  • 1. Data: 2021-09-12 23:06:34
    Temat: Ściemniacze LED...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Czym specjalnym się różnią ściemniacze do żarówek LED ściemnialnych
    od ściemniaczy do tradycyjnych (oprócz akceptowalnej pracy z mniejszą
    mocą żarówki)?
    Testuję własną konstrukcję ściemniacza i mam mieszane uczucia.
    Generalnie (najczęściej?) LED oznaczony jako ściemnialny powinien
    mieć w sobie układ wykrywający sterowanie fazowe i odpowiednio
    generować PWM na zasilaniu modułu LED (są dedykowane
    scalaki/kontrolery LED spełniający tą funkcję). I tak testując kilka
    modeli żarówek te droższe pracują stabilnie, te tańsze gorzej. Gorzej
    czyli mają mniejszy zakres akceptacji "ściemnienia" (czasami
    producent oznacza zakres jako 10-20% max), po przekroczeniu
    akceptowalnego zakresu zaczynają migać. Ale też spotkałem budżetowe
    (np. primalux) z deklarowanym zakresem 1-100% i faktycznie potrafią
    się leciutko żarzyć i to stabilnie, bez migotania.
    Dlaczego te tańsze (oznaczone jako ściemnialne) potrafią
    niestabilnie/losowo migać podczas pracy na sterowaniu fazowym?
    Oczywiście wykluczamy na razie problem z samym ściemniaczem (pływanie
    punktu detekcji zera itp.). Zauważyłem, że nawet tym lepszym zdarza
    się wpaść w chwilowe migotanie przy zmianie mocy (już po ustaleniu
    nowej wartości). Czy to taka cecha LED czy szukać przyczyny w
    ściemniaczu?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-09-13 06:46:34
    Temat: Re: Ściemniacze LED...
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 12 Sep 2021 23:06:34 +0200, Marek napisał(a):
    > Czym specjalnym się różnią ściemniacze do żarówek LED ściemnialnych
    > od ściemniaczy do tradycyjnych (oprócz akceptowalnej pracy z mniejszą
    > mocą żarówki)?

    Niektorzy mowia, ze one wlaczaja w przejsciu napiecia przez 0,
    a wylaczaja po zmiennym czasie.

    https://www.youtube.com/watch?v=EDmXiG5AvSQ
    Trailing edge od 7:50

    swoja droga - jak to zrobili?
    tranzystor, IGBT ... bo chyba nie GTO ?

> [...]
    > generować PWM na zasilaniu modułu LED (są dedykowane
    > scalaki/kontrolery LED spełniający tą funkcję).

    Tak jakos powinno byc.

> [...]
    > Dlaczego te tańsze (oznaczone jako ściemnialne) potrafią
    > niestabilnie/losowo migać podczas pracy na sterowaniu fazowym?

    Tania chinska Ledowka (bo przeciez nie zarowka) na tanim chinskim
    scalaku ?

    Czy ... "dimmable" na ledowce oznacza, ze np maja trzy stopnie
    jasnosci przelaczane wylacznikiem, bo i takie sa.

> [...]
    > się wpaść w chwilowe migotanie przy zmianie mocy (już po ustaleniu
    > nowej wartości). Czy to taka cecha LED czy szukać przyczyny w

    kto wie.
    a dorzuc do ledowek jedna zwykla zarowke - sciemniacz z ledami moze
    wariowac.

    https://www.youtube.com/watch?v=z_gC_GXVL4w
    od ok 3:15

    J.

  • 3. Data: 2021-09-13 09:20:13
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 Sep 2021 06:46:34 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Czy ... "dimmable" na ledowce oznacza, ze np maja trzy stopnie
    > jasnosci przelaczane wylacznikiem, bo i takie sa.

    Takie co mają zkwantowane np. 2 poziomy jasności są inaczej oznaczone
    (np. symbol przycisku włączenia z oznaczeniem X2). Klasyczne
    "dimmable" mają nieprzekreślony symbol gałki głośności wpisany w
    trójkąt...

    --
    Marek

  • 4. Data: 2021-09-13 09:25:30
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

> [...]

    > się wpaść w chwilowe migotanie przy zmianie mocy (już po ustaleniu
    > nowej wartości). Czy to taka cecha LED czy szukać przyczyny w

    Niektóre ściemniacze mają przełącznik:

    https://www.ospel.pl/sites/all/pliki/do_pobrania/ins
    trukcje/sciemniacz_uniwersalny.pdf

    wg instrukcji przełącza tryby pracy:
    - Trailing Edge (m.in. dla LED)
    - Leading Edge (żarówki)

    Widywałem jeszcze ściemniacze z innymi trybami pracy.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 5. Data: 2021-09-13 10:39:29
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F. wrote:

    > tranzystor, IGBT ... bo chyba nie GTO ?

    Nie wiem, co oni zrobili, ale MOSFET zwierający mostek Graetza to
    najtańsze rozwiązanie, jeśli sprawność nie ma znaczenia. Układ zasilany
    szeregowo z ~ mostka, + zwierasz z - (albo nie).

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2021-09-13 11:44:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 13 Sep 2021 09:25:30 +0200, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > wg instrukcji przełącza tryby pracy:
    > - Trailing Edge (m.in. dla LED)
    > - Leading Edge (żarówki)

    Obawiam się, że wskazałeś właśnie mój problem. Mój układ to klasyczny
    LE, przez co wg informacji na:

    https://www.lamps-on-line.com/leading-trailing-edge-
    led-dimmers

    nie wszystkie żarówki LED mogą akceptować LE, stąd lepszym
    rozwiązaniem jest układ TE.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2021-09-13 14:05:28
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 13 Sep 2021 11:44:14 +0200, Marek wrote:

> [...]
    led-dimmers

    > nie wszystkie żarówki LED mogą akceptować LE, stąd lepszym

    Tylko Ty masz jakies sciemnialne zarowki, to powinny akceptowac
    wiecej.

    Wiele zwyklych LED ma "kondensatorowy ogranicznik pradu", a takim ten
    gwaltowny narost pradu nie sluzy.
    Tak sie nawet zastanawiam, czy w ogole mialoby to jakis efekt
    sciemniania w zakresie 0-90 stopni. Amplituda zmian napiecia taka
    sama.

    J.