  • 1. Data: 2021-09-10 10:28:51
    Temat: Przełączanie sieci
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Panowie,

    jakie własności musi formalnie spełnić układ przełączający, by można go
    było oficjalnie uznać za przełącznik sieć-agregat? Jest na to jakaś
    norma? W sklepach są takie gotowe przełączniki -- co powoduje, że ZE się
    do nich nie przyczepi, a do pierwszego z brzegu przekaźnika DPDT przyczepi?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2021-09-10 10:38:06
    Temat: Re: Przełączanie sieci
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 10:28:51 +0200, Piotr Wyderski wrote:
> [...]
    > do nich nie przyczepi, a do pierwszego z brzegu przekaźnika DPDT przyczepi?

    Na normach sie nie znam, ale ... o jakiej mocy myslisz, i jaki
    scenariusz przelaczania?

    Bo czy nie musi nastapic przelaczenie w chwili zgodnosci faz,
    zeby indukcyjne odbiorniki nie dostaly "przedluzonego polokresu" ?

    J.

  • 3. Data: 2021-09-10 10:50:41
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Na normach sie nie znam, ale ... o jakiej mocy myslisz, i jaki
    > scenariusz przelaczania?

    Mój scenariusz przełączania jest raczej łagodny: 3A, rzadko, bez
    obciążenia. Przełączanie musi odbyć się automatycznie, ale niekoniecznie
    błyskawicznie, tj. bez dosynchronizowania faz przed przełączeniem.
    Automat wykryje zanik napięcia w sieci, wyłączy odbiornik, włączy
    generator i włączy odbiornik. Tylko skąd mam wiedzieć, że użyte
    rozwiązanie jest akceptowalne z punktu widzenia papierów? Na logikę
    rozwiązanie "wojskowe" w postaci 4 przekaźników (równolegle dwa łańcuchy
    po dwa przekaźniki szeregowo) powinno wystarczyć, bo nie ma single point
    of failure, ale obawiam się, że nie o logikę tu może chodzić...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2021-09-10 11:08:59
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 10:50:41 +0200, Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > błyskawicznie, tj. bez dosynchronizowania faz przed przełączeniem.
    > Automat wykryje zanik napięcia w sieci, wyłączy odbiornik, włączy

    Zanim generator ruszy, to przerwa bedzie dluga :-)
    No chyba, ze w sieci napiecie sie pojawi w ostatnim momencie.

    Albo w druga strone - gdy bedzie przelaczanie z generatora na siec.

    > Tylko skąd mam wiedzieć, że użyte
    > rozwiązanie jest akceptowalne z punktu widzenia papierów?

    Jak to mowia - nie chcialo sie uwazac w szkole, to teraz trzeba
    zaplacic za konsultacje :-)

    > Na logikę
    > rozwiązanie "wojskowe" w postaci 4 przekaźników (równolegle dwa łańcuchy
    > po dwa przekaźniki szeregowo) powinno wystarczyć, bo nie ma single point

    Czy dwa komplety szeregowo, po dwa rownolegle przekazniki w kazdym?

    > of failure, ale obawiam się, że nie o logikę tu może chodzić...

    Ale to chyba z 8, skoro chcesz siec odlaczyc a generator przylaczyc.

    No i energetycy moga sie obawiac, ze twoj generator siec zasili, jak
    robotnicy beda grzebac na slupie.

    Wiec jakies zabezpieczenie, aby oba naraz nie byly wlaczone ...

    J.

    P.S.
    https://www.soselectronic.pl/articles/marquardt/czeg
    o-mozesz-nie-wiedziec-o-przelacznikach-2287

    Jakies tam numerki norm sa, ale czy obejmuja ten przypadek ?

  • 5. Data: 2021-09-10 11:14:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > do nich nie przyczepi, a do pierwszego z brzegu przekaźnika DPDT przyczepi?

    P.S

    https://ise.pl/forum/urzadzenia-maszyny-sieci-i-inst
    alacje/przelacznik-siec-agregat-a-normy-17529

    J.

  • 6. Data: 2021-09-10 11:24:04
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Zanim generator ruszy, to przerwa bedzie dluga :-)

    Generator to przetwornica z prostownikiem bezmostkowym. W trybie
    "normalnym" pełni funkcję prostownika synchronicznego i PFC boost,
    w rewersyjnym przetwornicy buck generującej bipolarnego sinusa. Ruszy w
    rewersie w kilka mikrosekund, tylko nie bardzo jest taka potrzeba.

    > No chyba, ze w sieci napiecie sie pojawi w ostatnim momencie.

    Przełączenie z powrotem na sieć tym bardziej nie musi być skrajnie
    szybkie. Popatrzy się na kilka cykli, sprawdzi parametry,
    dosynchronizuje PLL. Dopiero wtedy zostanie podjęta próba.

    > Jak to mowia - nie chcialo sie uwazac w szkole, to teraz trzeba
    > zaplacic za konsultacje :-)

    No ale z kim?

    > Czy dwa komplety szeregowo, po dwa rownolegle przekazniki w kazdym?

    Albo odwrotnie.

    > No i energetycy moga sie obawiac, ze twoj generator siec zasili, jak
    > robotnicy beda grzebac na slupie.

    No i właśnie tego dotyczy pytanie: co powoduje, że przestają się
    obawiać? Atest na zgodność z jakąś normą? Moja deklaracja?

    Mogę pójść do sklepu i kupić taki przełącznik gotowy -- dlaczego jego
    się nie będą bać? Bo przecież chyba nie z powodu napisu "Legrand"?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-09-10 11:37:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 11:24:04 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Generator to przetwornica z prostownikiem bezmostkowym. W trybie

    Aaa, taki generator. Myslalem, ze spalinowy.

> [...]
    > szybkie. Popatrzy się na kilka cykli, sprawdzi parametry,
    > dosynchronizuje PLL. Dopiero wtedy zostanie podjęta próba.

    Ale wiesz - w sieci napiecia nie ma, elektronika podjela decyzje
    uruchomienia generatora, zaczyna przelaczanie ... a tu w sieci
    napiecie sie pojawia ..

    > No ale z kim?

    Z tymi, co wiedza :-)

    > Albo odwrotnie.

    No wlasnie - co lepsze ? :-)

    > No i właśnie tego dotyczy pytanie: co powoduje, że przestają się
    > obawiać? Atest na zgodność z jakąś normą? Moja deklaracja?

    A to juz chyba latwiej znalezc, bo jesli jest wymagany atest,
    to powinno byc to w jakims przepisie zapisane.

    Ktos ostatnio podawal "Warunki techniczne" ... moze to pomoze
    https://www.tauron.pl/dla-domu/obsluga-i-pomoc/chce-
    zostac-klientem/chce-sie-przylaczyc/mikroinstalacja

    > Mogę pójść do sklepu i kupić taki przełącznik gotowy -- dlaczego jego
    > się nie będą bać? Bo przecież chyba nie z powodu napisu "Legrand"?

    Przeczytac deklaracje CE, moze beda normy :-)

    J.

  • 8. Data: 2021-09-10 11:43:58
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Ale wiesz - w sieci napiecia nie ma, elektronika podjela decyzje
    > uruchomienia generatora, zaczyna przelaczanie ... a tu w sieci
    > napiecie sie pojawia ..

    Przecież ja się przed uruchomieniem generatora od tej sieci galwanicznie
    odpiąłem. Niech się pojawia -- może sobie wrócę na sieciowe, a może nie.

    > A to juz chyba latwiej znalezc, bo jesli jest wymagany atest,
    > to powinno byc to w jakims przepisie zapisane.

    Właśnie chciałbym wiedzieć, czy na to jest podstawa prawna, czy tylko
    opinia ZE, być może oparta nawet na jakiejś niewiążącej normie. Bo
    deklarację to sobie mogę sam wystawić.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2021-09-10 11:48:57
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 10 Sep 2021 11:43:58 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Właśnie chciałbym wiedzieć, czy na to jest podstawa prawna, czy tylko
    > opinia ZE, być może oparta nawet na jakiejś niewiążącej normie. Bo
    > deklarację to sobie mogę sam wystawić.

    Ale opinia ZE moze byc wiazaca, jesli w umowie zapisano
    "klient musi spelniac wymagania opisane w załączniku ..."

    J.

  • 10. Data: 2021-09-10 21:08:54
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    W dniu 9/10/2021 o 10:28 AM, Piotr Wyderski pisze:
> [...]
    > do nich nie przyczepi, a do pierwszego z brzegu przekaźnika DPDT przyczepi?

    Musi posiadać mechaniczne zabezpieczenie uniemożliwiające jednoczesne
    załączenie obydwu kompletów styków np. przez sklejenie.
    Zwykle są to 2 styczniki, z których każdy po załączeniu uniemożliwia
    załączenie kolejnego...
    Z tego co się orientuję mają one specjalnie taką konstrukcję że otwarcie
    stycznika powoduje powstanie znacznej przerwy w stykach a nie jak
    w standardowych przekaźnikach ze skokiem ok 0,5mm.

    --
    pzdr, j.r.