  • 1. Data: 2020-10-09 13:56:09
    Temat: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: pioruns <w...@w...com>

    Witajcie,

    Jest sobie Ryzen 7 1700 i płyta ASUS PRIME B350-PLUS.

    Chodzi mi to jako serwer i pojawiają się błędy checksum na Btrfs, a
    nośnik HDD jest 100% sprawny (RAID1 do tego), a więc 90% jest to pamięć,
    a miałem wiele problemów z pamięcią wcześniej, teraz co prawda memtest
    przechodzi poprawnie, ale nadal coś jest na rzeczy, a więc mógłbym
    zmienić 32GB DDR4 2400MHz non-ECC na wersję ECC, albo nawet wyższe
    taktowanie (o ile uzyskam pełną stabilność).

    Obsługuje toto ECC RAM?

    Widzę sprzeczne informacje na stronach dlatego wolę zapytać.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 2. Data: 2020-10-09 21:25:14
    Temat: Re: Ryzen 7 1700 + ECC RAM
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-09, pioruns <w...@w...com> wrote:
> [...]
    > taktowanie (o ile uzyskam pełną stabilność).
    >
    > Obsługuje toto ECC RAM?
    >
    > Widzę sprzeczne informacje na stronach dlatego wolę zapytać.

    Na stronie Asusa podają, że obsługuje, przy czym na dostępnej tam liście
    pamięci obsługiwanych jest wymieniona tylko jedna ECC. Jest to jedna z
    2ch pamięci Transcend'a w tym zestawieniu i co ciekawe, druga jest
    identyczna, a figuruje jako zwykła. Ale na Reddicie są raporty, że
    obsługuje i inne.

    Dodatkowo, tu:
    https://www.reddit.com/r/AMDHelp/comments/8w5ftu/whi
    ch_ram_for_asus_prime_b350plus_using_ryzen_7/e1tifry
    /
    ktoś twierdzi, że większość niebuforowaych ecc powinna działać.

    No więc widać, że obsługuje, tylko niekoniecznie każdą. Szukałbym po
    konkretnej pamięci.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2020-10-12 00:44:11
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 09/10/2020 20:25, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > ktoś twierdzi, że większość niebuforowaych ecc powinna działać.
    >
    > No więc widać, że obsługuje, tylko niekoniecznie każdą. Szukałbym po

    Dzięki za odpowiedź. Tak sobie szukam i bardzo mało jest Unbuffered ECC
    DDR4 w porównaniu do Registered ECC. Ponadto, płyta obsługuje max 16GB
    per stick. Obecnie mam tam takie:
    https://www.corsair.com/us/en/Categories/Products/Me
    mory/VENGEANCE-LPX/p/CMK32GX4M4A2400C16#tab-tech-spe
    cs

    2400MHz @ CAS 16 Unbuffered non-ECC. Czytam dalej w necie, że pamięć
    gubi desktopowa non-ECC gubi zazwyczaj 1 bit na miesiąc na 1 GB RAM. A
    więc ja gubię 4 bajty na miesiąc :/ Nic dziwnego, że dostałem data
    corruption na dysku po wielu miesiącach uptime - w sumie po roku pracy z
    resetami oczywiście. Wykrył mi je program (bo się wywalał na swoich
    własnych plikach), a sprawę nagłośnił Btrfs w dmesg.
    Przejechałem dyski btrfs scub (checksum corruption wykryte w jednym
    pliku, nic więcej). Sformatowałem dyski od nowa, zmigrowałem z mdadm
    raid1 do natywnego btrfs raid1. Zero błędów nośnika po formacie i po
    scrubie. Przejechałem oba Spinritem. Nic. SMART Extended Self Test nic.
    Zero bad sektorów i w ogóle. A więc pamięć :|

    Znalazłem te dwie:
    https://www.scan.co.uk/products/16gb-1x16gb-samsung-
    m391a2k43bb1-ctd-ddr4-workstation-ram-pc4-21300-2666
    -ecc-unbuffered-cas-19-dual

    https://www.scan.co.uk/products/8gb-samsung-1x8-ddr4
    -pc4-21300-2666mhz-cl17-12v-ecc-udimm-server-memory

    Jak myślisz, nada się to? Obydwa są 2666MHz Unbuffered ECC no i
    Samsunga. Prędkość też fajna bo byłoby to upgrade z obecnego 2400MHz.
    Trochę gorsze CAS bo 16GB ma C19 a 8GB ma C17, ale ECC musi być. Inaczej
    będę musiał szukać innej płyty ;) Są jakieś płyty pod Ryzena, które idą
    z ECC Registered?

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 4. Data: 2020-10-14 01:26:17
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-10-11, pioruns <w...@w...com> wrote:

> [...]
    > więc ja gubię 4 bajty na miesiąc :/ Nic dziwnego, że dostałem data
    > corruption na dysku po wielu miesiącach uptime - w sumie po roku pracy z

    Mimo wszystko to trochę dziwne bo gubienie RAM nie musi się przekładać
    od razu na dysk. Musi być jeszcze jakaś operacja dyskowa z tymi będnymi
    danymi. MZ tego się nie da prosto oszacować, ale wydawałoby się, że nie
    powinno być tego dużo, tj. jakiś ułamek błędów pochodnych RAM. No chyba,
    że te dyski przerzucają dane non-stop.

> [...]
    > scrubie. Przejechałem oba Spinritem. Nic. SMART Extended Self Test nic.
    > Zero bad sektorów i w ogóle. A więc pamięć :|

    Nie masz czegoś co może istotnie zakłócać, nie wiem, jakieś silne,
    zmienne pola EM, albo jakieś źródło promieniowania? :) Swoją drogę, te
    komunikaty o błędach (chksum) nie dotyczą braku "symetryczności" na obu
    pulach tego Raid 1? Inaczej mówiąc, czy ten Raid 1 naprawia indywidualne
    błędy zupełnie transparentnie, czy może ten błąd to własnie wynik
    niezgodności obu kopii?

> [...]
    > Trochę gorsze CAS bo 16GB ma C19 a 8GB ma C17, ale ECC musi być. Inaczej
    > będę musiał szukać innej płyty ;) Są jakieś płyty pod Ryzena, które idą

    Nie mogę tam wleźć, bo str. uważa, że ją atakuję :)
    A nie masz możliwość zakupu tech kości aby sprawdzić i jeśli nie działają,
    zwrócić?

    ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to
    jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików
    par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2020-10-14 10:09:52
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 09.10.2020 13:56, pioruns wrote:
> [...]
    > taktowanie (o ile uzyskam pełną stabilność).
    >
    > Obsługuje toto ECC RAM?
    >
    > Widzę sprzeczne informacje na stronach dlatego wolę zapytać.

    Oficjalnie dopiero threadripper obsługuje.

    Rozglądałem się kiedyś za informacjami, były sprzeczne, niektóre testy
    wskazywały na częściową obsługę. Z tego powodu zostałem przy xeonach.

    JaceK

  • 6. Data: 2020-10-14 15:09:46
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 14/10/2020 00:26, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > pulach tego Raid 1? Inaczej mówiąc, czy ten Raid 1 naprawia indywidualne
    > błędy zupełnie transparentnie, czy może ten błąd to własnie wynik

    W PC jest oczywiście zasilacz PC a także obok, stykając się obudowami,
    jest UPS ze swoim zasilaczem. Czyli standardowe urządzenia komputerowe,
    które mają jakąś tam odporność na ESD.

> [...]
    >
    > Nie mogę tam wleźć, bo str. uważa, że ją atakuję :)
    > A nie masz możliwość zakupu tech kości aby sprawdzić i jeśli nie działają,

    Właśnie tak zrobiłem. Zakupiłem jedną kość 16GB 2666MHz DDR4 ECC CL19
    DIMM marki Kingston Server Premier:
    https://www.ebuyer.com/834676-kingston-server-premie
    r-ksm26ed8-16me-16gb-2666mhz-ddr4-ecc-cl19-dimm-ksm2
    6ed8-16me

    Zobaczymy jak przyjdzie, czy działa :)

    > ECC są generalnie bardzo drogie. Chyba mimo wszystko próbowałbym to
    > jakoś ogarnąć programowo. Nie wiem, zrobić automatyczne tworzenie plików
    > par2 z bardzo niską redundancją (0.1-0.5%) z okresowym spradzaniem?

    A możesz przybliżyć co masz na myśli z tworzeniem tych plików, dokładniej?

    Wyczerpały mi się pomysły, dlatego wziąłem się za pamięć ECC, bo serwer
    chodzi 24/7, to fakt. A dane odnośnie statystycznej ilości bitów
    uszkodzonych na miesiąc na 1 GB zwykłego RAM mnie powalił. Dalej myślę,
    czy to czasem nie dyski, czy kontroler czy coś. Przykładowo, jeden z
    dysków raportuje się tak:

    Model Family: Seagate Barracuda 3.5
    Device Model: ST2000DM006-2DM164
    Serial Number: Z4Z9VCVN
    LU WWN Device Id: 5 000c50 0a5def0ef
    Firmware Version: CC26
    User Capacity: 2,000,398,934,016 bytes [2.00 TB]
    Sector Sizes: 512 bytes logical, 4096 bytes physical
    Rotation Rate: 7200 rpm
    Form Factor: 3.5 inches
    Device is: In smartctl database [for details use: -P show]
    ATA Version is: ACS-2, ACS-3 T13/2161-D revision 3b
    SATA Version is: SATA 3.1, 6.0 Gb/s (current: 6.0 Gb/s)

    ID# ATTRIBUTE_NAME: RAW_VALUE
    1 Raw_Read_Error_Rate: 125205888
    3 Spin_Up_Time: 0
    5 Reallocated_Sector_Ct: 0
    7 Seek_Error_Rate: 1829851896660
    10 Spin_Retry_Count: 0
    183 Runtime_Bad_Block: 1
    184 End-to-End_Error: 0
    187 Reported_Uncorrect: 0
    188 Command_Timeout: 0
    189 High_Fly_Writes: 130
    190 Airflow_Temperature_Cel: 29
    191 G-Sense_Error_Rate: 0
    192 Power-Off_Retract_Count: 16
    193 Load_Cycle_Count: 147909
    194 Temperature_Celsius: 29
    197 Current_Pending_Sector: 0
    198 Offline_Uncorrectable: 0
    199 UDMA_CRC_Error_Count: 3
    240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s
    241 Total_LBAs_Written: 226553923475
    242 Total_LBAs_Read: 464637728080

    Jest to jeden z gorszych dysków, drugi ma lepsze staty. Ten miał 3 błędy
    checksum na kablu (drugi miał 1), a więc kable chyba spoko. 0 realokacji
    czy oczekujących sektorów, 0 command timeout (to dobrze, bo nigdy nie
    wywaliły requestu systemu o jakiś sektor), ale 1 "runtime_bad_block".
    Wszelkie testy Read-InvertWrite-Verify-InvertWrite-Read-Verify (czyli
    Spinrite level 4), scruby btrfsem przechodzą te dyski 100% idealnie w
    tym momencie, wszystkie SMART self testy też. Dyski bardzo dużo piszą i
    czytają, bo mam przeróżne usługi na tym serwerze włącznie ze swapem i
    całym /home i /var (a więc /var/www i /var/cache, /var/log też, a tam w
    nich duża mielonka jest).

    Nie wiem jak czytać "Total_LBAs_Written" i "Total_LBAs_Read", ale jeśli
    przyjąć, że LBA to 512 bajtów, to dyski zapisują 36 TB na rok i czytają
    283 TB na rok, po przeliczeniu ile pracowały. A mają po 2 TB pojemności.
    Gdyby to były SSD to już by się dawno zajechały, mam wrażenie :)

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 7. Data: 2020-10-14 15:13:06
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 14/10/2020 14:09, pioruns wrote:

    > 240 Head_Flying_Hours: 11119h+37m+20.737s

    Licząc ile TB zapisują i odczytują na rok wziąłem błędnie pod uwagę Head
    Flying Hours (czyli czas kiedy były aktywne głowice jak rozumiem). Ale
    wychodzi na to, że większość czasu i tak były akywne, a więc dysk cały
    czas coś mieli. Dyski żyją online 608 dni, a głowice pracowały 463 dni,
    a więc 3/4 czasu.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 8. Data: 2020-10-14 15:39:25
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 14/10/2020 09:09, JaceK wrote:

> [...]
    >
    > Rozglądałem się kiedyś za informacjami, były sprzeczne, niektóre testy
    > wskazywały na częściową obsługę. Z tego powodu zostałem przy xeonach.

    Tak. AMD oficjalnie nie robił testów i nie certyfikuje swoich procesorów
    z serii Ryzen pod ECC, ale technologia jest i działa. Producenci płyt
    głównych niechętnie sami certyfikują tą funkcjonalność, bo pewnie kasa
    im się nie zgadza (kto tego używa, 5%?).
    Ale kilku już się wyłamało i reklamuje już ECC w swoich płytach: ASUS,
    Biostar i kilka innych. A więc można spokojnie kupić sobie lepszą płytę
    np. ASUS Crosshair i mieć certyfikowane ECC w desktopowej budzie w
    fajnym budżecie.

    Ja używam ASUS Prime B350 z dolnej półki, w której specyfikacji napisali
    tylko:"ECC Memory (ECC mode) support varies by CPU."

    Z kolei w Crosshair VI Hero napisali już:
    "4 x DIMM, Max. 64GB, DDR4 3200(O.C.)/2666/2400/2133 MHz ECC and
    non-ECC, Un-buffered Memory"

    A więc można spokojnie kupować Unbuffered ECC i powinno działać, a jak
    coś to można reklamować (gdyby na liście Memory QVL było i nie działało).

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 9. Data: 2020-10-14 20:33:05
    Od: JaceK <JaceK@wu_pe.pe_el>

    On 14.10.2020 15:39, pioruns wrote:
    > On 14/10/2020 09:09, JaceK wrote:

    > A więc można spokojnie kupować Unbuffered ECC i powinno działać, a jak
    > coś to można reklamować (gdyby na liście Memory QVL było i nie działało).

    Działać prawdopodobnie będzie, bo cechą pamięci unbuffered ECC zazwyczaj
    jest, że działają na platformach wspierających unbuffered bez ECC. Ale
    dopóki nie znajdę testów potwierdzających, że korekta ECC działa w pełni
    to nie zdecyduję się. Nie mam linku, ale czytałem kiedyś recenzję, że
    kolesiowi przepuściło błędy i ryzen + płyta + pamięć ECC tego nie
    wyłapały pomimo włączonej obsługi ECC. Oczekiwał, że komp się po prostu
    zawiesi przy wygenerowanym błędzie pamięci, a on pracował dalej i
    zapisał błędne dane na dysku. Działało to tylko częściowo (tj. jakieś
    tam błędy wyłapywało, ale nie wszystkie).

    JaceK

  • 10. Data: 2020-10-14 21:27:14
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 14/10/2020 19:33, JaceK wrote:

> [...]
    > zapisał błędne dane na dysku. Działało to tylko częściowo (tj. jakieś
    > tam błędy wyłapywało, ale nie wszystkie).

    Jeśli producent reklamuje ECC jako feature, to powinno działać.
    Ewentualnie zawsze można do producenta zadzwonić i zapytać, czy ECC jest
    w pełni sprawne, czy tylko proteza.

    Ale masz ten link, chyba dokładnie ten, który czytałeś, coś mi się zdaje:
    https://hardwarecanucks.com/cpu-motherboard/ecc-memo
    ry-amds-ryzen-deep-dive/

    na to wychodzi, że ECC w pełni działa, czy to Linux czy to Windows. Ja
    używam Linuksa i już mam narzędzie EDAC zainstalowane, będe mógł
    zweryfikować jak się ECC sprawuje. Zamierzam napisać też (kolejnego)
    bota do Telegram, który będzie mi w statystykach wysyłał dane na temat
    ilości korekcji dokonanych przez pamięć ECC. A więc ręka na pulsie.

    Test można zrobić samemu bardzo szybko, wystarczy podnieść mocno takty
    aby komp wstawał ale nie pracował stabilnie pod obciążeniem takim np.
    Prime95.

    Na końcu artykułu występuje jest podobne zjawisko jak opisane przez
    Ciebie - ale tutaj jest błąd, którego nie naprawia pamięć ECC, bo ponad
    dwa bity błędu. Nawet serwerowa platforma z 100% zaimplementowanym ECC
    tego nie naprawi. Jedyne co to można mieć żal do systemu operacyjnego,
    że od razu nie walnął BSODa, ale to chyba wina systemu. Zresztą można
    łatwo napisać narzędzie aby robiło od razu reset po wykryciu takiego
    błędu jak komuś bardzo zależy.

    --
    pozdrawiam, pioruns