  • 21. Data: 2022-06-30 01:51:53
    Temat: Re: Regulator ładowania aku 12V-12V / ogranicznik prądu
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > Generalnie sirapacz ma mały błąd w założeniu. Ja bym dał "pilnowacz"
    > akumulatora, żeby odcinał zasilanie, kiedy napięcie spadnie do 11.8V.
    > Nie dość, że oszczędzi akumulator przed zasiarczeniem/uszkodzeniem, to
    > nie będzie takiego wielkiego prądu, jak go podłączy bezpośrednio
    > kabliskami. Takie płytki też są na Allegro z przekaźnikiem.

    normalnie bym tak zrobił ale a) lodówka/zamrażarka:)
    b) jak nie ma słonka to muszę pompować aku agregatem lub z samochodu
    c)podczas jazdy nie chcę jechać na akumulatorze by wieczorem dotrzeć na
    miejsce i mieć pusty aku hotelowy:)

  • 22. Data: 2022-06-30 08:12:55
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 29.06.2022 o 23:04, sirapacz pisze:

    > to będę miał brzęczyk zrobiony z przekaźnika:)
    jeśli to będzie tylko przekaźnik - tak. ale jakbyś użył (zgaduję) diody
    i kondensatora - już nie. możesz też przekaźnikiem zarządzać za pomoca
    ardino(esp...). cena pomijalna, lutowania mniej niż w podlinkowanym
    schemacie.
    ToMasz

  • 23. Data: 2022-06-30 08:48:00
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:14:44 +0200, sirapacz napisał(a):

    > Jakby ten wyrównawczy faktycznie trwał chwilę to bym olał, ale
    > wyrównywanie i ładowanie tego aku może trwać znacznie dłużej a włączone
    > urządzenia na pokładzie przyczepy (np. lodówka) obniżą rezystancję
    > układu przez co szarpną więcej przez druty... nie da rady. Musi być
    > kaganiec.

    Wyrównywanie SEM trwa kilka-kilkanaście sek. Po wyrównaniu oba aku
    pracują równolegle (z zastrzeżeniem co do różnej oporności obwodów) więc
    taka praca nie jest niczym nadzwyczajnym. Można natomiast mieć
    zastrzeżenia co do fazy uruchamiania silnika auta. Aku z przyczepy
    musiałby przez czas rozruchu oddawać prąd rzędu kilkudziesięciu A i
    napięcie w przyczepie spadało by znacznie a przewody mogły by się
    przegrzewać. Dlatego ja bym ten aku z przyczepy podłączył przez diodę
    Shottky'ego o odpowiednio dużym prądzie. Najskuteczniejsze są
    najprostsze rozwiązania :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 24. Data: 2022-06-30 09:21:03
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 29 Jun 2022 23:01:52 +0200, sirapacz napisał(a):

    > no nie wiem - jak robiłem takie awaryjne ładowanie hotelowego klemami to
    > się przewody przy klemach zaczęły mocno ciepłe robić a kable mają chyba
    > z 10 albo i więcej przekroju...

    Bo oporności klem były dużo większe od oporności przewodu 10 mm^2 więc
    tam się ciepło wydzielało :) Dałbyś cienszy drut to wszystko by się
    grzało bardziej równomiernie. A w ogóle to kto ci każe podłączać do
    siebie oba aku w stanie maksymalnego zróżnicowania stanu naładowania?
    Weź podładuj słabszy aku przed podłączeniem i masz problem z głowy.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 25. Data: 2022-06-30 11:15:51
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.06.2022 o 01:51, sirapacz pisze:

    > normalnie bym tak zrobił ale a) lodówka/zamrażarka:)

    Przecież przy 11V to ledwie to chodzi a akumulator jest wyładowany
    prawie w 100%. Dalej spadek jest już prawie natychmiastowy. Sens
    wydojenia akumulatora do zera z możliwością jego uszkodzenia wydaje się
    dziwny :>

    > b) jak nie ma słonka to muszę pompować aku agregatem lub z samochodu

    No logiczne.

    > c)podczas jazdy nie chcę jechać na akumulatorze by wieczorem dotrzeć na
    > miejsce i mieć pusty aku hotelowy:)

    No też.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 26. Data: 2022-06-30 11:34:55
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > prawie w 100%. Dalej spadek jest już prawie natychmiastowy. Sens
    > wydojenia akumulatora do zera z możliwością jego uszkodzenia wydaje się

    zabezpieczenie odcinające jest w przetwornicy 12/230 ale chodzi mi
    koneczność w sytuacji zdrenowania baterii do praktycznie zera

    ogólnie mam zdolność do wyszukiwania sobie roboty;)

  • 27. Data: 2022-06-30 11:38:43
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > grzało bardziej równomiernie. A w ogóle to kto ci każe podłączać do
    > siebie oba aku w stanie maksymalnego zróżnicowania stanu naładowania?
    > Weź podładuj słabszy aku przed podłączeniem i masz problem z głowy.

    przeczytaj kontekst. Stoi przyczepa którą chcę podpiąć i ruszyć w drogę
    (np po pochmurnym postoju albo po prostu po nocy). Nie będę opóźniał
    wyjazdu czekając na słońce które może będzie a może nie. Czy np.
    sytuacja niebilansowania się najważniejszych odbiorników z poziomem
    słonka. Podpinam kabel 12V do samochodu i chcę uniknąć sytuacji gdzie
    albo wymieniam co 2 sekundy bezpieczniki albo podpalam samochód żarzącym
    się kablem :]

    Generalnie musi być to odporne właśnie na dużą różnicę potencjałów. Mam
    tylko jeden 100Ah a co będzie jak pacnę równolegle drugi? :)

  • 28. Data: 2022-06-30 11:38:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.06.2022 o 11:34, sirapacz pisze:

    > zabezpieczenie odcinające jest w przetwornicy 12/230 ale chodzi mi
    > koneczność w sytuacji zdrenowania baterii do praktycznie zera

    Ale to jest bessęsu. Ja bym dołożył drugi aku, skoro chcę wydłużyć
    działanie.

    > ogólnie mam zdolność do wyszukiwania sobie roboty;)

    Ale po co zarzynać akumulator?

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 29. Data: 2022-06-30 11:41:12
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

    > przegrzewać. Dlatego ja bym ten aku z przyczepy podłączył przez diodę
    > Shottky'ego o odpowiednio dużym prądzie. Najskuteczniejsze są
    > najprostsze rozwiązania :)

    Myślałem o separatorze bo nie chcę wyładować hotelowymi odbiornikami
    rozruchowego, Shottky też wart uwagi jako budżetowa opcja.

  • 30. Data: 2022-06-30 11:43:18
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > i kondensatora - już nie. możesz też przekaźnikiem zarządzać za pomoca
    > ardino(esp...). cena pomijalna, lutowania mniej niż w podlinkowanym

    No to będzie klepiący przekaźnik tylko wolniej - ten układ nie
    rozwiązuje problemu dużej różnicy potencjałów. Oczywiście można tak
    rozwiązać problem za cienkich przewodów poprzez grzanie-chłodzenie-....
    ale jak zapiecze się przekaźnik to ugotuję się dosłownie.