  • 31. Data: 2023-04-27 21:36:00
    Temat: Re: Rozładowanie kondensatora
    Od: Czarek <c...@w...onet.pl>

    > Tak, mieliśmy 555 na początku, ale jest potrzeba wyzwalania zboczem,
    > dlatego teraz są 74123.
    >
    > No i jak wyłączyć tyrystor przy stałym napięciu?

    Poszukaj schematu Jowisza, tam był układ odchylania tyrystorowy i chyba
    coś takiego było.

    --
    Cezary Grądys<c...@w...onet.pl

  • 32. Data: 2023-04-28 10:59:56
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 21:34:12 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
    > W dniu 27.04.2023 o 21:12, J.F pisze:
    > [...]
    >
    > I to malutkie SO8.

    Te IGBT tez malutkie ... i 130A, oczywiscie w piku.

    > Nie ma problemu. Prąd płynie przez palnik i diodę.

    Nie moze przez diode, skoro chcemy wyłaczyc.

    > W układzie jest nawet
    > malutka cewka przedłużająca wyładowanie i to nie przeszkadza.

    Ona przydatna, bo stabilizuje przebieg wyładowania.
    Chociaz ... jak malutka, to sie pewnie nasyca.

    Tym niemniej, mamy 300V z kondensatora, palnik ksenonowy, mosfet.
    Na palniku jest pewnie spadek rzedu 100V ... czy 200-300 ?.
    Chcemy wyłączyc, to na tranzystorze wzrasta napiecie ... no i tak
    jakos jak na palniku spadnie ponizej minmalnego, to sie palnik sam
    zgasi. Do ilu wzrosnie na mosfecie?

    Podobnie wyglądają Nixie, tylko tam zasilanie raczej kolo 150V i
    opornik szeregowy, a lampka gasnie przy ~70-90V.
    Wychodzi mi, ze wystarczy tranzystor na 60-80V.

    > Naprawiałem parę lamp, nigdy nie widziałem popalonych MOSFERów.

    Dziwne?
    Najbardziej narazony element ... i najlepiej dobrany?

    J.

  • 33. Data: 2023-04-28 15:15:55
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 28.04.2023 o 10:59, J.F pisze:

    > Te IGBT tez malutkie ... i 130A, oczywiscie w piku.

    > Nie moze przez diode, skoro chcemy wyłaczyc.

    Wyłączamy przepływ prądu z kondensatora. Przez diodę płynie prąd
    wynikający z indukcyjności obwodu, energia zaniedbywalna.

    > Ona przydatna, bo stabilizuje przebieg wyładowania.
    > Chociaz ... jak malutka, to sie pewnie nasyca.

    Nie ma się co nasycić, cewka bez rdzenia.

    > Tym niemniej, mamy 300V z kondensatora, palnik ksenonowy, mosfet.
    > Na palniku jest pewnie spadek rzedu 100V ... czy 200-300 ?.
    > Chcemy wyłączyc, to na tranzystorze wzrasta napiecie

    Niby dlaczego miałoby wzrastać? Po to jest dioda.
    [...]

    P.P.