  • 1. Data: 2021-02-24 20:14:08
    Temat: soldermaska zastępcza
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Płytka prototypowa, albo jednostkowa, frezowana cnc, Czym zrobić
    soldermaskę?
    Ja wiem, że są płytkarnie, są soldermaski UV... drogie i upierdliwe w
    nakładaniu...
    Idealnie byłoby prysnąć jakimś sprayem (pady i tak bym wydrapywał na
    cnc)- ale czym?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2021-02-24 21:12:57
    Temat: Re: soldermaska zastępcza
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mirek wrote:

    > Płytka prototypowa, albo jednostkowa, frezowana cnc, Czym zrobić
    > soldermaskę?

    Gotowa płytka 10x10cm kosztuje u Chińczyka dwa dolary. 7,42 złotego.
    Poważnie?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2021-02-24 21:36:10
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 24.02.2021 o 20:14, Mirek pisze:
> [...]
    > nakładaniu...
    > Idealnie byłoby prysnąć jakimś sprayem (pady i tak bym wydrapywał na

    https://allegro.pl/oferta/zielona-solder-mask-maska-
    soldermaska-uv-10cc-8897459369

    P.P.

  • 4. Data: 2021-02-24 22:22:24
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    Sorry, nie doczytałem, że nie chcesz UV.
    Mam coś, co nazywa się EnSolder, produkuje (?) to firma Ensyst, mam
    tylko adresy m...@e...pl oraz m...@w...pl, a także
    numer telefonu 606 714 4215, jakiś dziwny. Ale czy to jeszcze istnieje,
    nie mam pojęcia.

    P.P.

  • 5. Data: 2021-02-24 23:26:02
    Od: jacek <j...@f...pl>

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    > Gotowa płytka 10x10cm kosztuje u Chińczyka dwa dolary. 7,42 złotego.
    > Poważnie?
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Inna sprawa, ze nas za chwile zjedzą. Ale cóż, lenistwo ma swoje
    konsekwencje.
    jp

  • 6. Data: 2021-02-25 03:01:36
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-02-24 o 20:14, Mirek pisze:
    > Płytka prototypowa, albo jednostkowa, frezowana cnc, Czym zrobić
    > soldermaskę?

    Najpierw należy zadać pytanie - skoro robisz PCB własnoręcznie i to jest
    jednostkowe, to po cholerę ci soldermaska ? Nakładasz pastę przez szablon ?

    Bo jak nie - to nie ma sensu. Jeśli chodzi ci o zabezpieczenie, to
    najłatwiej jest zastosować "cynowanie" całości stopem Lichtenberga - co
    dodatkowo ułatwia lutowanie.

    A jeśli chodzi ci o "estetykę" i "nibyprofesjonalny wygląd" to możesz po
    prostu zastosować pokrycie płytki "lakierem" z kalafonii zabarwionym
    barwnikiem.

    Wygląda to na oko jak soldermaska, pady lutujesz normalnie.

    Stosowanie "prawdziwej" soldermaski przy ręcznym lutowaniu elementów nie
    ma praktycznego uzasadnienia wartego zachodu.

  • 7. Data: 2021-02-25 07:08:54
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek wrote:

    > Inna sprawa, ze nas za chwile zjedzą.

    Zwykła ewolucja, cywilizacje przychodzą i odchodzą. Pokonać ich nie mamy
    szans, ale jeszcze mamy czas się przyłączyć.

    A wracając do kontekstu lokalnego, to w tym kraju po prostu nie ma prawa
    być dobrze, skoro ludziom przychodzą do głowy takie oszczędności. Jeśli
    ludzie nie nauczą się szanować swojego czasu i przestać jeździć na drugi
    koniec miasta po marchewkę tańszą o 50 groszy, trochę przy tym nadgniłą,
    to marazm będzie trwał. Za drogi układ scalony, za droga fabryczna
    płytka (dwustronna, 10x10cm, z metalizacją, soldermaską, dwustronną
    opisówką i testem elektrycznym, w cenie 7.50 złotego ZA PIĘĆ SZTUK.
    Jezus Maria!), za drogie koszty dostawy kurierskiej paczuszki z
    najnowocześniejszymi elementami prosto na biurko, bez konieczności
    przebijania się przez miasto i stania w kolejce, by usłyszeć "nie ma!" A
    skala produkcji detaliczna. To się naprawdę nadaje do podłożenia pod N+1
    filmik z cyklu "Hitler dostaje fakturę z Orange," może wtedy dotrze.

    Sami sobie to robimy.

    Pozdrawiam , Piotr

  • 8. Data: 2021-02-25 08:42:08
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 24 Feb 2021 21:12:57 +0100, Piotr Wyderski
    > Gotowa płytka 10x10cm kosztuje u Chińczyka dwa dolary. 7,42 złotego.

    Gdzie tak drogo? Ja za taką ostatnio płaciłem $8 za 10szt.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2021-02-25 08:51:32
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Gdzie tak drogo? Ja za taką ostatnio płaciłem $8 za 10szt.

    Dwa dolary za pięć sztuk, w JLC. Założyłem, że potrzebuje jednej, ale
    jednej mu Chińczyk nie sprzeda, więc zostaną cztery zapasowe. Drapanie
    padów w soldermasce w ilościach większych niż jedna sztuka... ja lubię
    humor abstrakcyjny, ale są granice.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2021-02-25 11:06:41
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

> [...]
    > nakładaniu...
    > Idealnie byłoby prysnąć jakimś sprayem (pady i tak bym wydrapywał na

    Wyczytałem, że ów EnSolder to to samo co:

    https://www.conrad.pl/p/farba-do-zarowek-farba-do-za
    rowek-zielony-clou-20-ml-727563?searchTerm=farba%20d
    o%20%C5%BCar%C3%B3wek&searchType=suggest&searchSugge
    st=product

    Jeśli jesteś naprawdę zdeterminowany, sprawdź ;-)
    Instrukcję do EnSoldera Gugiel znajduje od pierwszego strzału.

    P.P.