  • 51. Data: 2020-10-20 09:58:43
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 20.10.2020 02:21, pioruns wrote:
    > Jeśli wyrwałeś po dobrej cenie, to cieszę się :) Dawno nie miałem w
    > rękach płyty AM4 z górnej półki... bo tak naprawdę nie potrzebuję żadnej
    > z oferowanych przez nie funkcjonalności. Lepsze płyty dają lepszy
    > overclocking, więcej prądu, więcej PCI-E lanes, Wifi czy inne blutoothy
    > czy co tam jeszcze. Mi nic z tych rzeczy nie potrzeba, nie robię OC ani
    > na serwerze (lol), ani na PC (używam Linuksa, gry raz w tygodniu, po co
    > mi OC?). Za to topowe płyty biorą tyle prądu, że aż mają wiatraki na
    > chipsecie. UPS serwera wyraża swój sprzeciw :D
    To jaka jest teraz pełna konfiguracja, na której pracujesz z obsługą ECC
    i Ryzenem?

    JaceK

  • 52. Data: 2020-10-20 10:40:39
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    Jeśli wiesz jak przerobić moduł pamięci do testowania ECC to daj znać :)

    https://forums.passmark.com/memtest86/4579-memtest86
    -ecc-ram-error-reporting-status

  • 53. Data: 2020-10-21 13:45:33
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 20/10/2020 09:40, JaceK wrote:
    > Jeśli wiesz jak przerobić moduł pamięci do testowania ECC to daj znać :)
    >
    > https://forums.passmark.com/memtest86/4579-memtest86
    -ecc-ram-error-reporting-status

    Hehe ciekawe. Niestety nie mój level, mogę co najwyżej kable polutować :D

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 54. Data: 2020-10-21 13:46:33
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 20/10/2020 08:58, JaceK wrote:

    > To jaka jest teraz pełna konfiguracja, na której pracujesz z obsługą ECC
    > i Ryzenem?

    Ryzen 1700 + ASUS PRIME B350-PLUS + Kingston Server Premier (KSM26ED8/16ME)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 55. Data: 2020-10-23 01:47:01
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 16/10/2020 01:10, Marcin Debowski wrote:

    64GB w 4 kostkach zainstalowane :)

    # dmesg |grep EDAC
    [Fri Oct 23 00:13:28 2020] EDAC MC: Ver: 3.0.0
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: F17h detected (node 0).
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: Node 0: DRAM ECC enabled.
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MCT channel count: 2
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC0: Giving out device to module
    amd64_edac controller F17h: DEV 0000:00:18.3 (INTERRUPT)
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC: UMC0 chip selects:
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 0: 8192MB 1: 8192MB
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 2: 8192MB 3: 8192MB
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC MC: UMC1 chip selects:
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 0: 8192MB 1: 8192MB
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: MC: 2: 8192MB 3: 8192MB
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC amd64: using x8 syndromes.
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] EDAC PCI0: Giving out device to module
    amd64_edac controller EDAC PCI controller: DEV 0000:00:18.0 (POLLED)
    [Fri Oct 23 00:13:32 2020] AMD64 EDAC driver v3.5.0

    # edac-util -vs
    edac-util: EDAC drivers are loaded. 1 MC detected:
    mc0:F17h

    # edac-ctl --mainboard
    edac-ctl: mainboard: ASUSTeK COMPUTER INC. PRIME B350-PLUS

    # dmidecode -t 16
    # dmidecode 3.2
    Getting SMBIOS data from sysfs.
    SMBIOS 2.8 present.

    Handle 0x0026, DMI type 16, 23 bytes
    Physical Memory Array
    Location: System Board Or Motherboard
    Use: System Memory
    Error Correction Type: Multi-bit ECC
    Maximum Capacity: 128 GB
    Error Information Handle: 0x0025
    Number Of Devices: 4

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 56. Data: 2020-10-24 12:25:15
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 09.10.2020 o 13:56, pioruns pisze:
    > Witajcie,
    >
    > Jest sobie Ryzen 7 1700 i płyta ASUS PRIME B350-PLUS.
    >
    > Chodzi mi to jako serwer i pojawiają się błędy checksum na Btrfs, a
    > nośnik HDD jest 100% sprawny (RAID1 do tego), a więc 90% jest to pamięć,
    > a miałem wiele problemów z pamięcią wcześniej, teraz co prawda memtest
    > przechodzi poprawnie, ale nadal coś jest na rzeczy, a więc mógłbym
    > zmienić 32GB DDR4 2400MHz non-ECC na wersję ECC, albo nawet wyższe
    > taktowanie (o ile uzyskam pełną stabilność).
    >
    > Obsługuje toto ECC RAM?
    >
    > Widzę sprzeczne informacje na stronach dlatego wolę zapytać.

    Z pamięciami zawsze jest trochę loteria.
    Może też być tak, że wymienisz na jakąś inną zwykłą i problemy znikną.
    Pewnie to wiesz, ale tak na wszelki wypadek piszę.

  • 57. Data: 2020-10-24 20:17:19
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 24/10/2020 11:25, robot wrote:

    > Z pamięciami zawsze jest trochę loteria.
    > Może też być tak, że wymienisz na jakąś inną zwykłą i problemy znikną.
    > Pewnie to wiesz, ale tak na wszelki wypadek piszę.

    Tak wiem. Wcześniej już miałem koszmarną żonglerkę w tym PC, bo 4x8GB
    3200 MT/s a także 4x8GB 2400 MT/s obydwa sypały błędami w systemie, ale
    memtest było dobrze. Po rozpoczęciu żonglerki w drugim PC też sypało,
    po update BIOSu przestały, potem znowu jakieś problemy itp,
    pozamieniałem w końcu je tak, że jeden PC był happy z 2400 a drugi z
    3200, z odpowiednimi ustawieniami XMP i voltage. Serwer został z
    gorszymi 2400 MT/s i tak sobie stabilnie pracował, aż znowu się nie
    pojawiły wymienione powyżej błędy w Btrfs (to nie był problem nośnika).
    Aż do teraz, bo wymieniłem na 2666 MT/s ECC i chodzi super i mam
    nadzieję, że błędy nie wrócą. Bo skoro, jak widzisz, miałem już 8 kości
    do dyspozycji i każdymi było coś nie tak (ale nie każdym PC, a więc nie
    była to ewidentna wina kości, może to być walnięta płyta, albo
    kombinacja RAM+Płyta się po prostu gryzie), bo bez sensu było by kupować
    kolejne kości do testowania, jak od razu mogę kupić kości ECC. Tak też
    zrobiłem i narazie chodzi dobrze z ECC :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 58. Data: 2020-10-24 20:30:01
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 24 Oct 2020 19:17:19 +0100
    doszła do mnie wiadomość <rn1r3g$7sn$1$pioruns@news.chmurka.net>
    od pioruns <w...@w...com> :

> [...]
    >kolejne kości do testowania, jak od razu mogę kupić kości ECC. Tak też
    >zrobiłem i narazie chodzi dobrze z ECC :)

    Na moim Ryzenie 1700 plus Asrock Fatal1ty X370 Professional
    Gaming(nie, nie gram w gry, no może czasami, ale w bardzo stare gry
    typu MDK) dwie kości G.Skill FlareX cl14 8GiB(razem 16GiB) chodziły
    stabilnie na XMP 3200, jak dowaliłem następne dwie(razem są 4) to
    musiałem z 3200 zejść na 2933, bo przy 3200 potrafiło zrobić bsoda.

  • 59. Data: 2020-10-24 20:38:13
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 24/10/2020 19:30, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:
> [...]
    > stabilnie na XMP 3200, jak dowaliłem następne dwie(razem są 4) to
    > musiałem z 3200 zejść na 2933, bo przy 3200 potrafiło zrobić bsoda.

    Mam takie same kości! G.SKILL F4-3200C14D-16GFX 16 GB (8 GB x 2) Flare X
    Series DDR4 3200 MHz PC4-25600 CL14 Dual Channel Memory Kit - Black.
    Miałem ich 2 od początku przygody z Ryzenem, wtedy jeszcze 1600X zaraz
    po premierze. Po jakimś czasie dokupiłem kolejne dwie... i poszło bez
    zająknięcia! :) I 32 GB RAM w kompie było. Widocznie płyta
    GA-AB350-Gaming 3 miała za sobą już tyle rewizji BIOSu, że ogarnęli te
    początkowe niestabilności. Znowu fajny fakt, tańsza płyta a śmiga lepiej
    niż nie jedna droższa, tutaj przykład z tym Gigabyte, a drugi to ten
    ASUS B350 na którym śmiga to ECC.
    Czytałem przez pierwsze miesiące historie jak to ludzie mają loterię i
    prawie wszystko nie chodziło wtedy oprócz kości Samsunga albo firm,
    które miały swoje pamięci oparte na Samsungu, dlatego też kupiłem FlareX.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 60. Data: 2020-10-25 02:11:13
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-24, pioruns <w...@w...com> wrote:

> [...]
    > prawie wszystko nie chodziło wtedy oprócz kości Samsunga albo firm,
    > które miały swoje pamięci oparte na Samsungu, dlatego też kupiłem FlareX.

    No to jak to testować, skoro memtest86, będący dla mnie dotychczas
    wyrocznią nie znajduje błędów?

    Moje doświadczenie jest ogólnie takie, że wszystko co kupuję chodzi, a
    kupuję często chińskie nołnejmy bezpośrednio z Aliexpress lub Ebaya. Ale
    jest też jedna rzecz i to zdaje się istotna, która odróżnia moje systemy
    od tu omawianych - praktycznie nigdy, nie buduję sprzętu tak, że chodzi
    na maksymalnych ustawieniach deklarowanych przez producenta. Płyta ma
    3200, to zwykle kupuję 2666-3000. Wolę kupić taniej, mieć wolniej ale
    więcej niż drożej, szybciej i mniej. Przy obróbce wideo nie ma to aż
    takiego znaczenia. No i zdrowy rozsądek podpowia, że też stabilniej, bo
    jak się zbliżamy do maks. wartości deklarowanych to wyobrażam sobie, że
    wiele pomijalnych rzeczy zaczyna robić, włącznie z różnicami w jakości
    zasilaczy na przykład.

    --
    Marcin