  • 11. Data: 2020-10-06 16:56:39
    Temat: Re: Strojenie nadajnika-odbiotnika w.cz. a potencjał grawitacyjny
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Oct 2020 12:07:17 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale to wlasnie ten sam czynnik.
    > Plus satelity GPS sie poruszaja, co relatywnie spowalnia ich zegary.

    BTW Woźniak ciągle się upiera przy swoim na fizyce? Przez oszołomów
    straciłem ochote na czytanie psf.

    --
    Marek

  • 12. Data: 2020-10-06 16:58:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Oct 2020 12:04:50 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > zegary zwalniaja z tytulu przedkosci.

    Na górze przyspieszają względem tych na Ziemi.

    --
    Marek

  • 13. Data: 2020-10-06 17:05:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2020-10-06 o 12:07, J.F. pisze:

    >Tego to do końca nie ogarniam, ale wiem, że brakuje mi zapewne
    >podstawowych informacji - czyli patrzę na wszystko w przestrzeni
    >3-wymiarowej nie umiejąc ogarnąć wyobraźnią przestrzeni 4 wymiarowej.

    >Kto i na jakiej podstawie decyduje, czy to satelita 'bardziej' się
    >porusza, czy Ziemia aby ustalić gdzie jak mają chodzić zegary.
    >Porusza względem czego.

    A widzisz - to jest wielka tajemnica wiary, albo moje niedouczenie :-)

    Gdyby w pustej przestrzeni byly dwie rakiety A i B lecace bez silnikow
    w przeciwne strony, to mowi sie, ze w/g A zegar w B chodzi wolniej, a
    w/g B to zegar w A chodzi wolniej.
    I co ciekawe - obaj moga miec racje, bo te rakiety sie oddalaja lub
    przyblizaja, wiec Doppler dziala, i przekazane do drugiej rakiety
    czasy i tak sa inne, tylko relatywistyczny efekt Dopplera ma nieco
    inny wzor.

    Z satelitami inaczej - one krazą w kółko, wiec podlegaja
    przyspieszeniom, wiec nie sa intercjalne, wiec prawa fizyki ich nie
    dotyczą :-)
    Wiec w satelicie na orbicie moze czas biec wolniej z tytylu predkosci.

    Zeby bylo smieszniej, to zaklada sie, ze przyspieszenie na bieg czasu
    wplywu nie ma.

    >Jak względem Słońca to czy satelita okrążając Ziemię czasem nie
    >porusza się szybciej a czasem wolniej niż Ziemia i jego zegar nie
    >powinien raz być przyspieszany a raz zwalniany.

    A to swoja droga, co zreszta tlumaczylo by efekt - z uwagi na
    nieliniowosc transformacji suma/calka zmian juz nie bedzie zerowa.
    Tylko ze tlumaczy z pkt widzenia Slonca, wiec musialbys czasy
    transmisji sygnalow uwzglednic.

    Ale ... bez Slonca tez ma byc na satelicie wolniej - z tytulu ruchu,
    bo z tytulu grawitacji, to tu na Ziemi wolniej biegnie

    >Czy jakby zatrzymać Ziemię w ruchu dookoła Słońca i zatrzymać obrót
    >galaktyki i gromady galaktyk itd. to może zegary na ziemi by tak
    >przyspieszyły, że mielibyśmy od razu koniec Wszechświata?

    Nie, to chyba na razie nie te predkosci.
    Choc te najodleglejsze galaktyki to predkosci przyswietlne maja.

    I cos mi chodzi po glowie, ze rozwazaja, czy Wszechswiat nie jest
    fluktuacja kwantową - w sensie, ze energia bedąca odpowiednikiem masy
    Wszechswiata odpowiada ujemnej energii grawitacyjnej tych mas.
    Nie ma nic, pyk, cos powstalo, ale bilans nadal zerowy. A wiec ... pyk
    i znika :-)

    A wersja druga ... czy my nie zyjemy w srodku gigantycznej czarnej
    dziury ?

    Ale to sobie chyba mozemy darowac - przez tych kilkadziesiat lat co
    nam zostaly, to sie pewnie nic nie zmieni, a jesli ma cos pieprznac,
    to i tak pieprznie ...

    J.

  • 14. Data: 2020-10-06 17:34:19
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Na górze przyspieszają względem tych na Ziemi.

    Sa trzy, czy nawet wiecej efektow.
    Gdybys mial zegar odniesienia gdzies daleko w kosmosie i obserwowal co
    sie dzieje, to:
    -zegar na Ziemi chodzi wolniej z tytulu grawitacji ziemskiej,
    -zegar na Ziemi chodzi jeszcze wolniej z tytulu predkosci obwodowej.
    Ale ona tak malutka, ze to mozemy pominac.
    -zegar na satelicie chodzi wolniej z tytulu grawitacji ziemskiej ...
    ale ze jest daleko, to efekt jest znacznie mniejszy niz na Ziemi,
    -zegar na satelicie chodzi wolniej z tytulu predkosci, a ta predkosc
    duza na niskiej orbicie, a na wyzszych mniejsza.

    W sumie oba zegary chodza wolniej, ale jeden nich bardziej ... albo i
    rowno

    https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Time_Dilatio
    n_vs_Orbital_Height.png

    J.

  • 15. Data: 2020-10-06 19:57:15
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 06/10/2020 13:37, Cezar wrote:

    > 7Hz to bardzo mało. Byc może efekt byłby zmierzalny nadając coś do
    > Es'hail-2 (geostacjonarny satelita z transponderem dla HAMów na
    > pokładzie)  ale musiały by być spełnione warunek ze wzorce czasu w
    > nadajniku, satelicie i odbiorniku musiały o rząd wielkości stabilniejsze
    > niż te 7Hz.
    >

    > gdzieś znalazłem jakąś pracę tłumaczącą dlaczego to nie wpływa na GPS
    > ale jeszcze przez to nie przebrnąłem:
    >
    > https://arxiv.org/pdf/1307.6525.pdf
    >
    > c.

    jeszcze cos:

    poruszający się po eliptycznej orbicie się satelelita galileo (przez
    błąd sojuza) potwierdza teorię:

    http://www.esa.int/Applications/Navigation/Galileo_s
    atellites_prove_Einstein_s_Relativity_Theory_to_high
    est_accuracy_yet

  • 16. Data: 2020-10-06 22:21:38
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 6 Oct 2020 17:34:19 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > -zegar na Ziemi chodzi wolniej z tytulu grawitacji ziemskiej,

    Popełniasz typowy błąd, jak już piszesz, że chodzi gdzieś wolniej to
    pisz względem czego/którego. To jest kluczowe w relatywizmie.

    --
    Marek

  • 17. Data: 2020-10-07 13:13:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
    <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Popełniasz typowy błąd, jak już piszesz, że chodzi gdzieś wolniej to
    >pisz względem czego/którego. To jest kluczowe w relatywizmie.

    No i napisalem - wzgledem zegara, ktory jest daleko od Ziemi, wiec nie
    objety jej grawitacją.

    Grawitacja co prawda ma nieskonczony zasieg, wiec zawsze obejmuje, ale
    im dalej tym slabiej.
    No i u nas jeszcze Slonce jest, i jego grawitacja tez spowalnia.

    J.

  • 18. Data: 2020-10-07 15:11:22
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2020-10-05 o 22:11, Marek pisze:
> [...]
    > urządzeniami poza ziemią?
    > Czy w praktyce kanały są i tak szersze, więc ta różnica nie ma większego

    Zadaj to pytanie raczej na pl.sci.fizyka
    Tam ci prawdopodobnie wytłumaczą, że błądzisz.

  • 19. Data: 2020-10-07 20:03:54
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 06.10.2020 o 17:05, J.F. pisze:
    > Z satelitami inaczej - one krazą w kółko, wiec podlegaja
    > przyspieszeniom, wiec nie sa intercjalne, wiec prawa fizyki ich nie
    > dotyczą :-)

    Jak najbartdziej dotycza, tylko trzeba szczególną teorię względności
    zastosować, a nie ogólną.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl