  • 1. Data: 2021-08-08 17:45:14
    Temat: SSD długo nieużywany
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Czy dysk ssd, który nie był podłączany do żadnego zasilania powiedzmy 3
    lata albo dłużej, będzie sprawanie działał, kiedy się go zacznie używać?
    Dane jakie na nim były nieistotne.

  • 2. Data: 2021-08-08 18:29:57
    Temat: Re: SSD długo nieużywany
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-08 17:45, pueblo wrote:
    > Czy dysk ssd, który nie był podłączany do żadnego zasilania powiedzmy 3
    > lata albo dłużej, będzie sprawanie działał, kiedy się go zacznie używać?

    Co do zasady tak, chociaż zrobienie secure erease softem producenta czy
    parted magicem może podnieść wydajność na początku. Zwłaszcza jeżeli
    zrobisz format czy skasujesz zawartość zamiast usunąć partycję -
    kontroler nie będzie się zastanawiał co się tam dzieje i nie będzie
    chciał przepisywać danych żeby je utrzymać.

    Oczywiście zakładając że wstanie i będzie działał, bo w starszych
    dyskach czasami cuda się działy jak straciły FTL i czasem nadawały się
    tylko jako przycisk do papieru.

  • 3. Data: 2021-08-08 18:33:10
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-08 18:29, m4rkiz wrote:

    > Oczywiście zakładając że wstanie i będzie działał, bo w starszych
    > dyskach czasami cuda się działy jak straciły FTL i czasem nadawały się
    > tylko jako przycisk do papieru.

    Precyzyjniej - z racji wieku i czasu retencji nie spotkałem się z
    nowszym dyskiem który odmawiał współpracy z powodów związanych z FTL,
    ale to o niczym nie świadczy bo nowe dyski są nowe i z zasady nie
    powinny mieć podobnego problemu więc nie wiem jak się zachowają po
    odłączeniu na x lat.

  • 4. Data: 2021-08-09 00:22:16
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj m4rkiz, 08 sie 2021 w news:sep0q2$560$1$m4rkiz@news.chmurka.net
    napisałeś/aś:

> [...]
    > partycję - kontroler nie będzie się zastanawiał co się tam dzieje i
    > nie będzie chciał przepisywać danych żeby je utrzymać.

    Zapamiętam. W takiej sytuacji zrobiłbym low level format i tak.

    > Oczywiście zakładając że wstanie i będzie działał, bo w starszych
    > dyskach czasami cuda się działy jak straciły FTL i czasem nadawały
    > się tylko jako przycisk do papieru.

    W następnym poscie piszesz o starych i nowych dyskach. Czy mogę to
    zamienić na nowsze i starsze kontrolery? Znczy może być chyba dysk, który
    ma już 3-4 lata z kontrolerem "nowszym" - takim który jest nadal w
    użyciu. A może być jego równolatek ze starym (technologicznie)
    kontrolerem - i ten potencjalnie będzie bardziej zagrożony. SandForce to
    zdaje się przykład "starego" kontrolera.

  • 5. Data: 2021-08-09 18:25:05
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2021-08-08 o 18:29, m4rkiz pisze:

> [...]
    >
    > Oczywiście zakładając że wstanie i będzie działał, bo w starszych
    > dyskach czasami cuda się działy jak straciły FTL i czasem nadawały się

    A nowy, niesformatowany, nigdy niepodłączany do PC? Mam jeden taki M.2
    EVO SAMSUNG-a, który nie był jeszcze instalowany. Czeka na podmianę w
    PC. Nic mu się nie stanie od długiego leżakowania?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 6. Data: 2021-08-09 18:51:09
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Samsung ma dobre wsparcie, napisz do nich pytając o obydwa przypadki.
    I weź pod uwagę, że 5-letnia gwarancja jest nie bez kozery.

    -----

  • 7. Data: 2021-08-09 18:58:54
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-08-09 o 18:25, Krystek pisze:

> [...]
    > EVO SAMSUNG-a, który nie był jeszcze instalowany. Czeka na podmianę w
    > PC. Nic mu się nie stanie od długiego leżakowania?

    A są w SSD smary (łożyska), kondensatory elektrolityczne?
    Chyba nie.
    To co ma się zestarzeć?

  • 8. Data: 2021-08-09 22:20:11
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-09 18:58, t-1 wrote:
    > A są w SSD smary (łożyska), kondensatory elektrolityczne?
    > Chyba nie.
    > To co ma się zestarzeć?

    Dane. Pamięć flash polega na wrzuceniu ładunku w konkretne miejsce i
    liczeniu że ten ładunek się tam utrzyma. Im cieplej i im więcej bitów w
    komórce tym szybciej dane nie nadają się do odczytu.

    https://www.anandtech.com/show/9248/the-truth-about-
    ssd-data-retention

    Dane "na dysku" to pół biedy (o ile ma się backup) bo można go wyczyścić
    i zacząć od nowa. Problem zaczyna się wtedy kiedy kontroler straci swoje
    firmware, albo miejsce w którym prowadzi zapisy który adres fizyczny
    odpowiada któremu sektorowi logicznemu - bo pierwsze (a czasem i drugie)
    sprawia że nie nadaje się do użytku, rozwiązania stosowane ~10 lat temu
    były dosyć różne (na tyle że niektóre pierwsze serie od OCZ miały
    większe szanse posypać się na dwuletniej gwarancji niż dożyć do jej
    końca a niektóre serie intela na SLC były uważane za niezniszczalne).

    https://newsblog.pl/co-to-sa-slc-mlc-tlc-qlc-i-plc/

    Problem ogólnie jest od dawna szeroko znany i myślę że 5 lat nie stanowi
    żadnego wyzwania dla dla dysków sata z ostatnich lat i chyba każdego
    nvme\m2, chociaż podłączenie do zasilania raz na jakiś czas raczej im
    nie zaszkodzi.

    https://itigic.com/ftl-why-is-it-so-important-in-ssd
    s/

  • 9. Data: 2021-08-09 22:28:08
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-09 00:22, pueblo wrote:
> [...]
    > kontrolerem - i ten potencjalnie będzie bardziej zagrożony. SandForce to
    > zdaje się przykład "starego" kontrolera.

    Na moje rozeznanie to wszystko co zostało wyprodukowane w ciągu kilku+
    ostatnich lat jest raczej ok. Z głośniejszych spraw to tylko któreś 2,5
    calowe evo na sata miało awaryjność odbiegającą od normy, oidp to był
    ich pierwszy dysk na TLC ale nic sobie za te wspominki nie dam uciąć a
    szukać mi się nie chce.

  • 10. Data: 2021-08-09 22:36:31
    Od: m4rkiz <m...@m...od.wujka.na.g.com>

    On 2021-08-09 18:25, Krystek wrote:
    > A nowy, niesformatowany, nigdy niepodłączany do PC? Mam jeden taki M.2
    > EVO SAMSUNG-a, który nie był jeszcze instalowany. Czeka na podmianę w
    > PC. Nic mu się nie stanie od długiego leżakowania?

    Jeżeli mówisz o miesiącach to nie, jeżeli o latach to przetrzymywany w
    wysokich temperaturach to być może, chociaż nie spotkałem osobiście
    dysku nvme który padł od samego leżenia, ssd załatwionych w ten sposób
    miałem w rękach już kilka.

    https://forums.tomshardware.com/threads/why-did-my-s
    amsung-850-evo-ssd-failed-while-stored-in-a-box.3622
    809/

    Generalnie dobrym pomysłem jest podłączyć dysk do zasilania na jakiś
    czas (zależenie od wielkości od kilku godzin do kilku dni) minimum raz
    do roku żeby kontroler zrobił sobie to co potrzebuje i o ile ma soft
    napisany przez ogarniętego producenta to będzie dobrze.