  • 1. Data: 2013-02-02 21:59:08
    Temat: Stary, niemiecki telefon z lat 50 tych
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Dostalem w prezencie stary, niemiecki czarny, bakelitowy telefon z lat 50
    tych.
    Jest raczej sprawny gdyz probne podlaczenia dwoch przewodow pozwala na
    odbieranie rozmow.
    Niestety przy takim polaczeniu nie daje sie z niego dzwonic, caly czas jest
    sygnal przy kreceniu tarcza.
    W originalnym niemieckim kablu sa 4 zyly, wszystkie podlaczone: zolta,
    zielona, brazowa, biala.
    W polskim kablu tez sa 4 zyly: zolta, zielona, czerwona , czarna.
    Czy nie nalezy polaczyc wszystkie zyly 4 do 4, a jesli tak to jakie kolory
    starych niemieckich pasuja do dzisiejszych polskich?
    Czy moze tak byc ze telefon powinien dzialac tylko na dwoch zylach a moje
    problemy sa zwiazane z uszkodzeniem tarczy wybierajacej?

    --
    Tomasz

  • 2. Data: 2013-02-02 22:25:57
    Temat: Re: Stary, niemiecki telefon z lat 50 tych
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 2 Feb 2013 21:59:08 +0100, Tomasz napisał(a):
> [...]
    > sygnal przy kreceniu tarcza.
    > W originalnym niemieckim kablu sa 4 zyly, wszystkie podlaczone: zolta,

    Niemcy mieli jakis wlasny standard gniazdka, ktorego bronili jak
    niepodleglosci. Nawet modemy na ich rynek musialy byc przerabiane z dwoch
    gniazdek na jedno - bo ono mialo funkcje laczenia telefonow.

    Omomierz w reke i wszystko znajdziesz.

    J.

  • 3. Data: 2013-02-02 22:30:18
    Od: Docent <j...@t...pl>

    Nie da rady - wszystkie chyba centrale mają wybieranie tylko tonowe.
    Czyli wymagany byłby zewnętrzny generator tonów (pisków) do odgrywania
    do mikrofonu.

  • 4. Data: 2013-02-02 22:40:49
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 02 Feb 2013 22:30:18 +0100, Docent napisał(a):
    > Nie da rady - wszystkie chyba centrale mają wybieranie tylko tonowe.

    ktore ? Chyba wszystkie TP nadal maja, w zasadzie kojarze tylko jakas
    centralke wewnetrzna siemensa ktora poszla z postepem ..

    J.

  • 5. Data: 2013-02-03 08:56:47
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał

    > Omomierz w reke i wszystko znajdziesz.

    To sie da zrobic ale nadal nie wiem czy do niemieckiego kabla czterozylowego
    powinienem podlaczyc cztery zyly kabla polskiego. W internecie mowia ze
    wystarcza dwie zyly, do czego wiec sluza pozostale dwie zyly w polskim
    kablu?

  • 6. Data: 2013-02-03 11:48:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 08:56:47 +0100, Tomasz napisał(a):
> [...]
    > powinienem podlaczyc cztery zyly kabla polskiego. W internecie mowia ze
    > wystarcza dwie zyly, do czego wiec sluza pozostale dwie zyly w polskim

    Ogolnie do niczego. Z centrali przychodza dwie zyly.

    W starym polskim gniazdku byly zestyki i kondensator - bodajze w celu
    sprawdzenia linii z centrali gdy ktos odlaczyl telefon. Dalsze kombinacje
    to do podlaczenia dwoch aparatow.

    Schemat starego telefonu jest trywialny, jesli masz o tym pojecie -
    rozrysuj, szybko sie zorientujesz co i jak.
    Jak nie ... wystaw zabytek na allegro, a jak sie nie znajdzie kupiec to
    wywal na smietnik. A nie przepraszam - oddaj do punktu zbiorki odpadow
    elektrycznych.

    J.

  • 7. Data: 2013-02-03 12:17:00
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "J.F." <j...@p...onet.pl> napisał
    . W internecie mowia ze

    > Ogolnie do niczego. Z centrali przychodza dwie zyly.

    Jasne, skoro polaczylem dwie zyly i telefon dzwoni i odbiera to znaczy ze
    polaczylem dobrze, rozumiem ze biegunowosc tych zyl nie ma znaczenia.
    Pozostaje jedynie sprawdzic czy tarcza wybierajaca wysyla jakiekolwiek
    sygnaly, moze jednak moja stara wioskowa centrala przyjmuje nadal stary typ
    sygnalow?

  • 8. Data: 2013-02-03 12:29:49
    Od: "B.G" <o...@w...com.eu>

    Dnia 03-02-2013 o 12:17:00 Tomasz <t...@g...com> napisał(a):

    > Pozostaje jedynie sprawdzic czy tarcza wybierajaca wysyla jakiekolwiek
    > sygnaly, moze jednak moja stara wioskowa centrala

    Co to jest stara wioskowa centrala?

    > przyjmuje nadal stary typ
    > sygnalow?

    Każda normalna publiczna centrala przyjmuje DTMF i dekadę (nadawanie z
    tarczy)
    Owszem - można na upartego zablokować dla usera którąś z metod
    przyjmowania wybierania, ale ot tak się tego nie stosuje.

    --
    B.G

  • 9. Data: 2013-02-03 12:38:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 3 Feb 2013 12:17:00 +0100, Tomasz napisał(a):
> [...]
    >>
    > Jasne, skoro polaczylem dwie zyly i telefon dzwoni i odbiera to znaczy ze
    > polaczylem dobrze, rozumiem ze biegunowosc tych zyl nie ma znaczenia.

    Nie ma.
    No ale telefon ma 4 zyly, i byc moze je trzeba polaczyc jeszcze jakos.

    > Pozostaje jedynie sprawdzic czy tarcza wybierajaca wysyla jakiekolwiek
    > sygnaly, moze jednak moja stara wioskowa centrala przyjmuje nadal stary typ
    > sygnalow?

    sprawdzic mozesz widelkami. choc dzwonic pod 112 nie polecam, a 19393
    wybrac trudno ... ops, wlasnie sprawdzilem i nie wiem - palec mi sie
    zestarzal, telefon do d*, czy centrala ma lepsza homologacje i z palca juz
    nie lapie ... tym niemniej centrala na stukniecie jakos tam reaguje.

    impulsy z tarczy maja byc przerwami.

    J.

  • 10. Data: 2013-02-03 14:28:41
    Od: "Tomasz" <t...@g...com>

    Użytkownik "B.G" <o...@w...com.eu> napisał

    > Co to jest stara wioskowa centrala?

    prawde powiedziawszy to nie wiem. W sasiedniej wsi Kielno jest centrala
    ktora obsuguje kila sasiednich wiosek.
    Nie wiem czy to swiadczy o jej jakosci ale neostrade daja mi z wielkim
    trudem 1Mbit?sek i na wieksza predkosci w najblizszej przyszlosci nie mam co
    liczyc.