  • 11. Data: 2020-07-10 23:00:48
    Temat: Re: SSD - wpływ zajętego miejsca
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 10/07/2020 20:16, ąćęłńóśźż wrote:
    > Boli, i to bardzo.
    >

    > -----

    Mylisz się, nie boli, HDD nie obchodzi co jest na nim nagrane. Może być
    nagrany output z /dev/urandom na całej powierzchni dysku i on się od
    tego nie zużywa. A SSD się zużywa, gdybyś partycję założył i zostawił ją
    w 100% zajętą, no to byłby problem dla wear levelingu i żywotności
    komórek, bo kontroler by panikował mając *wszystkie* komórki (oprócz
    niewidocznego overprovisioningu) zajęte, trzeba im trzymać napięcie i
    poziom odczytywalności na przyzwoitym (poprzez kontrolę ilości korekt ECC).

    Dyski HDD, wszystkie od lat 80' aż do teraz - oprócz dysków SMR jak
    wymienił Olaf Frikiov Skiorvensen, nie interesują się co jest nagrane na
    powierzchni talerzy, czy są tam zera, jedynki, czy zajęte w filesystemie
    czy wolne.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 12. Data: 2020-07-10 23:02:51
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 10/07/2020 18:04, Olaf Frikiov Skiorvensen wrote:

    > Dyski SMR rozumieją, czasem muszą się przebudowywać niemal jak SSD.
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Shingled_magnetic_reco
    rding
    > Co do SSD, dobrym zwyczajem jest pozostawienie pewnej ilości wolnego miejsca poza
    > partycjami(10-20%), co powiększa pulę OP.
    > https://www.kingston.com/pl/ssd/overprovisioning

    Bardzo ciekawe spostrzeżenie :)
    Dyski SMR powoli wypierają zwykłe, ale jeśli ktoś takiego nie ma, to dla
    niego to stwierdzenie, że dyski HDD nie dbają na poziom zajętości
    filesystemów na danym dysku i ich nic nie boli jak są zajęte w całości,
    jest prawdziwe.

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 13. Data: 2020-07-11 03:11:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-07-10, Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid> wrote:
> [...]
    > dwóch tabelach, fabrycznie złe, które pojawiły się w czasie produkcji
    > i w drugiej te, które wysiadły w czasie eksploatacji u usera.
    > Translator sięga do tych tabel i podstawia adresy dobrych sektorów
    > przy zapisie/odczycie(jeśli wystąpiła reallokacja i sektor jest
    > przeadresowany, to te tabele zawierają adresy fizycznego sektora złego
    > i adres odpowiadającego mu sektora z puli zapasowej). Wszystko to jest
    > sporym uproszczeniem, bo sprawa nie jest tak prosta, firmware dysku
    > HDD czy SSD to często kawał skomplikowanego kodu.

    Jakim narzędziem, najchętniej pod Linuxem, można podejrzeć takie tabele,
    szczególnie tę fabryczną?

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2020-07-11 05:09:06
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2020-07-10, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
> [...]
    > (nie pamiętam). Nie miałem żadnego over-provisioning, TRIM-owanie
    > ręczne programikiem narzędziowym Intela co jakiś czas (powiedzmy raz
    > na tydzień).
    >
    > W nowych EVO programowi Samsung Magician pozwoliłem założyć
    > rekomendowane 10%, dla żywotności.
    >
    > Lubię coś pooglądać ze streamingu, a odtwarzacz (pochodna VLC)
    > potrafił zakładać kilkugigowego cache'a na dysku, rocznie to byłyby
    > terabajty danych, przerzuciłem więc cache'a odwarzacza z dysku
    > lokalnego do RAM (szczęśliwie była taka opcja w ustawieniach menu

    No dobrze, a jak to wygląda wszystko biorąc pod uwagę typowe
    użytkowanie? Wiadomo, bywają użytkownicy ekstremalni (akurat to z vlc,
    nie wydaje mi się ekstremum) ale to nie są typowe przypadki. A przy tych
    bardziej typowych większość będzie miała w d... jakieś 10-20% i inne
    owerprowiżyningi. I tu dochodzimy do pytania, czy pogorszenie paramtrów
    zapisu/odczytu będzie w sposób istotny odczuwalne do czasu, gdy
    przeciętny uzytkownik poczuje potrzebę powiększenia przestrzeni
    dyskowej.

    --
    Marcin

  • 15. Data: 2020-07-11 09:24:38
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bzdura.
    Przykładowo serwery sobie w tle robią "porządki" na dysku.
    I jest cholerną różnicą, czy wolnego jest 50% czy 5%.
    To tak jakbyś wszedł do pustego mieszkania lub do sklepu pełnego porcelany.

    -----

  • 16. Data: 2020-07-11 10:51:06
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2020-07-11 o 09:24, ąćęłńóśźż pisze:
    > Bzdura.
    > Przykładowo serwery sobie w tle robią "porządki" na dysku.

    Bzdura,
    robią tylko defragmentację w tle aby był szybszy odczyt danych a nie
    sprawdzają czy namagnesować czy nie. I defragmentację wali czy ma 99%
    zajęte czy 50%, odczyt sektorów jest na takim samym poziomie.

    dla SSD defragmentacja nie potrzebna bo głowicy latającej z punktu do
    punktu nie ma. Za to jest walka o operacje blokowe, ilość ich wykonania
    na komórkach oraz równomierność ich wykonania (ilość zapisów) na całej
    powierzchni, co ma już wpływ na szybkość odczytu sektorów.

    Zupełnie inny mechanizm.

    --
    Irokez

  • 17. Data: 2020-07-11 13:32:23
    Od: pioruns <w...@w...com>

    On 11/07/2020 08:24, ąćęłńóśźż wrote:
> [...]
    > I jest cholerną różnicą, czy wolnego jest 50% czy 5%.
    > To tak jakbyś wszedł do pustego mieszkania lub do sklepu pełnego porcelany.

    Nie odróżniasz problemów filesystemu (serwer coś tam sobie w tle robi)
    od fizycznej alokacji sektorów na dysku, o które HDD nie dba - on cały
    czas przechowuje dane na powierzchni magnetycznej i ma w nosie, czy Ty
    tam masz bazy danych, same zera czy słit fotki.
    HDD to cegła, cegła nie dba czy jest w domu, czy na palecie jeszcze
    leży. Dopiero mieszkanie (filesystem) jest zbudowane z tych cegieł i
    wtedy Cię interesuje ułożenie cegieł (pokoje, pliki) i korytarze (puste
    przestrzenie między plikami, aby można było wnieść większe meble).
    Ale cegła czyli HDD tego nie interesuje, rozumiesz?

    --
    pozdrawiam, pioruns
    _,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.-'~'-.,__,.

  • 18. Data: 2020-07-11 14:30:48
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Bzdura.
    Napisz algorytm, to się przekonasz.
    Lub użyj czasomierza (stoper vs. kalendarz).

    -----

  • 19. Data: 2020-07-11 14:35:11
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Chyba rozmawiamy o czymś innym.
    Mnie wali, czy w wolnych sektorach są zapisane zera czy jedynki czy ćwiartki.
    Ale dla sprawności działania systemu jest różnica, czy wolnych sektorów na HDD jest
    50% czy 5%.

    -----

  • 20. Data: 2020-07-11 19:20:30
    Od: Olaf Frikiov Skiorvensen <B...@i...invalid>

    Wcale nie przypadkiem, dnia Sat, 11 Jul 2020 01:11:18 GMT
    doszła do mnie wiadomość <Wk8OG.62856$YW4.42897@fx23.ams1>
    od Marcin Debowski <a...@I...zoho.com> :

    >Jakim narzędziem, najchętniej pod Linuxem, można podejrzeć takie tabele,
    >szczególnie tę fabryczną?

    PC-3000 lub coś podobnego, czyli soft+hardware, zdaje się, że w dyskach Seagate można
    przez terminal w trybie serwisowym, dawno się tym nie zajmowałem, więc moje
    informacje
    mogą być mało warte.