  • 1. Data: 2021-02-21 01:15:11
    Temat: Amerykański elektryk kontra WAGO
    Od: Marek <f...@f...com>

    Nie wiem czy efekt jakieś kampanii WAGO w USA ale amerykańcy odkryli
    złączki WAGO. Po komentarzach pod filmem:

    https://youtu.be/rMlI7qOm8hM

    oraz pod artykułem (akurat dotyczył złączki drukowanej ale flame
    poszedł w kierunku wago kontra skręcane przewody):
    https://hackaday.com/2021/02/15/print-in-place-conne
    ctors-aim-to-make-wiring-easier/#more-461077

    Opór materii jest spory, bo skoro kapturki do skręcania przewodów
    (jak wire nuts sie tłumaczy??) są u nich używane powszednie od lat 30
    ub. w. to znaczy że nie ma nic lepszego....
    Oczywiście trudno się nie zgodzić z argumentem, że prawidłowo
    skręcane przewody daje najlepszy kontakt ale czy na pewno wszyscy tak
    tam profesjonalnie skręcają? Wago wydają się być odporne na błędy
    choć bardzo często pada w komentarzach argument amerykańskiego
    elektryka przeciwko WAGO, że często miał do czynienia z awarią z ich
    powodu a konkretniej z nieprawidłowego ich użycia... Można WAGO
    nieprawidłowo użyć (pomijając kwestię znamionowej obciążalności)??
    No oczywiście pełno komentarzy typu "w życiu bym takiej złączki
    (WAGO) nie użył w instalacji domowej, to niebezpieczne". Czas chyba
    zacząć skręcać przewody....

    --
    Marek

  • 2. Data: 2021-02-21 01:46:45
    Temat: Re: Amerykański elektryk kontra WAGO
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:almarsoft.1261543745465207879@news.neostrada.p
    l>
    user Marek pisze tak:

    > No oczywiście pełno komentarzy typu "w życiu bym takiej złączki
    > (WAGO) nie użył w instalacji domowej, to niebezpieczne". Czas chyba
    > zacząć skręcać przewody....

    Sobie w domu można skręcać kombinerkami. U klienta liczy się czas więc
    Wago jest kompromisem. A te kapturki to mogą sobie wkręcić na choince.

    --
    Piter

  • 3. Data: 2021-02-21 09:18:51
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-02-21 o 01:15, Marek pisze:

    > Opór materii jest spory, bo skoro kapturki do skręcania przewodów (jak
    > wire nuts sie tłumaczy??) są u nich używane powszednie od lat 30 ub. w.
    > to znaczy że nie ma nic lepszego....

    Ciekawe co by taki electrician powiedział na rosyjską technologię
    spawania zwiniętych przewodów łukiem elektrycznym, uzyskanym z
    akumulatora i szczotki węglowej ( filmiki na yt ).

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2021-02-22 19:50:11
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 20 lutego 2021 o 18:15:14 UTC-6 Marek napisał(a):
> [...]
    > No oczywiście pełno komentarzy typu "w życiu bym takiej złączki
    > (WAGO) nie użył w instalacji domowej, to niebezpieczne". Czas chyba

    Amerykanie to ignoranci. To taka generalizacja ale niestety jak im mundra glowa w
    szkole powie tak to tak ma byc. Jak do tego jest jeszcze regulacja w przepisach to
    zaden z tych tchórzy sie nie odwazy wyjsc poza nawias bo wie ze go pozwami zniszcza
    nawet jak powodem problemu bedzie zupelnie co innego a jego pomyslowosc tam ktos
    odkryje. Bo w ichnim sadzie kazdy placi za siebie a sedzia tam nie jest od dociekania
    prawdy a od oceny co mu pod nos podetknieto. Dlatego jak masz kiepska papuge i jestes
    niewinny to idziesz siedziec. To wszystko bierze sie z ignorancji. Najgorszego sortu
    ignorancji bo ubranej w przekonanie ze jest sie mądrym.

    To tak w ramach tla.

    Co do tych zlaczek to nikt sie ich nie tknie na powaznie jak nie beda dopuszczone do
    uzytku przepisami. Jak beda (a raczej sa) to amerykanie beda ich uzywac jak beda
    tansze niz kapturki. A nie beda. Wiec nie beda uzywac. Patrze na home despot i pisze
    ze 175 szt kapturkow jest za 11 dolcow, 100 szt potrojnych wciskanych jest za 23
    dolce. Kurtyna.

    No chyba ze dla siebie. Ale oni tam i z tym maja problem bo domy kupuja na 10-15 lat
    i nie ma sensu aby sie zbytnio starac "dla kogos" bo przeciez dom sprzedadza.

    Troche obok tematu ale to jest IMHO decydujacy aspekt w ich mentalnosci.

    Tam kroluje ZZZ: Zrob, zarob, zapomnij. A wlasciwie to powinno byc: Zarob, zrob,
    zapomnij. Bo oni nie robia jak sie nie oplaca. A nawet drodzy "fachowcy" to czesto
    ignoranci i mimo ze biora kupe pasy to nie oferuja znaczaco wyzszej jakosci od
    normalnego polskiego fachowca.

    Czy wago cos ulepsza w ZZZ? Nie. Kurtyna.

  • 5. Data: 2021-02-22 19:55:02
    Od: - <s...@g...com>

    sobota, 20 lutego 2021 o 18:45:23 UTC-6 PiteR napisał(a):
    > in <news:almarsoft.1261...@news.neostrada.pl>
    > Sobie w domu można skręcać kombinerkami. U klienta liczy się czas więc
    > Wago jest kompromisem. A te kapturki to mogą sobie wkręcić na choince.

    Ogolnie kapturki kroluja. I trzeba uwazac co sie rozbiera bo tam moze czaic sie
    kapturek na kablach z odslonieta izolacja.
    Ale z drugiej strony sporo instalacji jest punkt-punkt i nie ma okazji tych kapturkow
    stosowac.

    One ogolnie az takie zle nie sa bo kable w nie sie wklada proste, w srodku jest
    blaszka z dwoma zaczepami i ta blaszka druty skreca. A jak skreci to reszta
    sprezynuje tak ze sie calosc nie rozplatuje. Czy potem zlacze sie utlenia i grzeje to
    juz nie wiem. Ale ilosc pozarow raczej nie jest zwiazana z tymi zlaczkami IMHO.

  • 6. Data: 2021-02-23 13:56:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "-" napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
> [...]

    >To wszystko bierze sie z ignorancji. Najgorszego sortu ignorancji bo
    >ubranej w przekonanie ze jest sie mądrym.

    Ale to nie sedzia, tylko przysiegli. Sedzia ma dbac o prawidlowy
    przebieg procesu, a 12 ignorantow bedzie oceniac sprawe.

    >To tak w ramach tla.

    O tyle istotne, ze skoro kapturki sie sprawdzaja od 90 lat i sa
    uznanym standardem, to ten kto je stosuje nie ryzykuje tak jak
    nowator.

    WAGO w ogole sprzedaje to w USA, czy wcale nie ... bo sie boi ?

> [...]
    >Wiec nie beda uzywac. Patrze na home despot i pisze ze 175 szt
    >kapturkow jest za 11 dolcow, 100 szt potrojnych wciskanych jest za 23

    Dla profesjonalistow moze sie tez liczyc czas instalacji, ale kapturki
    raczej szybkie sa.

    A przepisy ... w USA bardzo niewyrazne, czesto brak.
    Ale jak UL pozytywnie zaopiniuje, to moze i ktos sie odwazy.

    J.

  • 7. Data: 2021-02-23 17:33:29
    Od: - <s...@g...com>

    wtorek, 23 lutego 2021 o 06:56:09 UTC-6 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "-" napisał w wiadomości grup
    ..

    > Ale to nie sedzia, tylko przysiegli. Sedzia ma dbac o prawidlowy
    > przebieg procesu, a 12 ignorantow bedzie oceniac sprawe.

    Zalezy od sprawy. Czasem to sedzia ocenia co mu pod nos podstawili i decyduje czy
    lolek idzie siedziec. Lawa jest w przypadku OIDP morderstw (criminal cases) a nie w
    przypadku spalonej haupy.
    Kwalifikacja to osobna sprawa. Ale tak, czasem ignorantem jest jeden niby
    wyksztalcony a czasem parunastu randomow...

    > O tyle istotne, ze skoro kapturki sie sprawdzaja od 90 lat i sa
    > uznanym standardem, to ten kto je stosuje nie ryzykuje tak jak
    > nowator.

    Uznany standard u nich to taka troche swinka morska, ani swinka ani morska.
    Bo o ile standard to jest bo korzysta sie z tego czesto o tyle ten standard powstal w
    innych warunkach i dzis tak srednio do rzeczywistosci pasuje.
    Choc z trzeciej strony chyba nie jest tak zle bo prady maja wieksze a jednak nie pala
    sie az tak czesto z powodu tych kapturkow. A napiecie jest nizsze wiec nie zabija tak
    szybko...

    > WAGO w ogole sprzedaje to w USA, czy wcale nie ... bo sie boi ?

    WAGO nie widzialem. Ale inne wsuwkowate sa i w sklepach sa dostepne. Zakladam wiec ze
    sa uregulowane i dopuszczone. Ale drozsze od kapturka. Czyli patrz temat ZZZ.

> [...]
    >
    > A przepisy ... w USA bardzo niewyrazne, czesto brak.
    > Ale jak UL pozytywnie zaopiniuje, to moze i ktos sie odwazy.

    W usa bym powiedzial ze jest wlasnie odwrotnie. Bo przepisow jest wiecej niz w
    europie.
    Kazdy stan ma inny "code" i to co dopuszczone w jednym to niedopuszczone w drugim.

    Jak jestes "proffessional engineer" w jednym stanie to w drugim juz nie mozesz sie
    tak tytulowac. No chyba ze zaplacisz za czlonkostwo w cechu to mozesz (czasem robia
    jakis egzamin ale juz nie tak trudny jak po studiach). I podobnie jest z przepisami.
    Czasem cos jest glupie ale stoi w przepisach i trzeba sie tego trzymac. Zazwyczaj nie
    jest niebezpieczne wiec nikt tego nie rusza ale przepis wymaga to sie robi.

    Co ciekawe oni wtedy rzadko na to narzekaja, Przepis jest przepis i im mądrość
    wyłącza.

  • 8. Data: 2021-02-24 00:56:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 23 lutego 2021 o 13:56:09 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Użytkownik "-" napisał w wiadomości grup
    ..

> [...]
    >
    > A przepisy ... w USA bardzo niewyrazne, czesto brak.
    > Ale jak UL pozytywnie zaopiniuje, to moze i ktos sie odwazy.

    Spraw z przysięgłymi jest tam bardzo mało. To skąd pełne po brzegi więzienia? Prawie
    wszystkim oparte jest na ugodzie. Oskarżony dostaje propozycję nie do odrzucenia i
    jak się zgodzi to nie ma sprawy a jest wyrok.

  • 9. Data: 2021-02-24 07:26:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 23 Feb 2021 08:33:29 -0800 (PST), - napisał(a):

    > Zalezy od sprawy. Czasem to sedzia ocenia co mu pod nos podstawili i
    > decyduje czy lolek idzie siedziec. Lawa jest w przypadku OIDP
    > morderstw (criminal cases) a nie w przypadku spalonej haupy.

    Ława jest w kazdym przypadku, tylko wiele spraw sie zalatwia w trybie
    ugody - bo skoro wyrok niepewny, to sie nie oplaca na niego czekac.

    > Uznany standard u nich to taka troche swinka morska, ani swinka ani morska.

    Powolasz na eksperta elektryka-emeryta, powie ze od 40 lat uzywal i
    zaden klient mu nie splonal, pokazesz podrecznik sprzed lat ... i
    przysiegli uwierza, albo adwokat powoda zaleci mu ugode :-)

    > WAGO nie widzialem. Ale inne wsuwkowate sa i w sklepach sa dostepne.
    > Zakladam wiec ze sa uregulowane i dopuszczone. Ale drozsze od kapturka. Czyli patrz
    temat ZZZ.

    Jak chinskie - to producent malo ryzykuje.
    Ale sklep juz sporo, a elektryk ... elektryk napisal ze "nie
    ryzykowalby" :-)

    > W usa bym powiedzial ze jest wlasnie odwrotnie. Bo przepisow jest
    > wiecej niz w europie. Kazdy stan ma inny "code" i to co dopuszczone
    > w jednym to niedopuszczone w drugim.

    Przepisow moze byc duzo, ale znajdz np takie, ktore opisuja wymagania
    dla zlaczek przewodowych :-)

    No i widzisz - piszesz "dopuszczone do uzytku", a instytucji
    dopuszczalacej nie ma.
    Underwriter Laboratories to firma prywatna.

    Wiele "National costam" to tez firmy prywatne.

> [...]
    > przepis wymaga to sie robi.
    >
    > Co ciekawe oni wtedy rzadko na to narzekaja, Przepis jest przepis i

    W szkole ich ucza, ze prawa stanowe dobre sa :-)
    A moze w miare latwo zostac takim w innym stanie ... no i nie ma
    powodow sie przenosic z pierwszego, wiec to nie dotyczy :-)

    J.