  • 21. Data: 2021-01-11 19:26:27
    Temat: Re: Światłowód między budynkami
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    On 09.01.2021 16:09, Atlantis wrote:
    >Światłowód jest najlepszy jak jest tylko możliwość.

    Szczegolnie na zewnatrz.

    >Nic się nie dzieje, jeśli się to zrobi z głową. W razie czego spali
    >się switch za klikadziesiąt PLN.

    Hm, piorun ma duza moc. Moze na switchu sie nie zatrzymac :-)

    >Nie ma znaczenia, można powiesić - cieniutki jak sznurek do prania.

    Ale jeszcze linka nosna potrzebna.
    Na wlasnym terenie moze byc prosciej zakopac niz wieszac.

    >Możesz zamówić kabel ze złączkami albo wezwać spawacza. Spawanie jest
    >tanie. Są złączki bez spawania, ale nie ma co dziadować - zepsujesz
    >kilka zanim zadziała a i tak pewności nie ma.

    Spawacz tez za darmo nie zrobi, a te zlaczki ... w reklamach jakos
    prosto wygladaja :-)

    J.

  • 22. Data: 2021-01-11 19:54:41
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 11.01.2021 o 10:24, Atlantis pisze:

    > A jak wygląda kwestia założenia złączek na końcach, już po
    > przeciągnięciu/zakopaniu światłowodu? Można to zrobić ręcznie, w
    > domowych warunkach, czy potrzebny jest specjalny sprzęt (jak w przypadku
    > spawania) i trzeba wezwać na miejsce kogoś, kto wykona taką usługę?

    Możesz zamówić gotowy kabel światłowodowy z dospawanymi końcówkami -
    pigtailami. Jednak wtedy trzeba być BARDZO ostrożnym przy układaniu,
    żeby nie uszkodzić spawów i złącz.

    Najwygodniej założyć złącza po ułożeniu światłowodu. Wysłałem Ci linka,
    gdzie jest film instruktażowy jak samemu założyć spaw mechaniczny. Na
    stronie Dipola jest więcej takich poradników, ale trzeba poszukać.
    Spawanie spawarką daje złącza o mniejszym tłumieniu, ale przy
    odległościach setek metrów nie ma to znaczenia.

> [...]
    > tylko 30 metrów (plus odcinki prowadzone po elewacji budynków) przez
    > moje własne podwórko. Istnieje więc znikoma szansa, że będzie tam kiedyś
    > kopał ktoś niemający pojęcia o światłowodzie. Zresztą, przy takiej
    > odległości rura nie generuje specjalnych kosztów czy problemów.
    >
    > Bardziej problematyczne jest to w przypadku tego dalszego budynku, który
    > obecnie jest podłączony radiowo:
    > - to około 300 metrów w linii prostej, ale chcąc puścić to po swojej
    > działce musiałbym prowadzić po łuku, co da jakieś dodatkowe 50 metrów.

    Dla światłowodu jednomodowego to żadna odległość.

    > - Część tego terenu jest (niezbyt aktywnie, ale jednak) wykorzystywana
    > rolniczo. Czasem wjedzie tam cięższy sprzęt. Trzeba by więc zakopać
    > kabel na tyle głęboko, żeby ograniczyć wpływ naprężeń oraz zostawić
    > światłowód poza zasięgiem pługa. ;)

    O! Ja bym zakopał na metr głęboko albo więcej.

    > - Położenie rury o tej długości na większej głębokości to już
    > poważniejsze przedsięwzięcie. Światłowód przez podwórko można puścić w
    > jeden weekend. ;)

    Jeśli w tej relacji nie masz zamiaru kłaść więcej kabli, to połóż ziemny
    kabel światłowodowy bez żadnej rury. Jak to jest po Twoim polu, to
    możesz wynająć małą koparkę i dwóch ludzi do pracy fizycznej i w jeden
    dzień będziesz miał wykopany rowek, ułożony kabel i zasypany.

    > Swoją drogą, jak wygląda procedura przeprowadzania światłowodu przez
    > dedykowaną rurę? Robi się to już po jej rozłożeniu w ziemi? Fabrycznie
    > jest w niej umieszczany jakiś pilot?

    Różnie to wygląda. Rury kanalizacji teletechnicznej wtórnej, czyli rury
    osłonowe, mają średnicę niewiele większą niż średnica kabla. Zakopuje
    się taką rurę, albo układa w kanalizacji teletechnicznej pierwotnej. W
    taką rurę kabel światłowodowy jest "wdmuchiwany". Na końcówkę kabla
    zakłada się gumową kulkę wielkości mniej więcej piłki tenisowej, smaruje
    się płynem zmniejszającym tarcie, wprowadza kabel w rurę i pompuje
    powietrze z wydajnej sprężarki. Metoda działa na wiele setek metrów.

    Kable światłowodowe są wzmacniane wkładem z włókna szklanego i są na
    tyle sztywne, że można je używać jako pilota i wpychać do rury. Udaje
    się to tylko na odległość dziesiątek metrów, może uda się do 100 metrów.
    300 metrów raczej nie, bo tarcie o ścianki będzie już za duże.

    Czasem łatwiej jest, ze względów wykonawczych, włożyć światłowód w rurę
    osłonową gdzieś na placu i dopiero ten komplet zakopać.

    yabba

  • 23. Data: 2021-01-11 20:31:48
    Od: M M <m...@g...com>

    poniedziałek, 11 stycznia 2021 o 19:26:31 UTC+1 J.F. napisał(a):
    > Ale jeszcze linka nosna potrzebna.
    Są kable na tyle mocne że można spokojnie wieszać. A nawet używać jako linki
    holowniczej ;)

    https://www.youtube.com/watch?v=W77nvJJjU94

    Podobny 12J wprawdzie dość krótki odcinek (20m) w jednym miejscu wisi już 2 lata,
    przeżył niejedną wichurę a ostatnio śnieżycę.
    Średnica 3mm - prawie nie widać.

  • 24. Data: 2021-01-11 21:37:56
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    > Jeszcze tańsza albo lepsza (w tej samej cenie) będzie czarna rura
    > HDPE/RHDPE. Coś takiego
    > http://eurotel.krakow.pl/rury-oslonowe/rury-hdpe-rhd
    pe-do-kabli-swiatlowodowych.html

    W sumie nie kombinowałem bo niebieska zawsze pod ręką (można trafić na
    odpady za grosze). Gruba ścianka i kolor pasuje. Czarna jest mniej
    widoczna w ziemi. Co prawda taśma informacyjna jest wskazana ale jak się
    robi na własnym podwórku to raczej nie :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 25. Data: 2021-01-11 22:27:15
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 11.01.2021 21:37, LordBluzg(R) wrote:
    > W sumie nie kombinowałem bo niebieska zawsze pod ręką

    A to, to pewnie. Też bym użył czegokolwiek co bym miał pod ręką gdyby
    miało wystarczyć :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 26. Data: 2021-01-12 08:47:15
    Od: Kris <k...@g...com>

    niedziela, 10 stycznia 2021 o 21:10:02 UTC+1 K napisał(a):

    > 2/3/4. Wolalbym zakopac w jakiejs peszli, jak bedzie po tym jezdzil
    > ciezki sprzet to tak minimum z 1m bym dal.

    Po kiego 1 m?
    Nawet najcięższy sprzęt nie zgniecie zakopanej 50cm pod ziemia rury PE- tej
    najtańszej niebieskiej do wody
    Koszt takiej rury to 2zl/m

  • 27. Data: 2021-01-12 08:51:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    .
    > A czym przewlecze? Starym światłowodem da się ciągnąć jak sznurkiem?

    Sznurek do snopowiązałek kosztuje ok 25zł za 1000m
    Dla mnie raczej logicznym jest że wkładając w rurę światłowód warto doczepić do niego
    taki sznurek.
    Przyda się na przyszłość przy ew wymianie/ dokładce czegokolwiek. No i oczywiście
    przeciągając później cos nowego znowu dokładamy tam sznurek.

  • 28. Data: 2021-01-12 09:36:26
    Od: collie <c...@v...pl>

    W wtorek, 12.01.2021 o 08:51, Kris napisał:

    > Sznurek do snopowiązałek kosztuje ok 25zł za 1000m

    I tak historia zatoczyła koło: teraz jest sznurek, ale
    snopowiązałek brak. Dziś prawdziwych snopów już nie ma...

  • 29. Data: 2021-01-12 09:47:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    wtorek, 12 stycznia 2021 o 09:36:52 UTC+1 collie napisał(a):

    > I tak historia zatoczyła koło: teraz jest sznurek, ale
    > snopowiązałek brak. Dziś prawdziwych snopów już nie ma...

    Za to są baloty.

  • 30. Data: 2021-01-12 10:59:44
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-01-12 o 09:47, Kris pisze:
> [...]

    :)

    > Za to są baloty.

    Ale na kopce siana to można było...
    A na balocie to już by trzeba odstawiać balety ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam