    Newsgroups: pl.misc.elektronika
    From: Atlantis <m...@w...pl>
    Subject: Sieci raz jeszcze: PoE, światłowody, gigabit ethernet.
    Date: Sat, 23 Jan 2021 14:26:25 +0100

    W najbliższych miesiącach, przy okazji drobnego remontu, będę się chciał
    zabrać za drobną optymalizację mojej domowej sieci Ethernetowej. W
    chwili obecnej jest ona niestety zrobiona dość prowizorycznie, zarówno
    od strony technicznej, jak i estetycznej: topologia rozgałęzionej
    gwiazdy, gdzieniegdzie okablowanie niezgodne z Gigabit Ethernetem oraz
    switche obsługujące jedynie FastEthernet. Tak więc część sieci nie
    działa tak szybko, jak mogłaby działać.

    Chciałbym zająć się następującymi kwestiami:
    1) Zastąpienie większości małych switchy rozsianych po domu (w
    większości na jednej kondygnacji) gigabitowym switchem np. z 24 portami
    i podciągniecie osobnych kabli do niektórych urządzeń.
    2) Zamontowanie szafki sieciowej.
    3) Wymiana części okablowania, puszczenie kablu w korytkach,
    zamontowanie gniazdek.
    4) Dodatkowo, przy tej okazji chciałbym także puścić sieć do sąsiedniego
    budynku (garaż/warsztat) m.in. celem zainstalowania kilku kamer. Jak już
    wspominałem jakiś czas temu, tutaj chciałbym przeciągnąć światłowód, aby
    uniknąć problemów z przepięciami.

    Po głowie chodzi mi jednak kilka pytań, które chciałbym rozwiać.
    1) Jak wygląda kwestia PoE? Już teraz mam w domowej sieci kilka
    urządzeń, do których zasilanie jest puszczone za pomocą wolnych par
    skrętki. Niektóre z nich to proste kamery Overmax, gdzie zasilanie 12V
    jest podawane z pomocą pary prostych przejściówek. Kolejne to moduły
    Ubiquiti, mające własne zasilacze PoE 24V.
    Jak wygląda sprawa switchy PoE, np. takich:
    https://allegro.pl/oferta/switch-8-portow-poe-48v-2-
    porty-gigabit-1000mb-s-7249311960

    Taki switch będzie na tyle sprytny, żeby zorientować się czego
    potrzebuje urządzenie po drugiej stronie, czy po prostu puści 48V, paląc
    mniej standardowe urządzenia? A może da się gdzieś skonfigurować?

    2) Widzę, że switch z linku powyżej ma złącze SFP. Rozumiem, że wkłada
    się do niego moduł z odpowiednim transceiverem do światłowodu i dzięki
    temu nie muszę używać konwertera mediów? Czy da się kupić podobne switch
    z dwoma takimi portami?

    3) I jeszcze jeśli chodzi o światłowody: czy istnieją jakieś złączki,
    pozwalające na łączenie ich bez spawania. Chodzi mi o to, że po
    przeciągnięciu światłowodu między budynkami końcówki chciałbym podłączyć
    go jakichś gniazdek ukrytych w skrzynkach i stamtąd osobnych patchcordem
    światłowodowym przeciągnąć do switcha wewnątrz budynku.