  • 1. Data: 2021-02-24 19:32:29
    Temat: Superkondensatory 2V7 i RTC
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W moim pojęciu typowy do RTC to jest np. taki:
    https://www.tme.eu/pl/details/bcec-5.5v-0.22f/superk
    ondensatory/bigcap/bce005r5c224fs/

    Ale dziś zwrócił moją uwagę np:
    https://www.tme.eu/pl/details/drl1_2.7/superkondensa
    tory/samxon/drl105s0tf12rrasp/
    bo:
    - 3x tańszy
    - 5x bardziej pojemny.

    Tylko, że podają dla niego max leakage current 8uA (a dla tamtego podają
    1uA).
    Doliczając 200nA scalaka wychodzi mi, że 0,22/1,2 jest więcej niż 1/8,2
    - czyli ten 0,22 wytrzyma dłużej.

    Nie wiem czy w normalnych warunkach (temperatura) upływności są zbliżone
    do tych wartości, czy jest to mocno 'na wyrost' podany parametr.

    W tej chwili podejrzewam, że te 2V7 są raczej do innych zastosowań
    pomyślane (jakieś w miarę szybkie gromadzenie i oddawanie energii).

    Ktoś może robił jakieś próby czy one nadają się do RTC?
    P.G.

  • 2. Data: 2021-02-25 22:59:53
    Temat: Re: Superkondensatory 2V7 i RTC
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 24.02.2021 o 19:32, Piotr Gałka pisze:

    > Ktoś może robił jakieś próby czy one nadają się do RTC?
    > P.G.

    W jednym z projektów (urządzenia, które jest w normalnej sprzedaży) z
    powodzeniem użyłem do RTC superkondensatorów na 3V. Mały jest wybór na
    to napięcie, ale coś tam można znaleźć. Producent to Vina i chyba
    jeszcze jakiś dwóch. Zaleta -> można go naładować przez zwykłą diodę z
    3.3V bez spiny, że przekroczy się napięcie maksymalne.

    Są jeszcze takie na 3.5V, ale wymiarowo raczej z tych większych.

    Jakub Rakus

  • 3. Data: 2021-02-26 11:32:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-02-25 o 22:59, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > jeszcze jakiś dwóch. Zaleta -> można go naładować przez zwykłą diodę z
    > 3.3V bez spiny, że przekroczy się napięcie maksymalne.

    Zmierzyłem napięcie na supercapie 0,22F/5.5V ładowanym przez diodę BAV70
    (+ rezystor) z 3V3. Zmierzone - przed diodą 3,29V i na kondensatorze
    3,03V (supercap podłączony do nogi Vbat(51) XMEGA256A3BU).

    Stosując taki na 2V7 mam zamiar:
    - zastąpić 3V3 przez 3V (sprawdzę czy wszystkim scalakom podpasuje,
    przekaźniki i tak mam tam na 3V), albo
    - ładować przez 2 diody (2 czy 1 i tak jeden element na płytce :) )

    > Są jeszcze takie na 3.5V, ale wymiarowo raczej z tych większych.

    Zawsze staram się wybierać element jak najłatwiejszy w razie co do
    zastąpienia. Wydało mi się, że 2V7 jest jakby standardem.
    W międzyczasie zajrzałem też do 1F/2.8V (w TME w tej samej cenie) i on
    ma tylko 2uA. Tylko, że nigdzie indziej go nie znalazłem.
    Ale można wstawić taki 2V8 i w razie braku zastępować 2V7.

    Właśnie zmieniam rozwiązanie ze:
    - scalak 200nA + 0,22F/5,5V na
    - scalak 300nA + 1F/2V7.
    Jeśli upływność faktycznie będzie 8uA to nowe wytrzyma krócej, ale
    dopóki będą dostępne te 2V8 to wytrzyma dłużej :)
    P.G.

  • 4. Data: 2021-02-26 12:29:50
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Zmierzyłem napięcie na supercapie 0,22F/5.5V ładowanym przez diodę BAV70
    > (+ rezystor) z 3V3. Zmierzone - przed diodą 3,29V i na kondensatorze
    > 3,03V (supercap podłączony do nogi Vbat(51) XMEGA256A3BU).

    Tylko uwaga na prąd upływu diody. Jeśli będzie większy niż prąd upływu
    kondensatora, a to nie jest bardzo trudne dla diod Schottky'ego, to
    kondensator będzie podładowywany do 3.3V, a nie do 3.3-V_f. Diody PN
    mają znacznie mniejsze upływy, ale V_f jest znacznie większe. Może
    jednak jakiś shunt?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2021-02-26 22:43:41
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 26.02.2021 o 12:29, Piotr Wyderski pisze:

> [...]
    > kondensator będzie podładowywany do 3.3V, a nie do 3.3-V_f. Diody PN
    > mają znacznie mniejsze upływy, ale V_f jest znacznie większe. Może

    Potwierdzam, nie wystarczy pierwsza lepsza 1N4148. Schottky w tym
    zastosowaniu właśnie nie bardzo się nadają, lepiej poszukać coś ze
    zwykłych krzemowych i dobrze popatrzeć na wykresy I-V. Ja zdaje się
    użyłem coś z serii BAV, ale nie pamiętam teraz dokładnie z jakim numerkiem.

    Jakub Rakus

  • 6. Data: 2021-02-26 22:52:29
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 26.02.2021 o 11:32, Piotr Gałka pisze:

    > Stosując taki na 2V7 mam zamiar:
    > - zastąpić 3V3 przez 3V (sprawdzę czy wszystkim scalakom podpasuje,
    > przekaźniki i tak mam tam na 3V)

    Te przekaźniki celowo są nominalnie na 3V - przy prądzie jaki potrzebują
    do przełączenia te 0,3V odłoży się na mosfecie. W tym moim układzie też
    są przekaźniki z cewkami na 3V. Minimalne gwarantowane napięcie
    załączenia to 80% znamionowego czyli 2,4V. Przy zasilaniu 2,7V możesz
    się znaleźć na granicy zadziałania przekaźnika.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2021-03-01 12:42:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-02-26 o 22:43, Jakub Rakus pisze:

    > Potwierdzam, nie wystarczy pierwsza lepsza 1N4148. Schottky w tym
    > zastosowaniu właśnie nie bardzo się nadają,

    Piszesz tak, jakby 1N4148 była właśnie Schottky.

    > lepiej poszukać coś ze
    > zwykłych krzemowych i dobrze popatrzeć na wykresy I-V. Ja zdaje się
    > użyłem coś z serii BAV, ale nie pamiętam teraz dokładnie z jakim numerkiem.

    Dla mnie BAV70, BAV99, BAW56 to to samo co 1N4148 tylko po dwie w jednej
    obudowie.
    P.G.

  • 8. Data: 2021-03-01 12:56:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-02-26 o 22:52, Jakub Rakus pisze:

> [...]
    > załączenia to 80% znamionowego czyli 2,4V. Przy zasilaniu 2,7V możesz
    > się znaleźć na granicy zadziałania przekaźnika.

    Pisałem o zasilaniu 3V (przecież nie będę tych przekaźników podpinał do
    supercapa).

    Nie wiem skąd Ci się wzięło 0,3V odłożone na mosfecie.
    Przykłady:
    https://www.tme.eu/pl/details/yjl3416a-yan/tranzysto
    ry-z-kanalem-n-smd/yangjie-technology/yjl3416a/
    https://www.tme.eu/pl/details/lge2312-lge/tranzystor
    y-z-kanalem-n-smd/luguang-electronic/lge2312/

    Oba przy sterowaniu 2,5V mają RDS rzędu 20m? czyli jak cewka bierze
    nawet 100mA to spadek na mosfecie jest rzędu 2mV.
    P.G.