • 11. Data: 2022-06-29 21:26:07
    Temat: Re: Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik prądu
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > a cos takiego
    > https://allegro.pl/oferta/ladowarka-ze-starterem-aku
    mulatorow-z-auta-do-auta-8755065901
    > https://www.youtube.com/watch?v=OyzbTfTlbN4
    >
    > ładowanie aku przez gniazdka zapaniczki.
    >
    > musi zawierac jakis ogranicznik pradu, bo inaczej moglby bezpieczniki
    > spalic, i moze przetwornice.

    nie nadaje się:)
    kabelko 1mm, gniazda zapalniczek, wydajnosc

    potrzebuję 10 a najlepiej 20A limitu i wydajności i ma być zamontowane
    na stałe w samochodzie/przyczepie

  • 12. Data: 2022-06-29 21:28:58
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > proszę bardzo gotowiec:
    > https://www.aliexpress.com/item/1005003664113925.htm
    >
    > Mają też modele na inny prąd.
    >
    > c.

    ta za deoga ale w podpowiedziach znalazlem potencjalnego kandydata za ok
    120pln...tylko opis no battery charging...:)

  • 13. Data: 2022-06-29 21:58:55
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Szukam więc ogranicznika prądu lub przetwornicy DC-DC która uniemożliwi
    > puszczenie więcej niż 20A.
    a jakby skorzystać z... przekaźnika? W sensie gdy pobór prądu będzie
    większy niż 20A przekaźnik rozłączy. Dokładnie mówiąc nie tyle pobór
    prądu, co różnica napieć, spadek napięcia na rezystorze pomiarowym?

    ToMasz

  • 14. Data: 2022-06-29 22:11:07
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 29 Jun 2022 21:22:42 +0200, sirapacz napisał(a):

    > 176A :) liczac dla 5V początkowego
    > bez bezpiecznika to żarówka mi wychodzi:)
    > mój alternator chyba tyle nie ma :))))

    Sam czujesz że coś sknociłeś w obliczeniu. SEM naładowanego aku to
    2,2V, rozładowanego 1,8V. Daje to 2,4V różnicy dla aku 12V. Oporność dla
    prądu wyrównawczego to 0,04 om na przewody, drugie tyle na złącza i
    tyleż samo na oporności wewnętrzne dwóch aku, razem ~0,12 om. Prąd
    wyrównawczy będzie 20 A i będzie trwał chwilę do momentu wyrównania SEM.
    Dopuszczalny trwały prąd dla przewodu Cu 4 mm^2 to jakieś 40 A no więc
    wszystko w porząsiu :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 15. Data: 2022-06-29 23:01:52
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Sam czujesz że coś sknociłeś w obliczeniu. SEM naładowanego aku to
    > 2,2V, rozładowanego 1,8V. Daje to 2,4V różnicy dla aku 12V. Oporność dla

    Zrobiłem skrót myślowy w poprzek:D
> [...]
    > wyrównawczy będzie 20 A i będzie trwał chwilę do momentu wyrównania SEM.
    > Dopuszczalny trwały prąd dla przewodu Cu 4 mm^2 to jakieś 40 A no więc
    no nie wiem - jak robiłem takie awaryjne ładowanie hotelowego klemami to
    się przewody przy klemach zaczęły mocno ciepłe robić a kable mają chyba
    z 10 albo i więcej przekroju...
    Należę do tych zapobiegliwych i wolę dać o jedno zabezpieczenie za dużo
    niż za mało:)
    Oczywiście mogę zrobić to empirycznie i po prostu pomierzyć ile przy
    takiej rozładowanej padlinie pójdzie i przez jaki czas.
    Tym bardziej, że te chińskie modyły to parametrami dzielić na pół trzeba....

  • 16. Data: 2022-06-29 23:03:02
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 20:48, sirapacz pisze:

> [...]
    ntroler-solarny-12v-24v-11034220864

    > zastanawiałem się nad tym cholerstwem czy nie podłączyć zamiast panela
    > zasilania z samochodu jako źródła prądu, ale jakoś nie byłem przekonany
    > czy będzie to działać  (za mała różnica napięć pomiędzy 14V a 13V-13,8V)
    >
    > Mam takie hovno... może spróbuję przetestować na zasilaczu i
    > akumulatorze czy to zagra...
    >
    > dzienx za trop

    Uwentualnie jakaś step UP. Napięcie wejściowe bez znaczenia a wyjściowe
    ustalasz np na 13,9 czy co tam chcesz bo skala nawet do 35V.

    https://allegro.pl/listing?string=step%20up%2020a

    Wtedy z 14V masz pełną skalę zabawy i ograniczenie zarazem.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 17. Data: 2022-06-29 23:04:08
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    W dniu 2022-06-29 o 21:58, ToMasz pisze:
    > a jakby skorzystać z... przekaźnika? W sensie gdy pobór prądu będzie
    > większy niż 20A przekaźnik rozłączy. Dokładnie mówiąc nie tyle pobór
    > prądu, co różnica napieć, spadek napięcia na rezystorze pomiarowym?

    to będę miał brzęczyk zrobiony z przekaźnika:)

  • 18. Data: 2022-06-29 23:14:44
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > wyrównawczy będzie 20 A i będzie trwał chwilę do momentu wyrównania SEM.
    > Dopuszczalny trwały prąd dla przewodu Cu 4 mm^2 to jakieś 40 A no więc

    ej zaraz... założyłem 5V początkowego napięcia (czyli zamordowany aku)
    ale rezystancję przyjąłem w wariancie gorszym (tzn pominąłem złącza a
    rezystancję wewnętrzną przyjąłem bodaj 0,001 Ohma a drut 0,042 Ohma )
    Czyli wartiant pesymistyczny.

    Jakby ten wyrównawczy faktycznie trwał chwilę to bym olał, ale
    wyrównywanie i ładowanie tego aku może trwać znacznie dłużej a włączone
    urządzenia na pokładzie przyczepy (np. lodówka) obniżą rezystancję
    układu przez co szarpną więcej przez druty... nie da rady. Musi być
    kaganiec.

  • 19. Data: 2022-06-29 23:16:02
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 29/06/2022 22:03, LordBluzg(R)?? wrote:

> [...]
    >

    > https://allegro.pl/listing?string=step%20up%2020a
    >
    > Wtedy z 14V masz pełną skalę zabawy i ograniczenie zarazem.

    w step up napięcie wyjściowe musi być większe od wejściowego żeby była
    mowa o jakiejkolwiek regulacji. Jeśli klucz jest otwarty (PWM 0%) to
    napięcie wyjściowe jest równe praktycznie wejściowemu (minus spadek
    napięcia na diodzie) a regulacji prądu brak.

    W jego przypadku musi być buck-boost jeśli chce ładować z 12V i jeszcze
    regulować prąd.

    c.

  • 20. Data: 2022-06-29 23:51:22
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 23:16, Cezar pisze:

> [...]
    > napięcia na diodzie) a regulacji prądu brak.
    >
    > W jego przypadku musi być buck-boost  jeśli chce ładować z 12V i jeszcze

    W sumie racja i tak to działa w tych małych, te większe w sumie nie
    próbowałem, chociaż w opisie mają, że minimalne wyjściowe to 12V przy
    zasilaniu np 24V.

    Generalnie sirapacz ma mały błąd w założeniu. Ja bym dał "pilnowacz"
    akumulatora, żeby odcinał zasilanie, kiedy napięcie spadnie do 11.8V.
    Nie dość, że oszczędzi akumulator przed zasiarczeniem/uszkodzeniem, to
    nie będzie takiego wielkiego prądu, jak go podłączy bezpośrednio
    kabliskami. Takie płytki też są na Allegro z przekaźnikiem.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>