  • 11. Data: 2021-10-20 01:36:49
    Temat: Re: Stal na nóż
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-10-19, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Material dobrze tnący i sprezysty.
    > Tylko czy nie za bardzo elastyczny - noz sie nie powinien zginac.

    Pewnie zależy co to byłą za piła, jeśli jakaś krótka to i siłą rzeczy
    cienka i elastyczna, ale jakies porządne, kilku(nasto)metrowe tartakowe
    pilisko? Niekoniecznie 20cm z czegoś takiego musiałoby się giąć.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2021-10-20 12:42:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 19 October 2021 at 10:40:22 UTC+2, robot wrote:
    > Chciałem sobie kupić plasterek dobrej stali i zrobić z niego nóż kuchenny.
    > Cały proces wykonania noża jest możliwy do wykonania w moich warunkach
    > domowych, oprócz hartowania.
    >
    > I pytanie moje jest takie (pewnie głupie): czy są stale które nie
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    Masz czym wyciąć twardą stal, zeszlifować dużą warstwę, a nie możesz położyć cegły
    szamotowej i na niej zagrzać do czerwoności tego noża palnikiem gazowym?

    Owszem, możesz zacząć od materiału obrobionego cieplnie (np. na wskroś zahartowany
    kawałek resora piórowego), ale wycinanie kształtu i szlifowanie będzie trudne,
    szczególnie że będzie musiało być na zimno. Spiek proszkowy też będze wrażliwy na
    grzanie.

  • 13. Data: 2021-10-20 14:56:40
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    wtorek, 19 października 2021 o 10:40:22 UTC+2 robot napisał(a):
> [...]
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.
    W starej księdze bizantyjskiego mnicha jest zalecenie, by stal hartować w moczu
    małego ryżego chłopca.
    Mocz zawiera związki azotu, więc może jakieś azotowanie przy tym było?
    Wiek i kolor włosów zapewne był bez znaczenia.

  • 14. Data: 2021-10-20 16:49:04
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-10-19 o 10:40, robot pisze:
    > Chciałem sobie kupić plasterek dobrej stali i zrobić z niego nóż kuchenny.
    > Cały proces wykonania noża jest możliwy do wykonania w moich warunkach
    > domowych, oprócz hartowania.

    Ha, ha - w wykonaniu noży to akurat najistotniejszy proces,
    którego modyfikacje pozwalają manewrować własnościami:
    twardością, elastycznością, strukturą itp
    Bez hartowania - choćby prymitywnego - jesteś w czarnej....

    > I pytanie moje jest takie (pewnie głupie): czy są stale które nie
    > wymagają hartowania żeby były twarde? Stale proszkowe się hartuje?
    > Właśnie na twardości najbardziej mi zależy.

    Twarde są już te zahartowane wcześniej stale.
    Spiek proszkowy stali narzędziowej jak najbardziej wymaga obróbki cieplnej
    ( i to trudnej technologicznie - zjazdy temperatur, czasy, precyzja czy
    wymrażanie)

  • 15. Data: 2021-10-21 19:12:58
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 20.10.2021 o 12:42, Konrad Anikiel pisze:

> [...]
    szczególnie że będzie musiało być na zimno. Spiek proszkowy też będze wrażliwy na

    Dziękuję za konkretną odpowiedź.
    Oczywiście masz rację, że wycinanie a szczególnie zeszlifowanie pod
    kątem to ciężka sprawa, ale da się jakoś - próbowałem na pilniku)
    Tylko że rzeczywiście to jest robota głupiego.
    No i jeżeli spiek proszkowy jest też wrażliwy na grzanie (przy tym
    szlifowaniu) to bez sensu zabawa.

    Ja po prostu nie znam podstaw, nie wiem na przykład czy spieki proszkowe
    (ja to znam pod nazwą stale proszkowe, na przykład stal ZDP-189),
    też się hartuje, odpuszcza, i tak dalej. (zakładam że tak).

  • 16. Data: 2021-10-21 19:20:24
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 20.10.2021 o 16:49, cef pisze:

    > Spiek proszkowy stali narzędziowej jak najbardziej wymaga obróbki cieplnej
    > ( i to trudnej technologicznie - zjazdy temperatur, czasy, precyzja czy
    > wymrażanie)

    Ech.
    Tak podejrzewałem.
    Czyli klapa :)

  • 17. Data: 2021-10-21 19:33:05
    Od: robot <r...@o...pl>

    W dniu 19.10.2021 o 15:28, Astralny Rębajło pisze:

    > Trza iść do sklepu, kupić duży nóż i go obrobić
    > "a`la wykonany własnoręcznie".

    Tylko noże z takich twardych i niepękających stali jak ja chcę kosztują
    2000+ pln.
    A ja chciałem jakoś zrobić żeby taniej było.

  • 18. Data: 2021-10-21 20:05:01
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Thursday, 21 October 2021 at 19:33:10 UTC+2, robot wrote:

    > Tylko noże z takich twardych i niepękających stali jak ja chcę kosztują
    > 2000+ pln.
    > A ja chciałem jakoś zrobić żeby taniej było.

    Nie pękaj się koleś nie łam się przecie. Te noże za 2 koła to nie dlatego że są
    zrobione z Kryptoitu albo hartowali je w moczu rudych chłopców. Po prostu, są ludzie
    którzy tyle chcą wydać, więc się to za tyle je sprzedaje. Nawet HIPowanie proszku
    tyle nie kosztuje. A noże z proszków to w ogóle przerost formy nad treścią, nie ma
    żadnego powodu żeby sądzić że taka stal będzie lepsza do tego zastosowania od
    walcowanej blachy (w masowej produkcji) czy odkuwki (w produkcji jednostkowej). Jak
    chcesz samemu zrobić coś lepszego niż pęknięty frez talerzowy, to musiałbyś przekuć
    to z np. z SS410, potem długo tłuc na cienkie warstwy tak jak te damasty z filmików
    na youtube. Ale powiem Ci w tajemnicy: perlit ma tak cienkie wartewki że w życiu tego
    nie podrobisz w kuźni, choćbyś został nagle Japończykiem. Tak więc śmiało bierz
    połamany frez czy tam inną tarczę od piły i z tego rżnij kształt. Tyle że podiablisz
    strukturę od nieuniknionego hajcowania, bo na zimno nie dasz rady. Więc kombinuj jak
    to potem obrabiać cieplnie w warunkach domowych (da się, zapewniam Ciebie że ja
    wypalam ceramikę w ~1000C, w mieszkaniu w bloku, nawet bezpieczniki wytrzymują):
    hartowanie, być może wymrażanie, odpuszczanie. Potrzebujesz najprostszy piec
    indukcujny, albo lepiej muflowy, sam możesz taki zmajstrować z dwóch cegieł
    szamotowych i dwóch grzałek kwarcowych ze starej mikrofali. Jak zmieścisz w budżecie,
    to ręczne cęgi do mierzenia twardości Vickersa kosztują 300-500 dolców, a wynalazki
    do Rockwella jeszcze mniej. Tak wyposażony byś opanował obróbkę cieplną do perfekcji.
    Wszystko dla ludzi.

  • 19. Data: 2021-10-21 23:02:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Konrad Anikiel napisał:

    > A noże z proszków to w ogóle przerost formy nad treścią [...]

    Odwrotnie niż banalna zupa z proszku.

    > Tak wyposażony byś opanował obróbkę cieplną do perfekcji.
    > Wszystko dla ludzi.

    Ja znam nawet takich zakręconych, co to w ogródku budują sobie dymarki,
    ściągają skądeś rudy darniowe, dmą w miechy, kują, hartują, a te ostrza,
    to takie całkiem całkiem im wychodzą.

    Jarek

    --
    MARES -- just add water

  • 20. Data: 2021-10-21 23:31:41
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 21 Oct 2021 23:02:06 +0200, Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    >
    > Ja znam nawet takich zakręconych, co to w ogródku budują sobie dymarki,
    > ściągają skądeś rudy darniowe, dmą w miechy, kują, hartują, a te ostrza,

    Bez przyrządów?
    Pytam serio, bo na szkolnych warsztatach też czasem robiliśmy "na oko" i
    przy pomiarach wychodziło nawet powtarzalnie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam