  • 11. Data: 2023-04-26 15:00:30
    Temat: Re: Rozładowanie kondensatora
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Raczej będę szukał rozwiązania coby takie coś drugi raz nie nastąpiło.
    > Jak własnie teraz, gdy spalił się mosfet, o którym pisałem w wątku obok
    > "Sterowanie MOSFET-em"
    >
    > Po kilkuset próbach z kondensatorami nic się nie stało.
    Bo to się tyrystorem wyzwala a nie tranzystorem, są odporniejsze i
    większe prądy wytrzymują.
    Oczywiście kondensator nie może być w tym samym czasie ładowany bo to
    podtrzyma tyrystor na włączeniu.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2023-04-26 16:56:30
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-04-26 o 15:00, Janusz pisze:

    > Bo to się tyrystorem wyzwala a nie tranzystorem, są odporniejsze i
    > większe prądy wytrzymują.
    > Oczywiście kondensator nie może być w tym samym czasie ładowany bo to
    > podtrzyma tyrystor na włączeniu.

    Ale nie mogę regulować długości impulsu.

    Robert

  • 13. Data: 2023-04-26 17:58:02
    Od: alojzy nieborak <a...@g...com>

    Robert Wańkowski napisał(a):

    > Ale nie mogę regulować długości impulsu.

    Pierwsze z brzegu. NE555
    https://tinyurl.com/bdft4htw

    +
    200A w impulsie V max. 400V u kitaja 5 pcs za mniej niż 10pln + przesyłka.
    Sekcja 5-3 strobe flash
    https://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/131
    4392/TOSHIBA/GT30F131.html

    Tak czy siak nawet ten zostanie ubity jak nie dasz zabezpieczenia przed pikami
    wysokiego
    napięcia z cewki.

  • 14. Data: 2023-04-26 19:30:05
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Ale nie mogę regulować długości impulsu.
    >
    > Robert

    A to dlaczego?

    --
    Wiesiaczek - dziś z podkarpackiej wsi
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 15. Data: 2023-04-26 21:31:26
    Od: MiSter <U...@w...pl>

    W dniu 2023-04-26 o 19:30, Wiesiaczek pisze:

    > A to dlaczego?

    Bo się komplikuję układ sterowania.

  • 16. Data: 2023-04-26 22:25:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 26 kwietnia 2023 o 19:30:16 UTC+2 Wiesiaczek napisał(a):

    > A to dlaczego?

> [...]
    Co tu ruska kurwo robisz? Wypierdalaj pod Bachmut oddać życie za swojego wodza.

  • 17. Data: 2023-04-27 09:36:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale nie mogę regulować długości impulsu.

    Ale przez to 'zabiłeś' tranzystor, bo przerywając gwałtownie prąd cewce
    energia z niej 'wraca' do tranzystora i go przebija, możesz dać didę
    zwrotną ale jak już JF pisał daje ona zwrotny prąd i pole w cewce co u
    ciebie akurat przeszkadza.

    Energię strzału możesz regulować zamiast impulsem to napieciem na
    kondensatorze przy wzwalaczu tyrystorowym, a jak chcesz koniecznie
    impulsem to musisz zrobić układ dwutranzystorowy, wtedy nadamiar energii
    z cewki wróci do kondensatora, uklład ten jest często stosowany w
    spawarkach, wadą jest sterowanie górnego tranzystora, które musi
    przenieść impuls na odpowiedni poziom napięcia wspólnego, np
    https://www.scribd.com/document/146786173/Spawarka-1
    40A-w-Mirek#
    popatrz na tranzystory T8 i T9, jeden jest na minusie drugi na plusie,
    pomniędzy nimi jest cewka i diody bocznikujące D23 i D24. Włączaja sie
    oba tranzystory, jak wyłączą to energia z cewki przez te diody wraca do
    kondensatora. Sterowanie najlepiej zrobić jakimś IR-em np IR2110, 2113.

    --
    Janusz

  • 18. Data: 2023-04-27 09:55:17
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    W dniu 26.04.2023 o 21:31, MiSter pisze:

    > Bo się komplikuję układ sterowania.

    Nieznacznie, drugi tyrystor + ew. uniwibrator, koszt niewielki a może
    być opłacalne.

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC

  • 19. Data: 2023-04-27 10:00:06
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2023-04-26 o 17:58, alojzy nieborak pisze:

    > Pierwsze z brzegu. NE555
    > https://tinyurl.com/bdft4htw

    Tak, mieliśmy 555 na początku, ale jest potrzeba wyzwalania zboczem,
    dlatego teraz są 74123.

    No i jak wyłączyć tyrystor przy stałym napięciu?

> [...]
    4392/TOSHIBA/GT30F131.html

    > Tak czy siak nawet ten zostanie ubity jak nie dasz zabezpieczenia przed pikami

    No i tego właśnie nie potrafię.
    W wątku obok Adam Górski podał rozwiązanie na ochronę mosfetów przez ich
    otwieranie, gdy Usd jest powyżej dopuszczalnej wartości.
    Ale rośnie długośc impulsu.

    A przy próbach, (mając możliwość regulacji długości impulsu) widać jak
    bardzo duży ma wpływ jego czas na prędkość gwoździa.

    Teraz jest równolegle z cewką dioda w szeregu z R 10 ohm.
    Przy zabawie 30 V z 22 mF mosfet żyje.
    Już wiem, że jest za duży bo tylko częściowo się rozładowuje.

    Może trzeba długośc impulsu regulować pojemnością kondensatora i
    rozładowywać go do końca. Tylko brak łatwej regulacji pojemności.
    Kondensator dekadowy?

    Robert

  • 20. Data: 2023-04-27 10:02:45
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > A to dlaczego?

    Nie wiem jak tyrystor wyłączyć przy stałym napięciu.

    Robert