  • 1. Data: 2022-04-08 13:11:27
    Temat: Remont pomieszczenia - przenoszenie gniazd 230V
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Stary budynek, instalacja pozastandardowa, podtynkowa, przewody typu
    drut. Na pewnej wysokości od podłogi jest sobie gniazdo, do którego
    zasilanie dochodzi z rozetki pod sufitem. Jak ,,zgodnie ze sztuką"
    przenieść takie gniazdo w dół? Albo w bok? Jaką metodą połączyć
    przewody? Wago? Skręcanie? Skręcanie i lutowanie? Coś innego? Co zrobić
    ze starą puszką? Jeśli się da, zakryć deklem i zatynkować (w puszce
    byłoby połączenie przewodów) czy wyrwać, a miejsce połączenia przewodów
    po prostu zatynkować (połączenie dodatkowa zaizolować termokurczem bądź
    taśmą)?

  • 2. Data: 2022-04-08 13:35:47
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.04.2022 o 13:11, JDX pisze:
> [...]
    > byłoby połączenie przewodów) czy wyrwać, a miejsce połączenia przewodów
    > po prostu zatynkować (połączenie dodatkowa zaizolować termokurczem bądź

    Jeśli nie wymieniasz całego przewodu, to złączka do puszki, zrobić
    zdjęcie ściany (z jakimś przymiarem), żeby wiedzieć, gdzie jest puszka,
    zakryć, zatynkować, zapomnieć.

    MJ

  • 3. Data: 2022-04-08 14:20:52
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Apr 2022 13:11:27 +0200, JDX napisał(a):

    > Jak ,,zgodnie ze sztuką"
    > przenieść takie gniazdo w dół? Albo w bok? Jaką metodą połączyć
    > przewody? Wago? Skręcanie? Skręcanie i lutowanie?

    Ja bym skręcił, zlutował, zaizolował taśmą, owinął kawałkiem folii i
    zagipsował bezpośrednio w ścianie, puszkę bym wywalił. Ale czy to
    zgodnie ze sztuką, to nie wiem :)
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 4. Data: 2022-04-08 15:37:53
    Od: yabba <...@...pl>

> [...]
    > byłoby połączenie przewodów) czy wyrwać, a miejsce połączenia przewodów
    > po prostu zatynkować (połączenie dodatkowa zaizolować termokurczem bądź

    Wymienić cały kabel.
    W wersji oszczędnościowej skręcić, zlutować, dobrze zaizolować, nawet
    taśmą samowulkanizującą. Skręcenie i zlutowanie przewodów według
    poradnika NASA dostępnego na Youtube. :)

    Są też dedykowane tulejki do łączenia przewodów w celu przedłużenia.
    Tulejki się zaciska na obu przewodach.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 5. Data: 2022-04-08 16:20:36
    Od: Collie <p...@b...pl>

    W piątek, 8.04.2022 o 13:11, JDX napisał:

> [...]
    > byłoby połączenie przewodów) czy wyrwać, a miejsce połączenia przewodów
    > po prostu zatynkować (połączenie dodatkowa zaizolować termokurczem bądź

    Zgodnie ze sztuką elektryka-magika, wszystkie podłączenia nowych
    tzw. punktów powinny odbywać się w puszkach. Są różne szkoły do
    połączeń w puszkach: na śrubki, na wcisk, skręcanie, lutowanie.
    Stara dobra szkoła zaleca skręcanie tylko, plus izolacja taśmą.
    Przewody ciągniemy od puszki jedynie w pionie i w poziomie, nigdy
    na ukos. Puszkę zostawić tak jak było, dekiel można ze względów
    estetycznych zaszpachlować, ale zaznaczyć gdzie jest na wszelki
    wypadek, gdyby trzeba było instalować nowy "punkt".

  • 6. Data: 2022-04-08 18:34:03
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:6250185e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>
    user JDX pisze tak:

    > Stary budynek, instalacja pozastandardowa, podtynkowa, przewody
    > typu drut. Na pewnej wysokości od podłogi jest sobie gniazdo, do
    > którego zasilanie dochodzi z rozetki pod sufitem.

    To obciążalność mała będzie.

    > Jak ,,zgodnie ze sztuką" przenieść takie gniazdo w dół? Albo w
    > bok?

    Gniazdo nie ma zostać pewnie. To wykułbym mijankę i tam schował
    zgrubienie.

    > Jaką metodą połączyć przewody? Wago? Skręcanie? Skręcanie i
    > lutowanie? Coś innego?

    Skręciłbym i zlutował i w koszulki trzy. Jeśli miedź czarna zgrzana
    to skręciłbym na zakład na śrubki z listwy.

    Ja bym nie ruszał puszki.

    --
    Piter

    człowiek chciał być królem planety
    więc matka natura dała mu koronę

  • 7. Data: 2022-04-08 21:47:22
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    Użytkownik "PiteR" <e...@f...pl> napisał w wiadomości
    > in <news:6250185e$0$482$65785112@news.neostrada.pl>

    > Skręciłbym i zlutował i w koszulki trzy. Jeśli miedź czarna zgrzana
    > to skręciłbym na zakład na śrubki z listwy.

    Stary budynek (z jakiej epoki?) - bywały przewody aluminowe.
    Radzili z miedzianymi bezpośrednio nie łączyć, ortodoksji odradzali
    używanie tych samych narzędzi do przewodów z miedzi (także
    mosiądzu) i aluminium (możliwa korozja aluminium).
    Lutowania aluminium nie polecam. Coś pośredniego, np. listwa/kostka
    ze śrubami.

    Ja też.

    Arek

  • 8. Data: 2022-04-08 22:00:24
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2022 14:20, Jacek Maciejewski wrote:
    > zlutował

    Nigdy nie lutuj połaczeń 230V. *NIGDY*.

  • 9. Data: 2022-04-08 22:14:53
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 08/04/2022 21:47, Arek wrote:
    > Lutowania aluminium nie polecam. Coś pośredniego, np. listwa/kostka
    > ze śrubami.

    Ostrożnie. Aluminium pełza. "Prawidłowe" dokrecenie kostki na przewodzie
    aluminiowym może być problemem po kilku miesiącach.

    Prędzej styki sprężynujące. Tylko że znowu aluminium się utlenia na
    potęgę. Są jakieś złaczki tylko do tego celu, jakieś pasy itd. Ogólnie
    druty aluminiowe to trudny temat.

  • 10. Data: 2022-04-08 22:25:59
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Fri, 8 Apr 2022 22:00:24 +0200, heby napisał(a):

    > Nigdy nie lutuj połaczeń 230V. *NIGDY*.

    Bo albowiem?
    --
    Jacek