  • 31. Data: 2021-01-12 11:58:05
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "collie" napisał w wiadomości grup
    et...
    W wtorek, 12.01.2021 o 08:51, Kris napisał:

    >I tak historia zatoczyła koło: teraz jest sznurek, ale
    >snopowiązałek brak. Dziś prawdziwych snopów już nie ma...

    Juz nawet te ze snopowiazalki to nie byly "prawdziwe" :-)

    Dzis chyba nawet nikt snopa nie potrafi zrobic ... a ropa sie skonczy,
    i trzeba sie bedzie nauczyc :-)

    J.

  • 32. Data: 2021-01-12 12:11:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2021-01-09 o 16:09, Atlantis pisze:

    >Transformatorki w gniazdach Ethernet są miniaturowe (rdzenie pewnie
    >rzędu 6mm średnicy, lub mniej). Zapewniają jakąś tam izolację, ale
    >przepięcia bywają większe.

    >Wydaje mi się, że jakby nie przejmować się miniaturyzacją i samemu
    >nawinąć takie trafa (to jest po kilka zwoi) na jakichś toroidach typu
    >15..20mm średnicy to dałoby się uzyskać znacznie większą odporność na
    >przepięcia.

    Ale masz na mysli izolacje przed napieciem miedzy portami, jak piszesz
    w innym poscie ?
    Hm, przy 3kV to telefon powinien czasem iskrzyc, faksy sie palic,
    modemy ADSL, i telewizory podlaczone do kablowki tez.

    Z drugiej strony bywa, ze sprzet lekkiej burzy nie przezywa i ciekaw
    jestem
    - naruszenie izolacji trafa ... raczej nie,
    - silny impuls roznicowy w parze ? W skretce nie powinien sie
    generowac, a malutki transformatorek stłumi przy przenoszeniu.
    - taki impuls transformatorka tez nie przepali, mimo jego cieniutkiego
    drutu, mozna je tez po fakcie sprawdzic, ze uzwojenia cale.

    J.

  • 33. Data: 2021-01-12 12:40:32
    Od: K <n...@e...com>

    On 12/01/2021 07:47, Kris wrote:

    > Po kiego 1 m?
    > Nawet najcięższy sprzęt nie zgniecie zakopanej 50cm pod ziemia rury PE- tej
    najtańszej niebieskiej do wody
    > Koszt takiej rury to 2zl/m

    Raczej zeby nie wykopal, Antlantis pisal o plugach.

  • 34. Data: 2021-01-12 13:28:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-12 o 08:51, Kris pisze:

    > Przyda się na przyszłość przy ew wymianie/ dokładce czegokolwiek. No i oczywiście
    przeciągając później cos nowego znowu dokładamy tam sznurek.

    Jak majstry robiły nam (prawie 20 lat temu) remont to wtedy jeszcze nie
    zakładaliśmy, że będzie UPS na każdy komputer tylko, że będzie być może
    jeden na kilka pomieszczeń. Dlatego uznaliśmy, że może się przydać aby
    między pomieszczeniami puścić peszel.
    Jedno takie połączenie musiało z pokoju przejść przez róg korytarza do
    drugiego. To wyszedł im na korytarzu wystający łuk (o promieniu rzędu
    30cm). To im mówię, że to nie ma sensu, że mają to ukryć pod tynkiem. No
    to oni, że nie można tego ostrzej zginać bo nic przez to nie przeciągnę,
    ale zrobili jak chciałem.

    Zmieniła się koncepcja z UPS-ami. Nie musiałem sprawdzać, czy mi się
    uda. Zakładałem, że jakbym musiał to użyję do tego odkurzacza i kulki z
    waty owiniętej nitką. Nie przewidywałem specjalnych problemów, ale nie
    sprawdzałem.

    Wydaje mi się, że przy w miarę prostej i gładkiej rurze nawet rzędu 30m
    to chyba nie ma problemu w ten sposób przeciągnąć pierwszą nitkę. Mylę się?
    P.G.

  • 35. Data: 2021-01-12 14:04:43
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 12 stycznia 2021 o 13:28:39 UTC+1 Piotr Gałka napisał(a):

    > Wydaje mi się, że przy w miarę prostej i gładkiej rurze nawet rzędu 30m
    > to chyba nie ma problemu w ten sposób przeciągnąć pierwszą nitkę. Mylę się?

    Przy pustej rurze pewnie masz racje- powinno się udać, jeśli jednak w tej rurze jest
    już jakiś przewód a chcemy dołożyć kolejny to może być kłopot Twoim sposobem.
    Ja na etapie budowy domu od garażu do okolic bramy zakopałem rurę pe taka najtańsza
    od wody. Przed zakopaniem wtedy włożyłem do niej sznurek. Za kilka lat jak
    zdecydowałem się dołożyć domofon to w garażu do końca tego sznurka przywiązałem
    skrętkę i drugi taki sam sznurek.
    Przeciągnąłem, zamontowałem domofon,
    Kilka lat temu okazało się ze w okolicy bramy 220v potrzebne wiec za pomocą tego
    sznurka(tego wciągniętego ze skrętką) wciągnąłem przewód do 220v.
    I nowy sznurek oczywiście
    W najbliższej przyszłości będą mi pod dom doprowadzać światłowód to ew przeciągnę go
    od bramy do garażu właśnie tą rura
    Tylko nie wiem czy przeciwskazań nie ma żeby w jednej rurze fi 32 była skrętka od
    domofonu, przewód na 220v i światłowód.
    Ale tym będę się martwił jak przyjdzie do realizacji.

  • 36. Data: 2021-01-12 14:35:00
    Od: collie <c...@v...pl>

    W wtorek, 12.01.2021 o 11:58, J.F. napisał:

    > Juz nawet te ze snopowiazalki to nie byly "prawdziwe" :-)
    >
    > Dzis chyba nawet nikt snopa nie potrafi zrobic ... a ropa sie skonczy,
    > i trzeba sie bedzie nauczyc :-)

    Nie tak szybko, bo były też snopowiązałki konne. I są. Proszę:
    "Sprzedam snopowiązałkę konną Deering poniemiecką, cena 2750 zł",
    "Sprzedam kosiarkę konną oraz snopowiązałkę konną, rok produkcji
    1950, stan techniczny - nieuszkodzone, cena 3000 zł".

    A koń polski zimnokrwisty w typie sokólskim za 13800 zł czeka tu:
    https://www.olx.pl/oferta/ogier-amador-polski-kon-zi
    mnokrwisty-w-typie-sokolskim-CID103-IDI4uQ5.html#e72
    537b259;promoted

    --
    Koń jaki jest, każdy widzi.

  • 37. Data: 2021-01-12 14:35:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-12 o 12:11, J.F. pisze:

    > Ale masz na mysli izolacje przed napieciem miedzy portami, jak piszesz w
    > innym poscie ?

    Nie wiem co nazywasz portami. Ja mam na myśli izolację między stronami
    (stroną urządzenia i stroną kabla zewnętrznego).

    > Hm, przy 3kV to telefon powinien czasem iskrzyc, faksy sie palic, modemy
    > ADSL, i telewizory podlaczone do kablowki tez.

    Dawno, dawno temu, jak dopiero co odkryłem Usenet na p.m.e ktoś napisał,
    że walnął piorun i wszystkie telefony bezprzewodowe we wsi się ludziom
    zepsuły a przewodowe nie i zapytał z czego to może wynikać.

    Ja odpowiedziałem zagadkowo coś w stylu, że to dlatego, że przewodowe
    mają jeden przewód a bezprzewodowe dwa. Na to chyba RoMan napisał, że
    ileś lat pracował w telefonach, ale nie ma pojęcia co mam na myśli.

    Ja zakładam, że te zakłócenia są CM. Telefon przewodowy nie ma powodu
    iskrzyć bo nie jest z niczym innym połączony, a bezprzewodowy jak z tego
    wynika może się uszkodzić. Linie telefoniczne w budynkach biurowych są
    chyba jakoś zabezpieczone przed przepięciami lepiej niż u ludzi na wsi
    więc wydaje mi się, że problem dla faxów/modemów mniejszy.
    Końcówka kablówki trafiająca do mieszkania też raczej nie jest
    bezpośrednio połączona z czymś w drugim budynku (o osobnym systemie
    uziemienia) tylko z jakimś wzmacniaczem w tym samym budynku
    (przynajmniej u mnie jak mieliśmy sieć osiedlową to tak było).

    To, co pisałem o RS485 dotyczyło instalacji kładzionej przez tego kogoś
    od nowa i zapewne nie przepuszczanej przez żadne odgromniki (o to nie
    dopytałem, bo wtedy nie wiedziałem, że takie coś może być po drodze).
    Ten temat zgłębiałem w okolicy 2004 i zapytałem na jakiejś
    anglojęzycznej grupie USENET a stamtąd ktoś mnie przekierował do IEEE
    EMC-PSTC forum (wtedy to była zamknięta lista mailowa) i z tego chyba
    wynikła bezpośrednia wymiana maili z jakimś gościem, który chciał się
    podzielić doświadczeniem. Zapamiętałem, że jak mieli izolację 3kV to
    czasem padało, jak zrobili 4kV to spokój i że do magistrali RS485
    podłączali kilkadziesiąt urządzeń znajdujących się w różnych budynkach.

> [...]
    > - taki impuls transformatorka tez nie przepali, mimo jego cieniutkiego
    > drutu, mozna je tez po fakcie sprawdzic, ze uzwojenia cale.

    Według mnie sygnał CM w przypadku przebicia na którymś drucie (bo zawsze
    na którymś wystąpi wcześniej) zamienia się na DM i ten przenosi się
    przez trafa izolacyjne i może być niebezpieczny dla scalaków. Ale to
    tylko gdybanie.
    P.G.

  • 38. Data: 2021-01-12 14:40:08
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-01-12 o 14:04, Kris pisze:
    > Tylko nie wiem czy przeciwskazań nie ma żeby w jednej rurze fi 32 była skrętka od
    domofonu, przewód na 220v i światłowód.

    Według mnie jakieś przeciwwskazania mogły by być tylko na temat skrętka
    i 230V. Światłowód powinien być pod tym względem obojętny.
    P.G.

  • 39. Data: 2021-01-12 16:07:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "collie" napisał w wiadomości grup
    e.net...

> [...]
    >"Sprzedam kosiarkę konną oraz snopowiązałkę konną, rok produkcji
    >1950, stan techniczny - nieuszkodzone, cena 3000 zł".

    Pod warunkiem, ze przemysl lub kowal bez ropy i wegla to wyprodukuje.
    Bo moze drzewa starczyc tylko na kose :-)

    No i ... znow wroci problem sznurka do snopowiazalki, bo przemysl
    bazowal chyba na ropie, trzeba sie bedzie na cos naturalnego
    przestawic, a wczesniej odpowiednie uprawy posadzic :-)

    J.

  • 40. Data: 2021-01-12 16:27:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...

    >Nie wiem co nazywasz portami.

    Portem nazywam gniazdko+transformator+scalak do ethernetu w
    urzadzeniu.

    >Ja mam na myśli izolację między stronami (stroną urządzenia i stroną
    >kabla zewnętrznego).

    Tylko ze po bliskim uderzeniu pioruna rzeklbym ze powstaje roznica
    potencjalow miedzy urzadzeniami, przez kabel zaledwie przenoszona.
    Choc moze tez sie wyindukowac napiecie w petli
    kabel ethernet-kable energetyczne

> [...]

    >Ja zakładam, że te zakłócenia są CM. Telefon przewodowy nie ma powodu
    >iskrzyć bo nie jest z niczym innym połączony,

    No chyba, ze lezy gdzies blisko innego metalowego elementu, albo
    trzymasz "sluchawke" przy uchu.
    Chociaz ... obudowa telefonu chyba powinna wystarczyc na 3kV, a jak
    nawet akurat rozmawiam ... zazwyczaj bede dosc izolowany od ziemi.

    Ale uszkodzenia tych bezprzewodowych sa dosc rzadkie ... albo dobrze
    izolowane, albo w rzadko sa az takie napiecia.
    No fakt - ethernety tez rzadko padaja.

    >Linie telefoniczne w budynkach biurowych są chyba jakoś zabezpieczone
    >przed przepięciami lepiej niż u ludzi na wsi

    Troche watpie ... ale moze maja gdzies tam w szafie warystory na
    łączowce ...

> [...]

    >uziemienia) tylko z jakimś wzmacniaczem w tym samym budynku
    >(przynajmniej u mnie jak mieliśmy sieć osiedlową to tak było).

    Prawdopodobne ... ale sygnal miedzy budynkami jak rozsylany ?
    Swiatlowodem? Teraz tak, ale wczesniej ?

    Gdzies tam jeszcze sa osiedla domkow jednorodzinnych ..

> [...]
    >zawsze na którymś wystąpi wcześniej) zamienia się na DM i ten
    >przenosi się przez trafa izolacyjne i może być niebezpieczny dla

    Nawet niekoniecznie na DM - po przebiciu trafa CM trafi gdzies na
    uzwojenie od strony scalaka i zalatwi mu oba piny ... tylko:
    -srodek uzwojenia od strony kabla jest czesto polaczony z masa przez
    kondensator - czy nie powinno jego przebic najpierw ?
    -uzwojenie od strony scalaka tez bywa umasione na srodku - co by
    odprowadzalo ten silny sygnal CM,
    -trafo po takiej burzy wydaje sie sprawne ... choc ... nie badalem
    wysokim napieciem, moze tam jakis slad po przebiciu jest ...

    J.