  • 21. Data: 2023-04-27 10:22:27
    Temat: Re: Rozładowanie kondensatora
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Robert,

    Thursday, April 27, 2023, 10:00:06 AM, you wrote:

    > Tak, mieliśmy 555 na początku, ale jest potrzeba wyzwalania zboczem,
    > dlatego teraz są 74123.

    > No i jak wyłączyć tyrystor przy stałym napięciu?

    Drugim tyrystorem i kondensatorem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 22. Data: 2023-04-27 11:26:27
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    --
    Wiesiaczek - dziś z DC
    "Ja piję tylko przy dwóch okazjach:

  • 23. Data: 2023-04-27 11:43:34
    Od: Wiesiaczek <c...@v...pl>

    > Tak, mieliśmy 555 na początku, ale jest potrzeba wyzwalania zboczem,
    > dlatego teraz są 74123.
    >
    > No i jak wyłączyć tyrystor przy stałym napięciu?

    To proste: Trzeba zrobić mu "zwarcie" drugim tyrystorem.
    Zwykle ten drugi jest podłączony przez kondensator.

  • 24. Data: 2023-04-27 12:58:28
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    > Drugim tyrystorem i kondensatorem.

    Były też tyrystory wyłączalne. Stosowano je w telewizorach w odchylaniu,
    ale szybko zostały wyparte przez tranzystory.

    P.P.

  • 25. Data: 2023-04-27 13:05:32
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    > Nie wiem jak tyrystor wyłączyć przy stałym napięciu.

    Poszukaj schematu pierwszego polskiego kolorowego telewizora Jowisz. Tam
    były dwa tyrystory w odchylaniu, drugi był właśnie do wyłączania
    pierwszego. Ale nie wiem, czy warto się w to bawić.

    Paweł

  • 26. Data: 2023-04-27 14:32:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 13:05:32 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]

    [...]
    > Poszukaj schematu pierwszego polskiego kolorowego telewizora Jowisz. Tam
    > były dwa tyrystory w odchylaniu, drugi był właśnie do wyłączania
    > pierwszego. Ale nie wiem, czy warto się w to bawić.

    Nie wiem, czy w Jowiszu to uniwersalnie zrobili, bo tam specyficzne
    zastowanie.
    Takie skracanie impulsu bylo robione w lampach błyskowych,
    ale czy schematy sa dostepne ... na szybko wyskoczyło IGBT

    https://patents.google.com/patent/US9326365B2/en
    :-)
    http://www.elektronikjk.com/elementy_czynne/IC/NCP50
    80.pdf
    https://www.analog.com/media/en/technical-documentat
    ion/application-notes/an95f.pdf

    Ale moze wcale nie trzeba tego skracania - dlugosc impulsu sie
    reguluje pojemnoscia kondensatora i napięciem ...

    J.

  • 27. Data: 2023-04-27 20:56:15
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 27.04.2023 o 14:32, J.F pisze:

> [...]
    >

    > Ale moze wcale nie trzeba tego skracania - dlugosc impulsu sie
    > reguluje pojemnoscia kondensatora i napięciem ...

    We współczesnych lampach są MOSFETy. Kiedyś tam stosowano tyrystory, ale
    bardzo szybko się z tego wycofano.

    P.P.

  • 28. Data: 2023-04-27 21:12:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 20:56:15 +0200, Paweł Pawłowicz wrote:

    80.pdf
    ion/application-notes/an95f.pdf

    > We współczesnych lampach są MOSFETy. Kiedyś tam stosowano tyrystory, ale
    > bardzo szybko się z tego wycofano.

    Czyli jednak mosfety dają radę.
    Ciekawe.

    Przy wyłączaniu jest chyba spore napiecie - kondensator sie ładuje do
    rzędu 300V.

    J.

  • 29. Data: 2023-04-27 21:16:25
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Apr 2023 10:02:45 +0200, Robert Wańkowski wrote:

    > Nie wiem jak tyrystor wyłączyć przy stałym napięciu.

    Przyklad wyłaczania - tzn bardziej idea.
    http://www.falowniki.ppp.pl/info/65-falownik-jego-na
    jprostsza-wersja-budowy.html

    polega to na tym, ze Ty2 po otwarciu przejmuje cały płynący prąd, i
    Ty1 sie wyłacza.
    A Ty2 wkrótce też, bo sie C naładuje i prąd też przestanie płynąc.

    J.

  • 30. Data: 2023-04-27 21:34:12
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@u...eduDOTpl>

    W dniu 27.04.2023 o 21:12, J.F pisze:
    [...]
    > Czyli jednak mosfety dają radę.
    > Ciekawe.

    I to malutkie SO8.

    > Przy wyłączaniu jest chyba spore napiecie - kondensator sie ładuje do
    > rzędu 300V.

    Nie ma problemu. Prąd płynie przez palnik i diodę. W układzie jest nawet
    malutka cewka przedłużająca wyładowanie i to nie przeszkadza.
    Naprawiałem parę lamp, nigdy nie widziałem popalonych MOSFERów.

    P.P.