  • 1. Data: 2022-06-04 10:15:30
    Temat: Rezystor z rodowodem
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Drobne 100 gigaomów, 1%:

    https://www.mouser.pl/ProductDetail/Welwyn-Component
    s-TT-Electronics/3811-100GFI?qs=sGAEpiMZZMtG0KNrPCHn
    jXeO4MVG74cjqGsflVmL1Sk%3D

    Udało mi się zdobyć za 1/10 tej ceny:

    https://i.postimg.cc/3JqJt95y/s-l1600.jpg

    Jeszcze te teraomowe przekaźniki Hamlina i jedziemy z tym elektrometrem. :)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2022-06-04 10:37:59
    Temat: Re: Rezystor z rodowodem
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 04.06.2022 o 10:15, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    >
    > https://i.postimg.cc/3JqJt95y/s-l1600.jpg
    >
    > Jeszcze te teraomowe przekaźniki Hamlina i jedziemy z tym elektrometrem. :)

    Nieco obok tematu. W instrukcji od Keithleya jest napisane, aby pod
    żadnym pozorem nie zwierać wejść drutem. Ciekawe, co się stanie. Trafi
    go szlag, czy tylko się rozkalibruje?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 3. Data: 2022-06-04 11:16:02
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Paweł Pawłowicz wrote:

    > Nieco obok tematu. W instrukcji od Keithleya jest napisane, aby pod
    > żadnym pozorem nie zwierać wejść drutem. Ciekawe, co się stanie. Trafi
    > go szlag, czy tylko się rozkalibruje?

    Ciekawe. Nic poza zwarciem GRD z GND mi nie przychodzi do głowy, ale na
    to by im wystarczył rezystor na wyjściu wzmaczniacza GRD. A
    rozkalibrować tam się nie ma co: wzmacniacz transimpedancyjny w trybie
    prądowym, wtórnik w trybie napięciowym i integrator w ładunkowym. Ten
    sam opamp w różnych konfiguracjach, w topowych przyrządach pewnie
    dyskretny. Mnie femtoamper na scalonym opampie wystarczy, to i tak 6000
    elektronów na sekundę. ;-)

    Inna ciekawostka: elektrometr z wibrującym kondensatorem. I druga:
    źródło prądowe 1aA..1nA. Opornikami nie da się wytworzyć takich prądów,
    zarówno z powodu ich niedostępności, jak i szumów. Ale można wziąć
    kondensator próżniowy 100fF i zasilić go przebiegiem trójkątnym, w końcu
    I=CdU/dt. Białoruś, elementry dyskretne, początek lat 80. A my się tu
    podniecamy jakimś pikoamperem 40 lat później. ;-)

    Podrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2022-06-04 11:42:45
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 04.06.2022 o 11:16, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > sam opamp w różnych konfiguracjach, w topowych przyrządach pewnie
    > dyskretny. Mnie femtoamper na scalonym opampie wystarczy, to i tak 6000

    Nie chodzi o guard.
    Prawdopodobnie to jest zbudowane w oparciu o przetwornik prąd-napięcie.
    A w tym układzie przy zwarciu wejść diabli biorą sprzężenie zwrotne i
    pewnie może nastąpić wzbudzenie. Ale tego nie ma w instrukcji, to już
    moje wymysły. Faktem jest, że pan z Keithleya przy demonstracji z
    indukowaniem prądu przez dyndający kabel zwierał końcówki opornikiem 1G.
    Zabawne, przy takich prądach to właściwie nie różni się od zwarcia.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 5. Data: 2022-06-04 17:25:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 czerwca 2022 o 10:15:44 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    >
    > https://i.postimg.cc/3JqJt95y/s-l1600.jpg
    >
    > Jeszcze te teraomowe przekaźniki Hamlina i jedziemy z tym elektrometrem. :)

    Trochę stary ten rodowodowy rezystor, mierzony w 1998, studia by już skończył.
    Dobrze, że rodzaj męski, może inżynier będzie, bo jak żeński to słabo bywa jak się
    studentka kończy i zaczyna życie...
    Hmm, czy ja w 1998 miałem już cyfrowy miernik?
    Akurat wtedy katowali nas na pierwszym semestrze "podstawami elektrotechniki i
    pomiarów", pięknie świecące nixi'ami V541 bodajże poznawaliśmy, kolega znalazł w
    szufladzie wzorzec 1,000xV ;>
    Chyba wtedy kupiłem sobie pierwszy miernik, tzn. pierwszy i ostatni, bo mam go nadal,
    choć na zakresie 2V głupieje.
    A na 3. semestrze był koszmar zwany "elementy i układy elektroniczne" - koledzy
    opowiadali, że idąc po zeszłowiecznej DC znaleźli sklep z takim szyldem...

  • 6. Data: 2022-06-04 22:11:07
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Dawid Rutkowski wrote:

    > Trochę stary ten rodowodowy rezystor, mierzony w 1998, studia by już skończył.

    To zaleta. Pływanie związane z burzliwą młodością ma już za sobą.

    Stal z przewojennych wraków i ołów rzymskiej produkcji też się
    przetwarza ze względu na brak skażenia izotopami promieniotwórczymi,
    które się nagle pojawiły po zbudowaniu bomby jądrowej. Tak że ten... ;)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2022-06-05 10:08:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 4 czerwca 2022 o 22:11:21 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

> [...]
    > przetwarza ze względu na brak skażenia izotopami promieniotwórczymi,
    > które się nagle pojawiły po zbudowaniu bomby jądrowej. Tak że ten... ;)

    Hmm, z brązu z armatowej "cascabel" (nie wiem, jak to jest po polsku) (wcześniej
    myślałem, że to z luf armat - hmm, armaty robiło się z brązu?) do dziś odlewają
    Krzyże Wiktorii, ale zostało im tylko 358 uncji na jakieś 80-85 orderów, więc
    oszczędzają, od WW2 przyznali tylko 15 (na 1358 wszystkich).

    No ale skąd te izotopy?
    Wlazły w rudę, koks czy wapień?

  • 8. Data: 2022-06-05 15:29:29
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    Krzyże Wiktorii, ale zostało im tylko 358 uncji na jakieś 80-85 orderów, więc
    oszczędzają, od WW2 przyznali tylko 15 (na 1358 wszystkich).

    W powietrzu, dostają się do stopu w trakcie wytopu, tyle że ja słyszałęm
    tylko o stali. Dlatego do produkcji specjalnych czułych przyrządów albo
    czyści sie powietrze do wytopu, ale to bardzo kosztowne i sie njie uzywa
    tej metody, albo odzyskuje złom zatopiony w morzach sprzed ery atomowej.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2022-06-05 15:57:24
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Piotr Wyderski napisał(a):
> [...]
    >
    > https://i.postimg.cc/3JqJt95y/s-l1600.jpg
    >
    > Jeszcze te teraomowe przekaźniki Hamlina i jedziemy z tym elektrometrem. :)

    Niskoszumowy?

    :)
    Wiadomo coś o technologii wykonywania takich rezystorów?

  • 10. Data: 2022-06-05 18:39:14
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 5 czerwca 2022 o 15:29:35 UTC+2 Janusz napisał(a):

> [...]
    > czyści sie powietrze do wytopu, ale to bardzo kosztowne i sie njie uzywa
    > tej metody, albo odzyskuje złom zatopiony w morzach sprzed ery atomowej.

    I przetapia się bez dostępu atmosfery?
    Hmm, to pewnie łatwiejsze niż czyścić powietrze.
    Choć nie wiem, czy nie łatwiej oczyścić powietrze niż zrobić naprawdę dobrą próżnię.
    Ale może przy przetopie izotopy nie włażą.