  • 11. Data: 2020-02-09 15:11:24
    Temat: Re: Szybkość na przejściach
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.02.2020 o 14:42, Tomasz Pyra pisze:

    > No chyba bez problemu, wraz z poprzednim punktem w raporcie.
    >
    > Jak pieszy podchodzi do przejścia to w 45% pierwszy nadjeżdżający pojazd
    > ustąpił mu pierwszeństwa, a w 55% to pieszy ustąpił pierwszeństwa
    > pierwszemu pojazdowi.

    Brakuje mi tu takich, co jednak wymusili, albo heblowali awaryjnie. No i
    tych co klaksonem rozganiali;)

    No i trochę "stronniczo" napisane - "ustąpił pierwszeństwa pierwszy
    nadjeżdżający pojazd" oznacza tyle, że nie potrącił pieszego
    znajdującego się na przejściu. No i jaki sens ma podkreślenie że już
    pierwszy?

    --
    Shrek

  • 12. Data: 2020-02-09 15:23:23
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2020-02-09 o 15:11, Shrek pisze:

    > Brakuje mi tu takich, co jednak wymusili, albo heblowali awaryjnie. No i
    > tych co klaksonem rozganiali;)

    No tu nie ma tak - albo A ustąpił B, albo B ustąpił A, albo się zderzyli.
    Jak rozumiem w trakcie badania nie było zderzeń, więc się zgadza.

> [...]
    > nadjeżdżający pojazd" oznacza tyle, że nie potrącił pieszego
    > znajdującego się na przejściu. No i jaki sens ma podkreślenie że już

    No tu chodziło o to w ilu przypadkach ustępuje pierwszy nadjeżdżający.
    A nie którykolwiek z ciągu pojazdów.

    --
    Kalkulator mocy, momentu obrotowego i przełożeń skrzyń biegów
    Engine power, torque and gear ratios calculator online:

  • 13. Data: 2020-02-09 15:28:52
    Od: Tomasz Pyra <h...@s...spam.spam>

    W dniu 2020-02-09 o 14:55, kk pisze:
    > To prędzej pytanie brzmiało "czy zachowanie szczególnej ostrożności ...
    > jest najważniejszym obowiązkiem" na co już 90% mogło tak odpowiedzieć bo
    > się akurat o tym dowiedziało.

    No tak zapewne było.
    Ankieta do opracowania statystycznego, zawiera najczęściej test wyboru,
    albo ewentualnie jakieś szeregowanie.

    Bardzo często (tu również) brakuje choćby załącznika do raportu ze
    szczegółami takiej ankiety, bo to są ważne rzeczy.
    Jak dokładnie brzmiały pytania, w jakiej były kolejności, czy
    ankietowany wypełniał anonimowo kartkę czy pytania zadawał ankieter.
    Czy ludzi pytano pojedynczo, czy np. pytano jedną osobę z pary.
    Czy to był test TAK/NIE, czy określ ważność 0-10, czy wybierz jedno
    najważniejsze (i co było do wyboru).

  • 14. Data: 2020-02-09 15:30:10
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-09 14:01, Tomasz Pyra wrote:
    > Jest sobie raport na temat zachowań na przejściach:
    > https://www.krbrd.gov.pl/files/file_add/download/506
    _badanie-zachowan-pieszych-i-relacji-pieszy-kierowca
    -wrzesien-grudzien-2018-r.pdf

    > Ogólnie całość dość ciekawa.
    > Jest tam wykres z dystrybuantą prędkości 10 m przed przejściem:
    > https://static2.s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/9/2582/3000x
    0/2582191.jpg

    > No i z niego wygląda że nie jest tak źle jak mogłoby się wydawać "na oko".
    > 60% jedzie z prędkością dopuszczalną lub mniejszą.
    > 80% przekracza o mniej niż 10 km/h.
    > 10% jedzie szybciej niż 70 km/h.

    Jak to nie?

    "PODSUMOWANIE I REKOMENDACJE

    Przeprowadzone badania zachowań pieszych oraz relacji pieszy-kierowca
    wykazały, że pojazdy w rejonie przejść dla pieszych (na odcinku 100 m)
    poruszają się z dużymi prędkościami i często przekraczającą prędkość
    dozwoloną w danym obszarze. Stanowi to bardzo duże zagrożenie dla
    pieszych chcących przejść przez jezdnię. Pomiary terenowe prędkości
    pojazdów wykazały, że w obszarach o dopuszczalnej prędkości 50 km/h,
    czyli w obszarach zlokalizowanych w miastach i małych miejscowościach,
    ok. 85% zbadanych kierowców przekracza dozwoloną prędkość, a poza
    obszarami zabudowanymi o dopuszczalnej prędkości 70 km/h, aż 90%
    zbadanych kierowców przekracza dozwolony limit prędkości. Niewątpliwie
    więc na poprawę bezpieczeństwa pieszych wpływ miałoby zwiększenie
    nadzoru w rejonie przejść dla pieszych (stałe i wyrywkowe kontrole
    prędkości). W celu obserwacji zmiany zachowań kierowców i pieszych oraz
    oceny podejmowanych działań zaradczych należy prowadzić systematyczny
    monitoring prędkości w rejonie przejść. ...
    "

    Zgadzamy się?

    "...Nie stwierdzono konfliktowych sytuacji pomiędzy pieszymi i
    kierowcami, ani agresywnych zachowań. Obserwacje i badania terenowe
    wykazały, że na niektórych typach przejść, kierowcy zachowują się bardzo
    poprawnie i ustępują pierwszeństwa poprzez zatrzymanie się przed prawie
    każdym pieszym pojawiającym się przed przejściem (95 ustąpień na 100
    pieszych na przejściu). ...
    "

    Zgadzamy się? Kto ma to pierwszeństwo? Jakie zachowanie jest poprawne?

    "...W badaniach ankietowych 78% pieszych i 72% kierowców zgodziło się ze
    stwierdzeniem, że powinno się położyć większy nacisk na egzekwowanie
    przepisu: ,,Kierujący pojazdem zbliżający się do przejścia dla pieszych
    jest obowiązany zmniejszyć prędkość, tak aby nie narazić na
    niebezpieczeństwo pieszych znajdujących się w tych miejscach lub na nie
    wchodzących". Ponadto 64% pieszych z dużych miast i 81% pieszych z
    małych miejscowości stwierdziło, że największym problemem ich
    bezpieczeństwa jest fakt, że kierowcy nie zatrzymują się, aby pieszy
    mógł bezpiecznie przejść przez jezdnię ..."

    Zgadzamy się? Mamy problem z tym, że nie przepuszczamy pieszych?

    "Wykorzystując powyższe wnioski z przeprowadzonych badań rekomenduje się:
    - zintensyfikowanie działań mających na celu radykalne zmniejszenie
    rzeczywistych prędkości pojazdów w pobliżu przejść dla pieszych
    szczególnie w obszarach zabudowanych w małych miejscowościach, poprzez
    rozszerzenie nadzoru ..."

    A przepraszam, jaki nadzór?

    "...i powszechne stosowanie infrastrukturalnych środków uspokojenia
    ruchu. W celu oceny skuteczności podejmowanych działań zaradczych i
    obserwacji zmiany zachowań kierowców..."

    Jakich to zmian oczekujemy?

    " i pieszych należy prowadzić systematyczny monitoring prędkości w
    rejonie przejść;"

    By?

    "- zaplanowanie i sukcesywne wdrażanie działań mających na celu
    stworzenia pieszym warunków do bezpiecznego przekraczania jezdni w
    wyznaczonych miejscach (przejściach dla pieszych). Należy
    zintensyfikować działania edukacyjne mające na celu zmianę zachowań
    kierowców poprzez zapoznanie ich z wpływem prędkości na bezpieczeństwo
    pieszych oraz przedstawienie trudnej sytuacji pieszych, szczególnie osób
    starszych i najmłodszych uczestników ruchu. Działania te powinny być
    wzmocnione poprzez skuteczny nadzór w rejonie przejść dla pieszych; "

    Ponownie, jaki nadzór?

    No i kluczowe, jak jest tak dobrze to skąd takie wnioski?

  • 15. Data: 2020-02-09 15:31:14
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A jak Ci się podoba ciekawostka że tylko 70% wie że nie wolno wchodzić przed jadący
    pojazd. Znaczy się 30% nie wie. I tak jest mało wypadków jak na taką trzydziesto
    procentowa masę debili. Jest rozdział o tym ile piesi tracą czasu na przejściu. A czy
    jest o ile rośnie zanieczyszczenie środowiska i jakie są straty czasu kierowców
    przepuszczajacych pieszych?

  • 16. Data: 2020-02-09 15:32:37
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.02.2020 o 15:23, Tomasz Pyra pisze:

    > No tu chodziło o to w ilu przypadkach ustępuje pierwszy nadjeżdżający.
    > A nie którykolwiek z ciągu pojazdów.

    To trochę nie w tym miejscu było a mianowicie w "zachowaniu pieszych"

    Tak jak piszę - trochę stronniczo to sformułowane.

    --
    Shrek

  • 17. Data: 2020-02-09 15:42:30
    Od: kk <k...@o...pl.invalid>

    On 2020-02-09 15:28, Tomasz Pyra wrote:

> [...]
    > Czy ludzi pytano pojedynczo, czy np. pytano jedną osobę z pary.
    > Czy to był test TAK/NIE, czy określ ważność 0-10, czy wybierz jedno

    Zmienisz podsumowanie?

  • 18. Data: 2020-02-09 17:05:35
    Od: Jacek <k...@a...com>

    A ja wrzucę 3 grosze:
    skoro tak walczymy ze smogiem i złowrogim dwutlenkiem węgla, to samochód
    powinien mieć zapewnioną maksymalnie płynną jazdę i nie zatrzymywać się
    "z byle powodu".
    Policzmy:
    1,5 tonowy samochód jedzie z prędkością dajmy na to 36 km/h=10m/s, co
    daje energię kinetyczną 1500x10x10/2=75000J = 75 kJ Zatrzymanie pojazdu
    tę energię bezpowrotnie marnuje.

    75 kJ wystarczy, aby "energooszczędna żarówka" o mocy 20W świeciła przez
    godzinę.

    Tak więc dla dobra planety może to pieszy powinien zaczekać i nie
    marnować energii?
    Jacek

  • 19. Data: 2020-02-09 17:19:53
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 09.02.2020 o 17:05, Jacek pisze:
> [...]
    > 1,5 tonowy samochód jedzie z prędkością dajmy na to 36 km/h=10m/s, co
    > daje energię kinetyczną 1500x10x10/2=75000J = 75 kJ Zatrzymanie pojazdu

    Czyli reasumując - podliczyłeś, że samochód jest wyjątkowo nieefektywnym
    energetycznie środkiem transportu, dlatego postulujesz jego
    uprzywilejowanie. Żeby pokazać ci jak absurdalne to podejście to
    proponuje pójść dalej i dać pierwszeństwo tdikom pod warunkiem że piją
    olej bo mają zajechane pierścienie i kopcą na czarno bo mają zjechane
    pompowtryski;)

    > Tak więc dla dobra planety może to pieszy powinien zaczekać i nie
    > marnować energii?

    Jak już się tak martwisz o planetę, to zostaw wózek w garażu.
    Przynajmniej hipokrytą nie będziesz. Oczywiście pod warunkiem, że
    będziesz na piechotę czekał aż wszyscy przejadą, bo jak nie, to jednak
    dalej będziesz hipokrytą:P

    --
    Shrek

  • 20. Data: 2020-02-09 17:28:33
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2020-02-09 o 17:05 +0100, Jacek napisał:
    > skoro tak walczymy ze smogiem i złowrogim dwutlenkiem węgla, to
    > samochód powinien mieć zapewnioną maksymalnie płynną jazdę i nie
    > zatrzymywać się "z byle powodu".

    Błędne założenie. Skoro walczymy ze smogiem, to samochód powinien
    zniknąć z miast. A ludzie niech jeżdżą do pracy tramwajem, hulajnogą
    lub rowerem.

    > 1,5 tonowy samochód jedzie

    No i to jest właśnie problem.

    > z prędkością dajmy na to 36 km/h

    Nie ma samochodu spalinowego, który jechałby oszczędnie przy takiej
    prędkości. Tylko elektryk - a przy elektryku koszt zatrzymania jest
    pomijalny, więc cały wywód na nic.

    Mateusz